Lastvagnar

Mer muskler för riktigt tunga tag

| 2 minuters läsning | 2 minuters läsning
Från 120 till 150 ton i totalvikt. Nya Volvo FMX, Volvo FH och Volvo FH16 är starkare än någonsin tidigare.
Grafisk 3D‑illustration av nya Volvo FMX som transporterar grus
Det viktigaste tillägget till de nya Volvolastbilarna för tunga transporter är en ny drivaxel, som har utvecklats internt i samband med Volvo Construction Equipment.

Med ett tåligt yttre och en robust design är de nya, tunga Volvolastbilarna byggda för att briljera i krävande förhållanden inom bland annat gruvindustrin och anläggningsbranschen. De senaste versionerna är ännu tuffare än någonsin tidigare med större kapacitet och högre nyttolast.

Det viktigaste tillägget till Volvos tunga lastbilar är en ny drivaxel, som har utvecklats tillsammans med Volvo Construction Equipment. Med hjälp av deras erfarenhet och expertis från design av axlar för hjullastare och dumprar har Volvo Lastvagnar lyckats öka bakaxelns kapacitet till 38 ton (från 32 ton hos den förra modellen).

Den bakre upphängningen har uppgraderats och förstärkts, och den främre upphängningen förstärktes för att hantera den extra kapaciteten. För en 8x4‑lastbil är totalvikten nu 58 ton. Det innebär en ökad nyttolast på cirka 15–17 procent.

Dessa uppgraderingar gör det möjligt att öka totalvikten från 120 ton till rekordnivån 150 ton.

Förstärkt framhjulsupphängning

Tillåter laster på upp till 10 ton. Detta kan ökas till 20 ton med dubbla framaxlar.

Ny bakhjulsupphängning

Har förstärkts med ytterligare material inklusive en ny starkare tvärbalk, nya fjädrar, större gummilager och starkare boggiförankring.

Den nya drivaxeln

Den första som utvecklats internt på Volvo Lastvagnar på över 20 år.

Relaterade nyheter