Lastvagnar

×

Siffermagi

Nederländska Schenk Tanktransport drar fördel av att kunna använda Volvos lättviktslastbilar på en alltmer konkurrensutsatt marknad.
Genom att använda nya lätta Volvo FH och Volvo FM har Schenk Tanktransport kunnat öka sin nyttolast rejält.

Bröderna Harry och Arjan Schenk är tredje generationen i en framgångsrik nederländsk transportdynasti. Och i en sektor där lönsamheten hänger på att man kan köra tankbilar med maximal kapacitet har nya lättviktslastbilarna Volvo FH och Volvo FM en viktig roll. Tack vare sin minskade vikt kan lastbilarna nu erbjuda ökad nyttolast, utan att kompromissa det minsta med vare sig säkerhet eller komfort. Sedan 2014 har flera nyckelspecifikationer möjliggjorts på grundfordonet. Det har resulterat i en betydligt lägre totalvikt. – Vår ideallastbil är en Volvo FH 4x2 T på under sju ton. Det är den magiska gränsen när det gäller tjänstevikten för fordon som både kör regionala transporter och fjärrtransporter. Det är en avgörande kombination för oss, säger Harry Schenk.

 

Harry illustrerar vikten av att räkna efter noga när det gäller att maximera nyttolasten. – Om en tankbil används till 1 400 laster på ett år, så motsvarar 50 kg extra gods per gång ungefär 70 ton mer gods per år. Räknat på 100 fordon blir det 7 000 ton. Och i ett femårsperspektiv pratar vi ungefär 35 000 ton. Där har du ren siffermagi. Det finns enorm potential att öka nyttolasten.

Brödernas farfar startade Schenk redan 1925. På 1950-talet började de bygga upp relationer med olika oljebolag och har sedan dess transporterat mest vätskor och gaser. På den långa listan över kunder finns nu stora multinationella företag som Shell, BP, Air Products och Linde. Huvudkontoret är perfekt beläget vid motorvägen öster om Rotterdam. Åt ena hållet ligger Rotterdams stora hamn och åt andra hållet Tyskland och andra stora Europamarknader. – Vi transporterar mest från lager, fabriker och raffinaderier. De ligger oftast kring större hamnar som Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen och Hamburg. Produkterna hamnar sedan hos olika typer av kunder, framförallt i Benelux och Tyskland. Men också i nästan alla andra europeiska länder, säger Arjan Schenk.

Schenks samarbete med Volvo Lastvagnar sträcker sig så långt tillbaka som till 1947. Enligt Arjan uppskattar de att det går att specialanpassa Volvolastbilarna till de mycket specifika uppdrag de ansvarar för. – Volvolastbilarna har varit flexibla och väldigt mångsidiga. Det gör att vi ibland kan ge fordonen ett andra liv i vårt företag. Den stora mängden specifikationer gör också att vi kan använda Volvofordon till nästan alla typer av transporter som vi gör.

Med över 500 Volvolastbilar i trafik är Schenks verksamhet i högsta grad beroende av ett bra samarbete. Enligt Arjan är det avgörande att maximera tillgängligheten. – Våra beräkningar baseras på ett maximalt antal tillgängliga timmar och dagar per år. Och vi ser till att vi har tillräckligt med förare för att uppnå den tillgängligheten. Volvo Lastvagnar förstår vad som är viktigt för oss och är glada över att bidra på alla möjliga sätt. När vi investerar i lastbilar är våra huvudkriterier säkerhet, total ägandekostnad, tjänstevikt, utseende och förarkomfort. Just därför är lättviktsfordonen en sund investering.

 


Rotterdams hamn är enorm och ser ut att vara oändlig. Den är överlägset störst i Europa och sträcker sig långt västerut från staden sett. Kilometer efter kilometer förbi containerområden, skorstenar, rörledningar och gasbehållare hela vägen till Maasvlakte, ett område där havet dragit sig tillbaka och låtit hamnen växa ännu mer under senare år. Det är en kall och blöt januaridag när Schenk-föraren Peter Verkooijen kommer till terminalen i Rotterdams hamn för att ta emot en sändning med flytande naturgas. – Det här släpet ska till Österrike, berättar han. Peter har trettio års erfarenhet bakom ratten. För ungefär ett år sedan körde han en av Schenks lätta Volvolastbilar för första gången. – Det första jag lade märke till var stötdämpningen. Den här lastbilen har absolut mer fjädring. Och du känner viktskillnaden. Det jag gillar mest med hytterna i lättviktslastbilarna är att man inte kompromissat med utrymmet. En lång kille som jag behöver så mycket benutrymme som möjligt. Stolen är verkligen bekväm och funktionaliteten är precis vad jag förväntade mig av en Volvolastbil.

Den stora mängden specifikationer gör att vi kan använda Volvofordon till nästan alla typer av transporter som vi gör.

På huvudkontoret förbereder sig bröderna Schenk för att resa till olika kunder i Belgien och Tyskland. Under samtalet blir det tydligt att de inte bara fokuserar på kundernas behov. De vill också locka till sig branschens bästa förare. För att göra det har de hållit internutbildningar i många år. – Företagets framgång hänger på bra förare och duktig personal. För att hitta och behålla den bästa personalen räcker det inte att uppfylla de grundläggande kraven. Vi måste också erbjuda de bästa lastbilarna. Förarna tillbringar trots allt väldigt mycket tid i sina lastbilar. Och alla proffs vill ha de bästa verktygen, säger Harry.

Att transportera gas och vätskor är komplicerat. Jobbet innebär stora förändringar i temperatur och förhållanden. Samtidigt krävs extrem försiktighet vid lastning, lossning och transport. Eftersom Volvos lättviktslastbilar är byggda och testade utifrån högsta tänkbara krav kan de användas för den känsligaste typen av last. – När det gäller säkerhet kräver våra kunder högsta tänkbara prestanda. Vår verksamhet står och faller med det, säger Arjan Schenk.

Att transportera gas och vätskor är komplicerat. Jobbet innebär stora förändringar i temperatur och förhållanden. Samtidigt krävs extrem försiktighet vid lastning, lossning och transport. Eftersom Volvos lättviktslastbilar är byggda och testade utifrån högsta tänkbara krav kan de användas för den känsligaste typen av last. – När det gäller säkerhet kräver våra kunder högsta tänkbara prestanda. Vår verksamhet står och faller med det, säger Arjan Schenk.

Schenk blickar framåt och uppdaterar och utökar ständigt sin vagnpark med lättviktslastbilar. – Våra lastbilar måste vara helt tillförlitliga för att kunna användas effektivt. En låg tjänstevikt är mycket viktig eftersom vi använder dem så mycket, upp till 7 500 timmar om året. När lastbilarna används så mycket får varje kilo last betydelse. Vi agerar som kundens egen transportavdelning. Och vi är medvetna om vilka specifika egenskaper som får oss att stå ut i mängden. Vi ser helheten och har ändå öga för detaljerna. Vi är stolta över våra medarbetare och stolta över våra kunder, säger Harry Schenk.

 

– En låg tjänstevikt är mycket viktig eftersom vi använder lastbilarna så mycket, upp till 7 500 timmar om året.

Lättviktsspecifikationer för Schenks Volvo FH-lastbilar under 7 ton

null

Marknadens största urval av lastbilsspecifikationer

Sedan 2014 har ett stort antal förbättringar gjorts för att sänka vikten på Volvos lastbilar. Förbättringarna har gällt material, motorer, axlar och chassier. På vissa områden har detta resulterat i en viktminskning på 500–600 kg jämfört med en traditionell konfiguration.
Volvo Lastvagnar har nu de lättaste lastbilarna för uppdraget – som fortfarande har samma säkerhet, prestanda och kvalitet. Oavsett uppdrag kan du hitta rätt konfiguration för att förbättra din nyttolast. 

Kontakta din lokala Volvoåterförsäljare för mer information.

Schenk Tanktransport

Historia: Schenk startade som ett familjeföretag 1925. Idag är Harry och hans bror Arjan Schenk tredje generationen som driver företaget.
Tjänster: Schenk är specialiserade på transporter av vätskor & gaser, inklusive bränslen (40 procent).

Transportmiljö

Grundades: 1925.
Ägare: Harry Schenk och Arjan Schenk.
Antal medarbetare: 1 400.
Vagnpark: Cirka 700 lastbilar (varav omkring 70 procent är Volvo).
Förare: 1 200.
Främsta last: Vätskor inklusive bränslen och gaser.
Extra nyttolast: 278 kg.
Områden: Benelux, Tyskland och andra länder i Europa.
Huvudkunder: Shell, BP, Air Products och Linde.