Lastvagnar

Därför ligger Volvo FH med I-Save ”steget före” enligt det franska transportföretaget

| 4 minuters läsning | 4 minuters läsning
Det ledande franska transportföretaget Gautier Fret Solutions (GFS) var bland de första att provköra nya Volvo FH med I-Save. Ett år senare är resultaten imponerande – bränsleförbrukningen har minskat med tre liter per 100 kilometer.

Gautier Fret Solutions (GFS) har bara funnits i mindre än ett år, men Jean-Yves Gautier har varit i branschen hela sitt liv, och familjens historia i branschen går ännu längre tillbaka. År 1949 grundade hans far, Rémy Gautier, Société des Transports Gautier (STG) med en blygsam vagnpark om två boskapsbilar och en tankbil. Förra året, när Jean-Yves sålde företaget till investerare, hade STG cirka 3 500 anställda. 

I början av 2019 grundade Jean-Yves Gautier GFS, som specialiserar sig på transport av reservdelar, däck, olja och möbler i nordvästra Frankrike. Hans nya företag har redan över 450 anställda och en vagnpark på 220 lastbilar.

– Vårt mål är att bli marknadsledande i västra Frankrike på att leverera industriprodukter. Vårt framgångsrecept är vår vilja att lyssna på kunderna och anpassa oss efter förändringar, och det faktum att vi alltid litar på våra medarbetare och förser dem med den bästa utrustningen, förklarar Jean-Yves Gautier.

Liksom för de flesta transportföretag är bränslet en av GFS:s största kostnader – det står för cirka 25–30 procent.

– Vi måste optimera vår vagnpark och se till att fordonen är ute på vägarna så mycket som möjligt, säger Jean-Yves Gautier när han belyser de tre viktigaste faktorerna för att minimera bränsleförbrukningen.

– För det första är det valet av fordon. Det gäller att välja rätt drivlina. För det andra måste förarna få rätt utbildning. Och för det tredje handlar det om den teknik som vi nu har tillgång till. 

De senaste tekniska funktionerna som Volvo Lastvagnar har lagt till i sina fordon hjälper oss att uppnå bränsleförbrukningsnivåer som inte var möjliga för några år sedan.

När Volvo Lastvagnar behövde en kund för att provköra nya Volvo FH med I-Save i verkliga driftförhållanden var GFS en självklar kandidat. Under det senaste året har företaget använt en Volvo FH med I-Save, som vanligtvis kör 15 000–20 000 kilometer per månad, med en genomsnittlig tågvikt på 30 ton. 

Efter tolv månader har lastbilen kört 140 000 kilometer och GFS har uppnått en bränslebesparing på mellan 7 och 10 procent jämfört med företagets övriga fordon. Dessutom har AdBlue-kostnaderna minskat med 30–40 procent.

– De senaste tekniska funktionerna som Volvo Lastvagnar har lagt till i sina fordon hjälper oss att uppnå bränsleförbrukningsnivåer som inte var möjliga för några år sedan. Med den nya motorn och den nya tekniken kommer Volvo att ligga steget före konkurrenterna,  säger Jean-Yves Gautier. 

GFS förare är också imponerade av Volvo FH med I-Save, och många av dem hävdar att den levererar ett högre vridmoment, mindre buller och att det är betydligt enklare att köra bränsleeffektivt.

– Jag kör på den typen av vägar där jag ofta använder farthållare och I-See. I-Save och Turbo Compound-tekniken innebär att jag kan köra på låg växel i en lönsam hastighet och spara ännu mer bränsle, förklarar Stéphane Huchet, som har kört lastbil i 26 år.

Förutom nya fordon och ny teknik undersöker GFS också alternativa bränslen och ser stor potential i LNG. Faktum är att företaget just nu för samtal med gasleverantören Air Liquide och de lokala myndigheterna om att bygga ett LNG-tankställe i närheten av GFS lokaler. Som mångårig partner till Volvo Lastvagnar sneglar GFS också på Volvo FH LNG.

– Vi har fått några demonstrationer och Volvos LNG-lastbilar verkar också väldigt bra. Med sin dieselteknik är det en av de bästa LNG-lastbilarna. Så det är definitivt en investering som vi överväger, säger Jean-Yves Gautier.

 

Gautier Fret Solutions (GFS)
Grundades:
2019
Ägare: Jean-Yves Gautier
Plats: Rennes, Frankrike
Anställda: 450 (varav 290 förare)
Vagnpark: 220 lastbilar
Årsomsättning: 50 miljoner euro
Största kunder: Michelin, TOTAL, Pirelli och Good Year
Historia: Rémy Gautier grundade Société des Transports Gautier (STG) 1949. Företaget ägnade sig ursprungligen åt att transportera levande djur mellan Rennes och Paris. År 2018 sålde Rémy Gautiers son, Jean-Yves, företaget och grundade Gautier Fret Solutions (GFS).
Tjänster: GFS specialiserar sig på att transportera industriprodukter i västra Frankrike, till exempel bildelar, däck, olja och varor för pappersindustrin.


Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save är Volvo Lastvagnars mest bränsleeffektiva fjärrtransportfordon hittills. D13TC‑motorn och de uppdaterade bränslebesparande funktionerna har tagits fram för att sänka bränslekostnaderna med upp till sju procent. D13TC-motorn använder samma Turbo Compound-teknik som finns i kraftfulla flygmotorer, men anpassad för vägtrafik. TC-enheten återanvänder överskottsvärme och -energi från lastbilens avgaser. Hela drivlinan har också kalibrerats för maximal bränsleeffektivitet, med en ny kolvkonstruktion som gör värmeförlusterna mindre. Dessutom ingår Volvo Lastvagnars modernaste tekniker, såsom kartbaserad I-See-programvara och I-Cruise med I-Roll, i I-Save. Detta är särskilt lämpligt för fjärrtransportbolag som kör mer än 120 000 kilometer per år.