Lastvagnar

"Mamma satte stopp för flygdrömmarna"

| 2 minuters läsning | 2 minuters läsning
I 48 år har Kenth Svensson rattat tunga fordon på vägarna. Den 67-årige åkeriägaren är en lastbilsentusiast av rang och stolt medlem i FH16-klubben. Men hans första motorkärlek var allt annat än markbunden. – Jag ville egentligen bli flygpojke och sökte in till pilotutbildningen i Ljungbyhed. Men det satte mamma stopp för, skrattar han.
Kenth Svensson har träffat många vänner för livet under sina 48 år som lastbilsförare.
Kenth Svensson har träffat många vänner för livet under sina 48 år som lastbilsförare.

Kenth satte flygdrömmarna på paus och tog i stället sitt första lastbilsjobb på ett lokalt åkeri i Halland. Ett beslut som han inte kom att ångra.
– Det är ett utmanande jobb där den ena dagen inte är den andra lik. En dag lastar jag på i Trelleborg i 12 plusgrader och några dagar senare lossar jag i 40 minusgrader i Pajala.

Den långa karriären som nu lider mot sitt slut har varit lika rolig som kämpig, menar Kenth Svensson som har upplevt både med- och motgångar.
– När man kör kan man lyssna på bra musik, njuta av naturen och fundera över livet. Men man sitter inte ensam i hytten hela tiden. Jag har träffat många vänner för livet i det här yrket.

I Våxtorp och Båstadsområdet har Kenth Svenssons röda FH-lastbilar blivit ett välbekant inslag.
– Bilen är en Ocean Race-modell med specialinteriör och den första 750-modellen som levererades i Sverige, säger Kenth.

Så sent som förra året blev åkeriet uppmärksammat på Elmia Transport, där en av Kenths röda fjärrbilar plockade hem andrapriset i tävlingen ”Sveriges Tuffaste FH16”.
– Det är jätteroligt att så många uppskattar det jag har gjort.
 

Kenth Svensson

Ålder: 67
Företag: Kenth Svenssons Åkeri AB
Bakgrund: Lastbilsförare i 48 år, eget åkeri i 41 år

Volvo FH16 750

Årsmodell: 2017
Motor: D16 750 hk
Axelkonfig: 6x2 med lyftbar tandemaxel
Växellåda: I-Shift
Hytt: Globetrotter XL