Lastvagnar

Volvo FH I-Save för effektiv fjärrtransport

| 6 minuters läsning | 6 minuters läsning
Den nya Volvo FH med I-Save kan sänka bränslekostnaderna med upp till 7 procent. Hemligheten? Rigorösa tester, en unik En D13TC-motor och flera uppdaterade bränslebesparande funktioner som tillsammans gör den till Volvo Lastvagnar mest bränsleeffektiva lastbil hittills.
Volvo FH med I-Save kombinerar Volvo Turbo Compound D13TC-motorn med flera högteknologiska funktioner inklusive uppdaterad I-See och I-Cruise.

Någonstans i Sverige tar en lastbil motorvägen västerut mot en hemlig testbana. Bakom ratten sitter Lars Sjöö, projektansvarig på Volvo Lastvagnar. Tillsammans med ett team av engagerade tekniker håller han på att slutföra testerna av nya Volvo FH med I‑Save. Varenda del av fordonet, från de nya bakaxlarna med låg friktion till kolvarnas inre form, har skapats för att spara bränsle. 

– Efter att ha arbetat med bränsleeffektivitet på Volvo Lastvagnar i flera årtionden vet jag att det inte finns någon magisk knapp att trycka på för att spara upp till sju procent i bränsle. Det handlar snarare om att jaga varenda bråkdels procent genom uppfinningsrikedom och finjustering, säger Lars Sjöö.

Avgörande för den låga bränsleförbrukningen är den nya D13TC‑motorn med Turbo Compound‑teknik. Det är samma teknik som används i flygplansmotorer med hög kapacitet, fast anpassad för vägtrafik. Enkelt uttryckt innebär Turbo Compound att en extra turbin placeras efter turbon i avgasflödet och att den återanvänder överskottsvärme och -energi från avgaserna. Genom att använda överskottsenergi levererar TC‑enheten ett mycket större vridmoment till vevaxeln, vilket resulterar i en kraftfull och extremt bränsleeffektiv motor.

Och det är inte bara Turbo Compound‑enheten som sparar bränsle i Volvo FH med I-Save. Hela drivlinan har kalibrerats för maximal effektivitet. Ett exempel är lastbilsmotorns kolvar som fått en ny, vågformad insida. Formen använder gas‑ och hydromekanik för att leda värmen till cylinderns mitt och bort från motorväggarna där energin annars skulle gå förlorad i form av värme.
– De vågformade kolvarna är en ny och patenterad uppfinning från Volvo Lastvagnar. Genom att ändra formen på kolvarna leder vi flammorna tillbaka till cylinderns mitt. Det ger en mer effektiv förbränning där mindre energi går förlorad som värme, säger Mats Franzén, Powertrain Strategy Director på Volvo Lastvagnar. 

I I-Save ingår också Volvo Lastvagnars förstklassiga teknik som kartbaserad I-See‑mjukvara och I-Cruise med I-Roll, tomgångsavstängning och variabel styrservopump. Resultatet är en lastbil som sparar upp till sju procent i bränslekostnader.
– Bränslet är den största kostnaden inom fjärrtransporter, som är vår största kundgrupp. Så det är viktigt att vi utvecklar nya och effektiva lösningar, säger Mats Franzén.

Det finns också två andra stora fördelar. En är att Turbo Compound‑motorn har ett kylt avgasåterledningssystem som minskar mängden kväveoxid under förbränningen. Detta minskar i sin tur behovet av AdBlue med upp till 50 procent, vilket sänker ägandekostnaden ytterligare.
– Motorn och drivlinan är som mest effektiva vid ett varvtal på 1000-1100. Det är också då motorn sparar mest diesel och AdBlue, säger Mats Franzén.

Den andra stora fördelen är köregenskaperna. Projektteamet startade med ambitionen att skapa ett fordon som inte bara sparar pengar för ägaren utan också har riktigt bra köregenskaper. De har fått bra hjälp på vägen i form av smart ingenjörskonst. Genom att använda överskottsvärme levererar Turbo Compound‑enheten mycket mer kraft till vevaxeln, vilket resulterar i större vridmoment vid lägre motorhastighet. Därför är lastbilen stark i uppförsbackar samtidigt som förarmiljön är tystare eftersom lastbilen kör på lägre varvtal och högt vridmoment.

– Bränslet är den största kostnaden inom fjärrtransporter, som är vår största kundgrupp. Så det är viktigt att vi utvecklar nya och effektiva lösningar”.

Skillnaden känns direkt. Under testperioden har Lars Sjöö och hans kolleger kört lastbilen med tågvikter på mellan 40 och 60 ton. De har kontrollerat att lastbilen klarar backar utan problem och kör mycket tyst oavsett last. 

Faktum är att varenda del av lastbilen med I‑Save har utvecklas med hjälp av rigorösa tester ute på vägarna. Olika fordonskombinationer med I-Save har dessutom jämförts med traditionella diesellastbilar. Allt för att verkligen uppleva skillnaden som den nya tekniken innebär. 

 

Antalet testtimmar ute på vägarna är högt. Efter att Volvo Lastvagnars professionella testförare har kört lastbilarna på en bana under dagen är ofta ingenjörsteamet ute och kör dem framåt natten.
– Vi vill inte sitta på något kontor och stirra på en PowerPoint, säger Lars Sjöö med ett leende. När vi funderar på en justering tar vi ut lastbilarna på en testkörning för att se själva hur saker och ting fungerar, säger han.

– Vi hade inte varit där vi är idag utan tusentals testtimmar både i labbet och ute på vägarna. Men nu har vi skapat ett fordon som är lika bra för föraren som för ägaren.

Om några veckor är Lars Sjöö redo att köra tillbaka en av de nya lastbilarna från Volvo Lastvagnars vintertestbana som ligger nära Polcirkeln till Volvo Lastvagnars huvudkontor 170 mil därifrån. Detta är exakt den typ av krävande långdistanskörning som lastbilen är gjord för.
– Enda sättet att leverera en lösning med alla bitar på plats är att tillbringa tid bakom ratten, säger Lars Sjöö. 

– Om man bara fokuserar på bränsleförbrukning finns en verklig risk att andra områden får stryka på foten, exempelvis förarkomfort eller motorprestanda. Det här sättet att arbeta gör hela processen komplicerad. Men vi kan helt enkelt inte kompromissa när vi gör världens bästa lastbilar, säger han och tillägger:
– Vi hade inte varit där vi är idag utan tusentals testtimmar både i labbet och ute på vägarna. Men nu har vi skapat ett fordon som är lika bra för föraren som för ägaren. 

Vi jämför D13TC med I-Save med D13K eSCR Euro 6 step C med bränslepaket för fjärrtransport. Den faktiska bränsleekonomin varierar beroende på många faktorer, såsom användning av konstantfarthållare, verklig topografi, förarens körerfarenhet och väderförhållanden.  

VOLVO FH MED I-SAVE

Varje del av I-Save är konstruerad för att spara bränsle. Den finns med Volvo FH med en D13TC‑motor på antingen 460 eller 500 hk.

Motor
D13TC (Turbo Compound)‑motor med 460 eller 500 hk.

Tomgångsavstängning
Sparar bränsle genom att motorn stängs av automatiskt efter 2,5 minuters tomgångskörning. 

Växellåda
I-Shift, I-Shift med krypväxlar eller I-Shift Dual Clutch – samtliga med programvara optimerad för fjärrtransporter.

Uppdaterad I-See 
Genom att använda molnbaserad kartinformation kan uppdaterade I-See med god tillförlitlighet synkronisera lastbilen med information från högupplösta kartor och på så sätt hjälpa föraren att spara bränsle. På avlägsna platser använder den lokala vägdata. 

I-Cruise med I-Roll
Volvo Lastvagnars smarta konstantfarthållare kombineras med den bränslebesparande frihjulsfunktionen I-Roll. 

Bakaxlar
Nya, lägre friktion, mycket bränsleeffektiva.

Servostyrning 
Variabel styrservopump.

Volvo FH med I-Save är särskilt lämpad för fordon som vanligen kör mer än 12 000 mil per år.

Är du intresserad av en Volvo FH med I-Save? Kontakta din lokala Volvoåterförsäljare.