Lastvagnar

2,4 liter per mil i bränsleförbrukning

| 4 minuters läsning | 4 minuters läsning
Efter att i flera år ha jobbat för att öka bränsleeffektiviteten trodde man på Manuel Gonzalez Transportes att gränsen var nådd. Sedan provade företaget nya Volvo FH med I-Save.

Antonio Pérez har varit lastbilsförare i 30 år, varav 28 hos Manuel Gonzalez Transportes. Hans far var lastbilsförare och det är även hans sex bröder. Han kan med andra ord en hel del om lastbilar och tvekade inte när han var en av de första som fick provköra nya Volvo FH med I-Save.

– Körningen är väldigt avkopplande, eftersom det nästan inte hörs någonting vid så låga varvtal, säger han samtidigt som han kör genom det torra, varma landskapet i centrala Spanien. Det jag gillar med den nya motorn är att responsen är bättre vid låga varvtal. Du kan köra på en högre växel eftersom momentet ändå upprätthålls. Och när antalet växlingar minskar förbrukas mindre bränsle, säger han. 

För Thomás Fernández, som är driftansvarig och delägare i Manuel Gonzalez Transportes, är detta goda nyheter.

– Med dagens priser är bränsleförbrukningen oerhört viktig. Marginalerna är väldigt små och allt handlar om priset nuförtiden. Jag har varit i branschen i 30 år och det har inte alltid varit så här, men nu är det likadant för alla företag i transportbranschen. Du kan inte vara dyrare än någon annan, förklarar han.

Du kan köra på en högre växel eftersom momentet ändå upprätthålls. Och när antalet växlingar minskar förbrukas mindre bränsle.

Manuel Gonzalez Transportes är ett familjeägt företag som har sin bas i utkanten av Madrid. Under de senaste 50 åren har åkeriet vuxit och expanderat gradvis i dag har de en vagnpark på över 80 lastbilar. Att minimera bränsleförbrukningen, och därmed sänka kostnaderna, är avgörande för företagets framtid. 

– I dag ligger vår snittförbrukning på cirka 28 liter per 100 kilometer, men för fyra år sedan låg vårt genomsnitt på 35 liter och för åtta år sedan på 38 liter. Förbrukningen har gått ner, men det har varit svårt eftersom lastbilarna krävde mer bränsle när Euro 5 och Euro 6 kom in i bilden. Vi kan speca lastbilen så som vi vill ha den, med hjulen och så vidare, och det hjälper ju en del. Men för att vara ärlig så kan vi inte göra så mycket eftersom det inte är vi som tillverkar lastbilarna, förklarar Thomás Fernández.

Thomás Fernández tror att branschen har nått en vändpunkt där tillverkarna kan utveckla motorer som både uppfyller europeiska utsläppskrav och sparar bränsle. Han lyfter fram nya Volvo FH med I-Save som ett perfekt exempel. Företaget har provkört den nya modellen i flera månader på olika rutter och med olika nyttolaster, och resultaten har varit positiva på alla områden.

– Bränsleförbrukningen har redan sjunkit med två liter de senaste veckorna och vi är nere på 24 liter per 100 kilometer. För en 13-litersmotor är denna bränsleförbrukning mycket svår att uppnå, och jag tror att den kommer att bli svårslagen. På lång sikt tror vi att den kommer att sjunka ännu mer.

Volvo FH med I-Save är den senaste i raden av Volvomodeller som Manuel Gonzalez Transportes provkört.

– Vi har alltid varit öppna för att prova nya lösningar och lastbilar om vi tror att de kan vara en bra investering för oss. Vi har mestadels Volvolastbilar i vår vagnpark, och vi har länge haft ett nära samarbete med Volvo Lastvagnar, säger Thomás Fernández.

Förutom att hålla nere kostnaderna och behålla sin konkurrenskraft kämpar Manuel Gonzalez Transportes med bristen på förare. Det är ett problem som hela branschen i Spanien kämpar med och som delvis beror på att det är så dyrt att ta körkort. För att få bukt med problemet anställer företaget oerfarna förare och utbildar dem internt. Alla lösningar som förenklar körningen och kan hjälpa oerfarna förare att spara bränsle är av stort intresse, till exempel nya uppdaterade I-See. Enligt Thomás Fernández bidrar den här typen av innovationer till både ökad produktivitet och effektivitet.

– För varje nytt fordon behövs en inkörningsperiod, eftersom det tar tid att anpassa sig till fordonet och utbilda förarna i att köra det. När de första automatväxellådorna kom ville ingen ha dem. Folk tyckte att de var svåra att använda och att växlarna slirade. I dag vill ingen ha manuella växellådor. Det kommer att bli samma sak med detta, menar han.

Bränsleförbrukningen har redan sjunkit med två liter de senaste veckorna och vi är nere på 24 liter per 100 kilometer.

Vissa saker kommer däremot aldrig att förändras. Däribland förutsättningarna för att kunna driva ett framgångsrikt transportföretag;

– Det kommer alltid att krävas en kombination av bra folk och bra fordon. Det räcker inte med att bara ha en av dessa. 

 

Manuel Gonzales Transportes
Grundades:
 1960-talet.
Ägare: Familjeägt företag, grundat av Manuel González Blázquez.
Antal anställda: 125 (varav 86 förare).
Last: Frysta och temperaturreglerade varor.
Antal lastbilar: 82 (främst Volvolastbilar och några Renault Trucks, MAN och Iveco).
Historia: Familjeägda Manuel Gonzalez Transportes har funnits sedan 1960-talet. Idag har företaget anläggningar på åtta platser i Spanien och Portugal.
Tjänster: Företaget har ett omfattande utbud av tjänster för en mängd olika typer av laster, från expressleveranser av paket i hela Europa till transport av fraktcontainrar.


Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save är Volvo Lastvagnars mest bränsleeffektiva fjärrtransportfordon hittills. D13TC‑motorn och de uppdaterade bränslebesparande funktionerna har tagits fram för att sänka bränslekostnaderna med upp till sju procent. D13TC-motorn använder samma Turbo Compound-teknik som finns i flygmotorer med hög kapacitet, men anpassad för vägtrafik. TC-enheten återanvänder överskottsvärme och -energi från lastbilens avgaser. Hela drivlinan har också kalibrerats för maximal bränsleeffektivitet, med en ny kolvkonstruktion som reducerar värmeförluster. Dessutom ingår Volvo Lastvagnars modernaste tekniker, såsom kartbaserad I-See-programvara och I-Cruise med I-Roll, i I-Save. Detta är särskilt lämpligt för fjärrtransportbolag som kör mer än 120 000 kilometer per år.