Alfredssons miljötankar

4 minuters läsning 4 minuters läsning

Erik Alfredsson och hans bror Magnus driver åkeriet Alfredsson Transport i Norrköping. Sedan 2006 har de arbetat hårt för att minska åkeriets klimatavtryck, och den senaste investeringen för att köra fossilfritt – samtidigt som man tjänar bra med pengar – är fem LNG-lastbilar från Volvo Lastvagnar.
– Det är ju inte en kostnad att jobba med miljö, det är lönsamhet, säger Erik Alfredsson.

Alfredsson Transports Volvo FH LNG drivs på flytande biogas.

Alfredsson Transports Volvo FH LNG drivs på flytande biogas.

Erik och Magnus är tredje generationen Alfredsson i familjeföretaget med samma namn. Åkeriet grundades redan 1937 av deras farfar Ingvar. Då körde man bananer på Stockholm. Nu är Alfredssons ett av Norrköpings största åkerier och med sina 65 bilar kör man allt från fjärr- och utlandstransporter till krets, bud och distribution.

Det är ingen överdrift att påstå att Erik Alfredsson brinner för miljöfrågan. Åkeriet deltar i en rad forskningsprojekt med syfte att köra mer energisnålt. Man samarbetar även med en rad tillverkare kring utveckling av mer aerodynamiska fordon.

– Så tidigt som 2006 installerade vi fordonsdatorer i våra bilar för att hjälpa våra förare att köra mer bränslesnålt. Systemet mätte gas, broms, hastighet, utrullning och tomgång. Datan sammanställdes och förarna fick ett index på hur de körde. Då såg vi hur mycket vi faktiskt kunde spara på att coacha våra förare, säger Erik Alfredsson.

Erik har räknat ut att sedan de införde fordonsdatorer i bilarna har de sparat 19 procent bränsle och 45 procent däck genom åren. Reparationskostnader för småskador på bilarna har också minskat dramatiskt. 

Erik Alfredsson,

Erik Alfredsson, tredje generationen Alfredsson i företaget med samma namn.

Att köra bränslesnålt är inte det enda sättet som åkeriet minskar sitt klimatavtryck på. 2015 började man köra på 100 procent HVO och blev då helt fossilfria. Det körde man uteslutande på fram till för något år sedan då reduktionsplikten introducerades.

– Då räckte inte HVO:n till och vi fick börja titta på vad vi skulle göra för att vara bäst i klassen fortsättningsvis. Vi pratade med Volvo och fick tipset om gasbilarna som kan gå på flytande biogas. Vi satte våra två första i trafik för ett år sedan och har haft enormt bra resultat på dem.

I dagsläget har Alfredsson Transport tre Volvo LNG-bilar (ytterligare två kommer att levereras inom en snar framtid) som tillsammans har rullat cirka 20,000 mil. När Erik utvärderar året med LNG-bilarna talar resultatet för sig självt.

– Pengamässigt så landar vi ungefär på 20-23 procents lägre driftskostnad, jämfört med en motsvarande diesellastbil. Och i det här är självklart servicen inräknat. En LNG-lastbil är en dyrare investering, men vi kan räkna hem det på 23 månader. Vi äger våra bilar i cirka 10 år och kör totalt runt 140–150 000 mil med dem, så för oss blir en gasbil ungefär 800 000 kronor billigare att driva under de åren.

Erik Alfredsson ser det som en klar konkurrensfördel att kunna erbjuda ett grönare alternativ.

– Det sista halvåret har kunderna börjat ställa oerhörda krav på fossilfria transporter. De har sina miljöcertifieringar att följa, och krav på sig att minska sina utsläpp. Och vi har sett att vi tjänar pengar på vårt miljöarbete. Kanske inte från dag ett, men från dag 600. Det är lönsamt att jobba med vår miljö, både pengamässigt och för vår framtid, avslutar Erik.