Lastvagnar

Så specades Henriks smarta lastbil

| 2 minuters läsning | 2 minuters läsning
Henrik Fredriksson är lastbilsföraren som inte låter sig begränsas av yttre omständigheter. Och med en snillrikt specad Volvo FH finns det inget som kan hindra honom.
Volvo FH grusbil

Att vara lastbilsförare med funktionsvariationer kan vara en utmaning. Den tekniska utvecklingen inom transportbranschen har gjort att föraryrket i dag inte går att jämföra med hur det var för 20–30 år sedan. Men det finns fortfarande moment som är fysiskt krävande, som att kränga sig in och ut ur en hög lastbilshytt samt koppla av och på draget.

Det var när Henriks arbetsgivare Johan Sundberg insåg att Henriks arbete försvårades av vissa specifika moment som man bestämde sig för att speca en helt unik lastbil åt Henrik. Målet var att bygga bort eller åtminstone förenkla alla tunga inslag och ge Henrik möjlighet att kontrollera det mesta utan att behöva lämna hytten. Det skulle inte bli någon ”vanlig” tillgänglighetsanpassad bil, utan en topputrustad speciallastbil som skulle underlätta arbetsvardagen för Henrik men också kunna köras av vilken förare som helst.

Så specades Henriks Volvo FH

  • Volvo Dynamic Steering för att underlätta styrningen.
  • Automatiska växellådan I-Shift med krypväxlar.
  • Joystick från SLP för att styra påbyggnationen.
  • Drag från VBG för att automatiskt koppla av och på draget utan att lämna hytten.
  • Samma slags luftfjädring som används på bussar och sopbilar för att sänka och höja hytten för av- och påstigning.
  • Täckning på flaket, för att inte behöva skotta snö eller dränera regnvatten.
  • Däckövervakning i realtid i mobiltelefonen.
  • Extrakameror på sidorna av släpet för att kunna se döda vinkeln.
  • Multifunktionell fjärrkontroll för att bland annat styra luftfjädringen.