Möte mellan generationer vid Volvos motorfabrik i Skövde

När den första Volvo FH-lastbilen lanserades 1993 var hon inte ens född.
Vid samma tidpunkt hade han arbetat vid monteringsbandet i flera år.
Möt Nesma och Daniel, nu kolleger vid Volvos motorfabrik i Skövde, där de viktiga FH-motorerna tillverkas. 

Möte mellan generationer vid Volvos motorfabrik i Skövde

Nesma Odiso föddes 1993, samma år som den första FH-lastbilen lanserades. Nu arbetar hon på motorfabriken i Skövde.

Att komma till Powertrain Productions fabrik i Skövde är nästan som att komma hem. Inte i den bemärkelsen att människor faktiskt bor där, men den vänliga stämningen och det faktum att medarbetarna tycks känna varandra så väl ger dig en varm och välkomnande start på besöket. 

Nesma Odiso ger oss ett varmt leende, samtidigt som hon samlar ihop sitt långa hår i en hästsvans. Hon har jobbat här i ett år och några månader.

– Jag trivs jättebra. Jag jobbar vanligtvis natt, och min uppgift är att montera motordelar. I början var jag lite nervös, men jag har lärt mig mycket på ett år. Jag känner att jag utmanar mig själv varje dag, säger hon.

Hon bor tillsammans med sin man och son i Skövde och kom till Sverige för åtta år sedan. Nesma är född 1993, vilket är samma år som den första FH-lastbilen nådde marknaden, och hon har därför inget minne av den första FH-lastbilen.

– Nej, det har jag inte! Jag låg i mammas mage när den lanserades. Jag kände inte ens till FH-lastbilarna förrän jag kom till Sverige. Men jag har förstått att lastbilen, och naturligtvis motorn, har varit en stor framgång. Det är en bra känsla att veta att jag monterar något som är en stor och viktig del av lastbilen.

Möte mellan generationer vid Volvos motorfabrik i Skövde

Daniel Lundgren var operatör vid monteringslinan 1993.

Den karakteristiska lastbilen och den viktiga, första D12-motorn är något som kollegan Daniel Lundgren tänker på praktiskt taget varje dag. År 1993 arbetade han som operatör vid monteringsbandet och kommer mycket väl ihåg de första motorerna han monterade.

– Jag kände mig stolt när jag tänkte på att någon där ute skulle köra en lastbil med ”min” motor i, ler han. 

I dag har han dubbla roller: Gruppchef produktutvärderingar och CoP-testning, där motorn testas på olika sätt, samt Quality Control Driver, med fokus på kvalitetsförebyggande arbete i produktionen. Daniel har arbetat inom företaget sedan han var 17 år gammal.

– När jag började var nästan allt arbete manuellt. Nesma hanterar robotar nu, och sådana fanns inte i monteringen förut. Men känslan med kollegerna är densamma. Dessutom är Volvo ett företag där man kan växa, och det är något jag verkligen uppskattar. Det är faktiskt ett råd som jag skulle vilja ge till Nesma också. Sträva efter att utvecklas och utbilda dig. Det finns massor av möjligheter, säger Daniel.

Nesma nickar. En av hennes uppgifter är att hantera robotarna, men detta är också väldigt krävande för operatören.

– Det var svårt i början. Jag kan bara föreställa mig hur det var när allt var manuellt, säger hon. 

Och när det gäller rådet om att ta till vara möjligheterna att utvecklas har hon redan planer för framtiden.

– Jag ska fortsätta studera här i Skövde senare och då vill jag plugga företagsekonomi. Jag skulle vilja stanna inom Volvo, men efter min examen vill jag hellre jobba på ekonomiavdelningen.

Vi fortsätter över golvet, och både Daniel och Nesma hälsar glatt på människorna vi möter. Skövde är en ganska liten stad, och Volvofabriken är en viktig del av stadens identitet.

– Många har jobbat här i generationer. Min son, som också är född 1993, jobbar här nu, säger Daniel och Nesma tillägger:

– Ännu en med samma födelseår som FH-lastbilen. Coolt. 

Fakta Nesma Odiso
Ålder: 24 (25 i november)
Bor: Skövde
Familj: Man och son
Vad jag gjorde på Volvo 1993: Jag var inte född
Mitt jobb på Volvo nu: Operatör
Det bästa med att arbeta på fabriken i Skövde: Att jag känner mig som hemma och har möjlighet att utvecklas
Fritid: Jag tränar och tillbringar tid med familjen

 

Fakta Daniel Lundgren
Ålder:
48
Bor: Skövde
Familj: Tre vuxna barn, barnbarn och min hund Sixten
Vad jag gjorde på Volvo 1993: Arbetade som operatör och deltog i uppbyggnaden av den nya avdelningen för D12-motorns monteringslinje
Mitt jobb på Volvo nu: Gruppchef Product Audit & CoP
Testning (50 %) och Quality Control Driver (50 %)
Det bästa med att arbeta på fabriken i Skövde: Alla fantastiska människor!
Fritid: Jag fixar med mitt hus, kör motorcykel, tillbringar tid med familjen och med min hund

 

Fakta Skövde-fabriken 

  • Skövdefabriken är en del av Volvo Group Trucks Operations och har rötter som går över hundra år tillbaka i tiden. I dag är fabriken en produktionsanläggning i världsklass som förser Volvokoncernen med dieselmotorer och komponenter. 
  • Antal anställda: ungefär 3 000. 
  • Skövdefabriken är 265 000 m² stor, vilket motsvarar ungefär 50 fotbollsplaner.
  • De viktigaste processerna vid Skövdefabriken är gjuteri, bearbetning och montering. Fabriken exporterar motorer och motorkomponenter till Volvokoncernens produktionsanläggningar i alla världsdelar.

Relaterade nyheter

D12-motorn – ett paradigmskifte

När D12-motorn lanserades 1993 var den en verklig revolution. Vissa sa att Volvo var tio år före sin tid. Göran Nyholm, pensionerad före detta Volvoingenjör, berättar historien från början....

Säkerhet som sparar pengar

Volvo FH, en av världens säkraste lastbilar, är innovationsledare när det gäller säkerhetsfunktioner av hög kvalitet. I kombination med ett säkerhetstänk från förarens sida kan investeringar i säkerhetsfunktioner bidra till kostnadsbesparingar för ...

25 Volvo FH-innovationer

Volvo FH har förändrat framtiden redan från början. Volvo FH var en verklig revolution 1993 och den fortsätter bryta ny mark i fråga om förarkomfort, säkerhet, prestanda och anpassningsbarhet. Här är 25 av innovationerna som har tagit Volvo FH till ...