Lastvagnar

”FH16 är världens bästa lastbil!”

| 2 minuters läsning
Det är klart att den sista FH16 Classic-lastbilen som tillverkas innan Volvo Lastvagnar går över till produktion av sitt nya lastbilsutbud skulle gå till ett riktig FH16-fan. Möt Bo Andersson från Ljunga Transport i Norrköping!
Den sista Volvo FH16 Classic rullar ut från fabriken i Tuve.
Den sista Volvo FH16 Classic rullar ut från fabriken i Tuve.

Så kom dagen som Bo Andersson från Ljunga Transport väntat på. I början av mars var det dags att åka till Göteborg och Tuvefabriken och hämta ut sin nya Volvo FH16 – den sista FH16 Classic-lastbilen som tillverkas innan produktionen ställer om till den nya lastbilsgenerationen.

Ljunga Transport är ett familjeåkeri som Bo Andersson driver i Norrköping tillsammans med hustru och söner. Åkeriet har 19 anställda och transporterar bland annat byggmaterial, papper, returpapper och flis åt kunder som Bauhaus, Oxelösunds hamn och Rusta med flera. Bosse berättar att han alltid har gillat lastbilar och har velat köra lastbil sedan han var liten. Han började som chaufför efter lumpen och startade sitt åkeri i maj för 25 år sedan. Det är svårt att missa att hans hjärta klappar för Volvo. Hemma har han flera äldre pärlor som till exempel en F16 och även en P1800E som han gillar att renovera på fritiden.
 

 Martin Folin, tillförordnad fabrikschef på Tuvefabriken, lämnar över lastbilen till Bo Andersson på Ljunga Transport.
 

Jag får den kraft jag behöver, prestandan är suverän.


Åkeriet har tolv lastbilar, varav elva är Volvolastbilar. Den modell som är mest populär är utan tvekan FH16, Ljunga Transport har i dag fem stycken FH16. Bosse bestämde sig tidigt att han ville lägga in sin beställning på en FH16 så att ordern skulle vara den allra sista FH16 Classic.

Så varför ville han ha den allra sista FH16 Classic i världen? Tuvefabrikens tillförordnade fabrikschef Martin Folin ställer frågan när de möts utanför fabrikens entré. Svaret kommer snabbt.

– För att FH16 är bäst! Jag har alltid tyckt att FH16 är det bästa man kan ha. Det är ett riktigt drag och jag får den kraft jag behöver, prestandan är suverän och den går fullt upp och levererar när du kör. Du kommer fram överallt utan problem och jag gillar körglädjen den ger. Komforten på dagens lastbilar är fantastisk. Dessutom är kvaliteten riktigt bra på FH16 så det här är det bästa jag kan köpa!

Ingen dålig hemlighet

Bosse ska själv köra lastbilen som kommer att ersätta en äldre FH16 i flottan. Lastbilen kommer att transportera bland annat byggmaterial och returpapper. Han ska dela den med en yngre chaufför i åkeriet. Bosse berättar att än så länge är det en väl bevarad hemlighet att han befinner sig i Göteborg tillsammans med Stefan Sandberg från återförsäljaren Tage Rejmes Lastvagnar. Det är bara Bosses familj som känner till att det är en ny lastbil på gång. Efter lunch avslutas besöket och Bosse kliver in i hytten och sätter sig bakom ratten för att köra hem sin FH16 till Norrköping för att överraska de anställda med företagets nyförvärv.