Lastvagnar

Festivaldrömmar

| 6 minuters läsning | 6 minuters läsning
I slutet av sommaren står tunga fordon i strålkastarljuset på Mantorp Park. Trailer Trucking Festival lockar entusiaster, nördar, familjer – och tävlingssugna. Pontus Andersson och Linus Åberg är två av förarna som gör upp om de mest prestigefulla troféerna.
Pontus Andersson ser fram emot den goda stämningen på Trailer Trucking Festival på Mantorp Park.
Pontus Andersson ser fram emot den goda stämningen på Trailer Trucking Festival på Mantorp Park.

När Pontus Andersson kör in sin Volvo FH16 på den stora asfaltsparkeringen utanför JH Entreprenad och Transport på Hisingen i Göteborg blänker de två pipskorstenarna metalliskt mot en molnblå himmel. Det finns många detaljer som sticker ut på lastbilen. Bland annat sitter röda lampor på exakta avstånd och lyser upp både vägen och den välpolerade rödvita lacken.

– Jag jobbar en del nattetid och då tycker jag att det ser gôtt ut när lastbilen lyser ordentligt, säger Pontus samtidigt som han öppnar förardörren och visar att små matchande lampor även pryder taket och dörrens insida.

Yrkesvalet har varit självklart för Pontus så länge han kan minnas. Ända sedan barnsben har han vetat att det är lastbilar han vill jobba med. Därför var gymnasiets fordonsprogram ett enkelt val, och efter det var det raka vägen in i arbetslivet som lastbilsförare.

Sedan tre år tillbaka transporterar och lägger han asfalt i trakterna kring hemstaden Göteborg. Men sista helgen i augusti är det dags för en längre körning, den här gången helt utan last. Då ska Pontus för tredje gången delta i Trailer Trucking Festival.

– Jag ser mest fram emot den goa stämningen som är på festivalen, man snackar om lastbilar och umgås med alla. Där lär man alltid känna nytt folk, säger han.

Sedan 1982 har festivalen anordnats vartannat år, oftast på Mantorp Park i Östergötland. Under två dagar fylls motorbanan av tusentals lastbilsentusiaster och flera hundra lastbilar. Vid sidan av den stora branschutställningen – där såväl lastbilstillverkare som påbyggarindustrin ställer ut sina produkter – bjuds det på både tävlingar och uppvisningar. Bland annat kommer svenska Volvo FH16-klubben att ha en egen utställning, och under fredagskvällen anordnas en stor ljusshow.

– I år har vi ett 80-tal utställare på branschutställningen och totalt kommer det att finnas upp emot 600 lastbilar på festivalområdet – det kommer att bli ett riktigt lastbilsparadis, säger Tomas Ek, som arbetar i arrangörsgruppen för Nordic Trophy.

Det var vid sitt förra besök på Mantorp som Pontus Andersson fick veta att FH16-klubben fanns. Nu åker han runt på både stora och små utställningar med klubben. Och på Trailer Trucking Festival är det dags igen. Då är han en av närmare hundra utställare i Volvo FH16-klubbens utställning.

– Det blir en speciell gemenskap när man är så många med samma intresse, vi får mycket tips och inspiration från varandra, säger Pontus.

Men Pontus Andersson har ytterligare ett mål för helgen. Han vill få en av de 160 tävlingsplatserna i Nordic Trophy, en årlig tävling som vartannat år avgörs på Trailer Trucking Festival. Här tävlar stajlade lastbilar från hela Europa om vilken som är den snyggaste lastbilen.

På Nordic Trophy-området kommer det att finnas plats för omkring 400 lastbilar, och av dem väljer arrangörerna ut de tävlande ekipagen. Sedan är det publiken och förarna själva som röstar fram slutsegraren.

– Målet är såklart att få ett pris, det hade varit en dröm som går i uppfyllelse.

Intresset för stajling tog fart när han för tre år sedan fick sin Volvo FH16 och lackade inredningen vit. Sedan dess har både kunskapen och intresset eskalerat, och nu har han satt sin egen prägel på i stort sett hela lastbilen. De röda lamporna från bilens under- och dörrsida går igen på både backspeglar och instrumentpanel. Och detaljer som en decimeter långa spikes på mutterkåporna fångar ögat omedelbart. På framrutan har han textat: ”Din dröm – Min verklighet”. Pontus börjar skratta.

– Alltid retar det någon!

På väg in i hytten kliver han vant ur skorna på översta trappsteget. Men innan Pontus sätter sig tillrätta i förarsätet använder han det inbyggda blåsmunstycket för att städa bort några dammkorn som dansar i solljuset. Att köra utan skor är en självklarhet för Pontus.

– Det blir så himla skitigt om man tar in skorna. Lastbilen är ju både mitt största intresse och andra hem, så det är klart att jag vill hålla den ren.

Före avfärd till Mantorp väntar nu den sista uppladdningen. Varenda millimeter av lastbilen ska putsas, och flera detaljer läggas till. Bland annat ska han byta skåpen över sängen, installera en mikrovågsugn och lacka sätena helsvarta.

– De sista veckorna före en utställning mekar jag mellan fem och sex timmar varje dag. Jag är nog väldigt pedantisk med lastbilen, men det har blivit en livsstil för mig.

I småländska Eksjö laddar även Linus Åberg för Nordic Trophy. Då tar han en paus från arbetet med att leverera asfalt för att visa upp sin gröna stolthet, en Volvo FH 540.

Eftersom lastbilen bara är några månader gammal blir festivalen ekipagets hittills största utmaning. Men Linus har rutin sedan tidigare.

– När jag var med i Nordic Trophy för två år sen gick det riktigt dåligt, så nu hoppas jag på revansch.

En helg fullspäckad med häftiga lastbilar och vänner är vad Linus Åberg längtar mest efter. För det är det öppna klimatet på festivalen som får honom att återkomma till Mantorp.

– Festivalen är speciell för att det är så mycket folk och företag på plats. Det är härligt att bara gå runt på området, prata med folk och titta på lastbilar, säger han.

Lackens gröna nyanser möts och skiljs med lika raka som mjuka linjer. De bildar ramar som framhäver sitt motiv. När Linus planerade hur hans nya Volvo FH 540 skulle se ut hade han tidigt temat klart för sig. Lastbilen skulle förmedla en old school-känsla.

– Lacken är jag mest stolt över på hela bilen. Alla linjer är perfekta, det finns inte en kant som man känner med fingret, säger han.

På vindavvisaren lyser röda lampor och från den egenmonterade bakljusrampen på taket blinkar det när Linus svänger. Bilen är dekorerad med lampor både högt och lågt. Och kanske är det inte så konstigt att han planerar för ännu fler. Att koppla lampor är nämligen ett av hans favoritmoment. Men till skillnad från ljussättningen innebar det en stor utmaning för honom när han bestämde sig för att sätta diesel- och Adblue-tanken på samma sida. En uppgift som på grund av det begränsade utrymmet krävde millimeterprecision.

– Det kostade lite blod, svett och tårar, men det var det värt när man ser det färdiga resultatet, säger han och ler.

Även om han är både nöjd och stolt över lastbilen är det en del kvar att fixa inför Mantorp. Men förberedelserna sker inte i ensamhet. Han åker till festivalen tillsammans med tre kollegor, och för alla fyra är uppladdningen i sig en stor del av upplevelsen.

– Dagarna innan hjälps vi åt med allt som ska fixas på bilarna. Jag ska till exempel sätta dit lampor under kofångaren och reparera en lackskada innan vi åker. När det är klart avslutar jag med en rejäl tvätt – den ska skina så mycket att jag bländar juryn.

Nordic Trophy avgörs även i mindre jurybedömda klasser. Bland annat prisas den bästa lastväxlaren, bästa timmerbilen och bästa dragbilen. Men det finns ett pris som både Pontus Andersson och Linus Åberg suktar lite extra efter. Att få utmärkelsen Sveriges bästa Volvo vore något alldeles extra.

– Efter allt arbete som jag har lagt ner på den så hade det varit grymt att få det priset, säger Linus.

Och för Pontus del lockar även utmärkelsen om Sveriges tuffaste Volvo FH16.

– Det hade varit helt magiskt! 

Trailer Trucking Festival
Sedan premiären 1982 anordnas Trailer Trucking Festival vartannat år av tidningen Trailer, i samarbete med Mantorp Park. Festivalen lockar i snitt 10 000 nyfikna besökare.