Lastvagnar

The Perfection – vinnare av Sveriges tuffaste Volvo FH16

| 4 minuters läsning | 4 minuters läsning
För andra året i rad vinner Robert Karlsson från Ljugarns Schakt & Transport FH16-klubbens prestigefyllda pris – Sveriges tuffaste Volvo FH16.
The Perfection på Gotland.
Roberts Volvo FH16 650 är utrustad med bland annat Volvo Dynamic Steering och I-Shift med Krypväxlar. "The Perfection" används dagligen och körs mestadels på Gotland.

Varje år utser FH16-klubben, med Boije Ovebrink i spetsen, Sveriges snyggaste och mest uttrycksfulla Volvo FH16. I vanliga fall koras vinnaren på Elmia Lastbil, men på grund av Corona-pandemin och en inställd festival i somras har juryn arbetat på distans med inskickat material från stolta lastbilsägare. Och det är en favorit i repris som tog hem priset. För andra året i rad segrar Robert Karlsson från Ljugarns Schakt & Transport i Visby, med sin fantastiskt snygga Volvo FH16 650 lastväxlare – The Perfection.

Boije Ovebrink, ordförande i FH16-klubben.

Juryns motivering

Här är en bil som fått juryn på kroken – sällan eller aldrig får en och samma bil den finaste utmärkelsen två gånger, men i fallet med Ljugarns krok är det klokt. Ordning och reda och knappt synbart använd även om vi vet att den körs dagligen gör sammantaget att priset till årets FH16 tilldelas Ljugarns Schakt & Transport AB – grattis!

Robert Karlsson på Ljugarns Schakt & Transport, en välförtjänt segrare.
Jag älskar att hoppa in i den ombonade och klädda hytten där det är kliniskt rent, luktar fräscht och känns lyxigt.

Robert, varför valde du en Volvo FH16 för ditt transportuppdrag?

– Att det blev en Volvo FH16 var ett självklart val med tanke på det aggressiva utseendet som denna lastbil avspeglar. Jag ville att det skulle bli en speciell bil som skulle sticka ut i utseende och med all utrustning och finesser man kan tänka sig behöva, då jag tillbringar väldigt mycket tid i bilen. Jag ville även bevisa att det går att köra en stor 16 liters-motor bränslesnålt på min typ av körning som mestadels är på Gotland. Topografin är extremt platt och det blir väldigt mycket start och stopp. Just därför ville jag ha en stor motor med högt vridmoment så man kan rulla iväg lugnt och mjukt istället för att välja en mindre motor och trycka igenom en massa bränsle och anstränga motorn mer vid acceleration. Det har jag lyckats med och är väldigt nöjd över bränsleförbrukningen och mitt val av FH16 650 hk. Bilen är även utrustad med krypväxlar, VDS-styrning och ja, den listan kan göras väldigt lång då denna bil i princip har allt man kan välja från Volvos utbud. 

Vad älskar du mest med din Volvo FH16?

– Det jag är mest nöjd med är det aggressiva utseendet och en ”downforce-känsla” som lacken framhäver. Jag älskar även att hoppa in i den ombonade och klädda hytten där det är kliniskt rent, luktar fräscht och känns lyxigt med lackat instrument och klädda skinndetaljer i sin färgsättning av vitt och brunt. Jag trivs väldigt bra bakom ratten när det ombyggda ljudsystemet ljuder högt och basen slår i bröstet längs vägarna.

Vad vill du säga till andra lastbilschaufförer i Sverige?

– Alla förtjänar och vill känna känslan av att köra Volvos flaggskepp FH16 till vardags och få njuta av många mil längs vägarna med den fantastiska I-Shift-växellådan som Volvo tagit fram. Kort och gott en fantastiskt bra bil rakt igenom helt enkelt!