Lastvagnar

På väg undercover: kunderna förhandsgranskar det nya lastbilssortimentet

| 5 minuters läsning | 5 minuters läsning
På slingriga vägar i Sierra de los Filabres, Spanien, fick utvalda kunder chansen att provköra de nya Volvo FH16, Volvo FH och Volvo FM. Här är deras intryck sex månader före lanseringen.
En testbil på vägen i Spanien
Volvo Lastvagnars kunder har alltid haft en viktig och aktiv roll i utvecklingen av nya lastbilar och funktioner.

Septembersolen har långsamt börjat stiga bakom bergen, vilket ger den torra jorden längs väg A-349 en varm, brunröd ton. På vägen, som sträcker sig genom ökenområdet Tabernas och bortom bergskedjan Sierra Filabres, har tre maskerade Volvolastbilar precis börjat en av sina många provkörningar i området.

Dagens förare är kunder till Volvo Lastvagnar som har blivit inbjudna att ge feedback och input på dessa nya lastbilsmodeller före lanseringen. Med sig i hytten har varje kund en representant från den lokala marknaden. Under körningen betygsätter de allt från hyttens totala intryck till nya funktioner som hastighetsreglering i utförslut och dödavinkeln-kamera på passagerarsidan.

Volvo Lastvagnars kunder har alltid haft en viktig och aktiv roll i utvecklingen av nya lastbilar och funktioner. Till skillnad från fälttester – där kunderna testar lastbilarna under långa perioder och ger viktig input för produktutvecklingen – har dessa tester ett annat syfte.

— För oss i säljorganisationen är det viktigt att förstå produkten ur köparens perspektiv och veta vad kunderna uppskattar mest. Dessa tester ger oss en bra uppfattning om var vi befinner oss just nu, säger Tommy Aronsson, chef för säljargumentation på Volvo Lastvagnar.

Tidigare under 2019 organiserade Tommy Aronsson och hans kollegor liknande kundtester i Kiruna. Därefter genomfördes testerna under tuffa vinterförhållanden med snötäckta, hala vägar och temperaturer så låga som minus 20 grader. Här i Spanien är det istället slingrande vägar och branta stigningar som utgör de största utmaningarna.

— Eftersom kunderna är bekanta med tidigare modeller kan de enkelt göra jämförelser och se styrkorna och svagheterna hos de nya lastbilarna. Både kundernas spontana reaktioner och input är mycket värdefulla, säger Tommy Aronsson.

Testflottan som rullar förbi Sierra Filabres marmorbrott och olivlundar består av en Volvo FM, en Volvo FH och en Volvo FH16. Eftersom lastbilarna är maskerade och hytterna utrustade med många mätanordningar och kameror ligger fokus idag på att utvärdera lastbilarnas funktionalitet snarare än deras design.

— Denna typ av evenemang uppskattas alltid av kunderna, och många känner sig stolta över att delta och dela sina insikter. Vi får också många frågor från de som deltar. Du märker verkligen att det är mycket intresse för de nya lastbilarna, säger Tommy Aronsson.

DANIEL MCNULTY

Enbilsåkare
FÖRETAG: Danjak Ltd.
LAND: STORBRITANNIEN.
VERKSAMHET: Flaktransporter.
LASTBILAR: 5 Volvolastbilar.

— Lastbilarna är uppenbarligen inte färdiga, men körningen idag var fantastisk. Vägarna skiljer sig mycket från de som jag normalt kör på i Storbritannien.

— Jag har väldigt lite erfarenhet av lastbilar som körs i högertrafik, så jag var tvungen att lära mig snabbt. En sak jag gillade med lastbilarna är den nya instrumentbrädan. Jag gillar också den gamla, men det här är nästa nivå. Den är väldigt modern och du känner att du är i en helt ny bil.

— Även om Volvo FM inte skulle passa vår verksamhet, gillade jag att köra den lastbilen idag. Sikten i den nya hytten är fantastisk.

CHRISTOFFER ELAMSSON

Förare och trafikoperatör
FÖRETAG: Hedenskogs Åkeri AB.
LAND: Sverige.
VERKSAMHET: Transportera och hantera tankbehållare.
LASTBILAR: 6 Volvolastbilar.

— Helhetsintrycket är mycket positivt. Till exempel tycker jag att den nya skärmen är mycket användarvänlig. Den är lätt att hantera med knapparna på ratten och gränssnittet ser snyggt ut.

— När det gäller köregenskaper hittar du den största förbättringen inom Volvo FM-segmentet. Denna Volvo FM är en helt ny lastbil, något helt annorlunda. 

— I frågeformuläret gav jag högsta poäng till fram- och sidospeglarna. Sikten är fantastisk och dödavinkel-kameran på passagerarsidan fungerar mycket bra. Jag gillade också de nya interiöra LED-lamporna och att du kan aktivera dem genom att bara röra vid dem lätt.

OLLI HAAPANEN

Vagnparksansvarig
FÖRETAG: Simeon Group.
LAND: Finland.
VERKSAMHET: Transport av flytande gods.
LASTBILAR: 230 av vilka ungefär 100 är Volvolastbilar.

— Alla nya lastbilar var väldigt trevliga att köra. Volvo FH16 är en superlastbil på sådana här vägar. Men för vår verksamhet är Volvo FM bättre och vi har väntat på den nya modellen. Jämfört med den gamla är den nya FM-hytten som dag och natt. Sikten är mycket bra och jag tror att dödavinkel-kameran på passagerarsidan är en av de viktigaste säkerhetsfunktionerna under de senaste åren.


— Idag använde jag aktiv farthållare under 98 procent av resan, det var så smidigt och fungerade så bra att jag nästan inte behövde göra någonting. Jag gillar också att hastighetsreglering i utförslut är tillbaka som en funktion hos de nya lastbilarna.

— Jag tycker att det är väldigt bra att Volvo Lastvagnar bjuder in kunder att delta i tester som detta. Som slutanvändare kan vi våra behov och vad som fungerar bäst i vår verksamhet. Som vagnparksansvarig är det också mycket bra att veta vilka nya funktioner som dyker upp.

Relaterade nyheter