Att coacha sina förare reducerar utgifter för bränsle såväl som däck- och reparationskostnader. Alfredssons var tidigt ute och installerade redan 2006 ett system i bilarna som mätte gas, broms, hastighet, utrullning och tomgång. Resultatet sammanställdes och förarna fick ett index på hur de körde.
– Vi försöker alltid att coacha positivt, inte gnälla utan försöka höja alla med det de gör bra och sedan jobba med de negativa sidorna i en körning. Det skiljer i dag ungefär 20 procent mellan våra bästa och sämsta chaufförer, men det blir mycket mindre skillnad på automatiserade bilar med I-see som känner av topografi, avstånd och sådana saker. I dag köper jag ju allt som går med automatisering, för nuförtiden är det nästan omöjligt att slå bilarna, säger Erik Alfredsson.
”Rätt däck på rätt plats” är något som man jobbar mycket med på Alfredsson Transport. Drivdäck på den axel som driver, styrdäck på axeln som styr och därefter bara rulldäck. De är också mycket noga med att välja energidäck till bilarna. Enligt Erik gör det ungefär 6 procent skillnad på bränsleförbrukningen att använda energidäck jämfört med vanliga däck.
För att spara pengar är det också smart att inte byta däcken för tidigt. Hos Alfredssons mönsterskär man däcken när de har 2-3 mm kvar, så går de att använda ett bra tag till. Inför vintern mönsterskärs däcken till 8 mm när de har 5 mm kvar.
– Då klarar vi oss över vintern och förhoppningsvis sommaren också innan de är slut, menar Erik Alfredsson.
Genom att bygga smart och ”bygga för” ställen där luften kommer in och skapar extra luftmotstånd kan Alfredssons åter spara mellan 6-7 procent i bränsleförbrukning. Till exempel bygger man med bara 2 cm mellan hytt och skåp. Hörnen på skåpet är rundande i framkant och man är noga med att ”inte ha en massa krimskrams på taket”, som Erik uttrycker det. Under bilen sitter en täckplåt som gör undersidan helt slät och förhindrar onödigt luftmotstånd.
Även höjden på bilarna spelar stor roll för bränsleförbrukningen. Alfredssons bygger så lågt som möjligt på ett mediumchassi. Bilen på bilden i inledningen av artikeln har 1,09 meter i inlastningshöjd, 3,11 meter i invändig höjd och totalhöjden är bara 4,25 meter hög.
– Det här att man inte bygger 4,50 meter bara för att man kan spelar stor roll. Enligt våra uträkningar drar varje decimeter över 4 meter ungefär en deciliter extra per mil. Så bara där spar vi 2,5 deciliter/milen, säger Erik Alfredsson.