Med ett tåligt yttre och en robust design är de nya, tunga Volvolastbilarna byggda för att briljera i krävande förhållanden inom bland annat gruvindustrin och anläggningsbranschen. De senaste versionerna är ännu tuffare än någonsin tidigare med större kapacitet och högre nyttolast.
Det viktigaste tillägget till Volvos tunga lastbilar är en ny drivaxel, som har utvecklats tillsammans med Volvo Construction Equipment. Med hjälp av deras erfarenhet och expertis från design av axlar för hjullastare och dumprar har Volvo Lastvagnar lyckats öka bakaxelns kapacitet till 38 ton (från 32 ton hos den förra modellen).
Den bakre upphängningen har uppgraderats och förstärkts, och den främre upphängningen förstärktes för att hantera den extra kapaciteten. För en 8x4‑lastbil är totalvikten nu 58 ton. Det innebär en ökad nyttolast på cirka 15–17 procent.
Dessa uppgraderingar gör det möjligt att öka totalvikten från 120 ton till rekordnivån 150 ton.