Lastvagnar

Första XXL-lastbilen på europeiska vägar

| 3 minuters läsning | 3 minuters läsning
Nu har Europas första Volvo FH med Globetrotter XXL-hytt levererats till sin ägare. Lastbilen kommer att göra stor skillnad för Kullgrens Åkeri i Jönköping.
Christoffer Sparr (t.h.) på Finnvedens Lastvagnar räckter över nycklarna till åkeriägaren Johan Kullgren på Kullgrens Åkeri.
Christoffer Sparr (t.h.) på Finnvedens Lastvagnar räckter över nycklarna till åkeriägaren Johan Kullgren på Kullgrens Åkeri.

I juli var det dags. Utanför Volvo Lastvagnars huvudkontor i Göteborg glänste den vita lacken i sommarsolen när återförsäljaren Christoffer Sparr räckte över nycklarna till åkeriägaren Johan Kullgren på Kullgrens Åkeri.

– Det här känns fantastiskt roligt, nu ser vi fram emot att ta bilen i drift. Den kommer att bli perfekt för oss, säger han med ett stort leende på läpparna.

Med Jönköping som utgångspunkt kör Kullgrens Åkeri bland annat specialtransporter och pallgods i hela Norden. Några av åkeriets 24 lastbilsekipage gör korta körningar mellan grannstäderna medan andra kör veckoturer på flera hundra mil. När en ny lastbil skulle köpas in stod därför mer utrymme för chaufförerna på önskelistan.

– ­Eftersom lastbilen ska användas till långa specialtransporter i Sverige, Norge och Danmark kommer chauffören att ligga ute mellan fyra och fem nätter i veckan. Då är det oerhört viktigt att han trivs i bilen. Därför slog vi till direkt när Christoffer berättade att XXL-hytten skulle komma, säger Johan Kullgren.

Volvo FH med Globetrotter XXL-hytt är populär på marknader och i länder med högertrafik  och har nu för första gången levererats till en kund i Europa. Kullgrens Åkeris nya lastbil är såklart vänsterstyrd.

– Det är jätteroligt att Johan vågar satsa, och häftigt att vi skriver historia tillsammans, säger Christoffer Sparr som arbetar på Finnvedens Lastvagnar.

En armlängd framför den stora sängen glänser de nya djupa sätena som omsluter föraren. För det var med förarens komfort i tankarna som XXL-hytten utformades. Resultatet är inte bara en större version av den befintliga XL-hytten utan också Volvos hittills rymligaste hytt.

Genom att flytta bakväggen 25 centimeter har volymen ökats med hela 600 liter. Yta som både ger extra förvaring och en över två decimeter bredare och 13 centimeter längre säng. Och för att göra sängen ännu lyxigare har man även adderat ett lager avlastande polyesterskum ovanpå varje fjäder.

– Framför allt kommer hytten innebära en mycket bättre arbetsmiljö för chauffören och bidra till att han sover bättre. Men det är också väldigt positivt att storleken inte begränsar oss på något sätt. Trots att hytten är förlängd kommer vi fortfarande att kunna köra överallt med lastbilen, säger Johan Kullgren.

Lastbilen uppfyller också de svenska säkerhetskraven enligt BOF10, har gått igenom Volvos unika barriärtest och är krocktestad enligt ECE R29-03.

– Säkerheten är A och O eftersom chaufförernas arbetsmiljö är på vägen, säger Christoffer Sparr.

Innan lastbilen gör sin premiärtur berättar Johan Kullgren att den ska utrustas med bland annat frontskydd och extraljus.

– Det är viktigt för mig att det är en bra arbetsplats och då vill jag försäkra mig om att vi syns ordentligt på vägarna, säger han.

Kullgrens Åkeris nya Volvo FH

Årsmodell: 2019.
Motor: D13 540 hästkrafter.
Växellåda: I-Shift AT2612F.
Axelkonfiguration: 6x2.
Hjulbas: 3 200 mm.
Hytt: Globetrotter XXL.