Lastvagnar

Nytändning i Flen

På fabriken i Flen får uttjänta motorer till tunga lastbilar nytt liv. Efter fabriksrenoveringen är de så gott som nya. Och processen innebär mindre miljöpåverkan.
Flenfabriken från insidan
Edward Finstorp, operatör, monterar motorfästena på en D13-motor till en Volvolastbil. Flen har Volvokoncernens största anläggning för fabriksrenovering. Här fabriksrenoveras även motorer för bland annat Volvo CE, Volvo Bussar och Volvo Penta.

Utanför Volvo Parts låga fabriksbyggnader i Flen väntar rader av motorer under blåa plastskynken på att få komma in i värmen. Här hamnar alla motorer som returneras av Volvo Lastvagnars återförsäljare i Europa och Asien. Motorn är en av 40 olika bytesdelar som Volvo Lastvagnar erbjuder sina kunder. Och den som tar längst tid att fabriksrenovera.

– Det tar ungefär 57 timmar från det att motorn lämnas in till fabriken tills den är testad och målad, säger Lars Färnskog, fabrikschef i Flen. 

Fabriksrenoveringen börjar med demontering. Hela motorn plockas isär och delar som inte kan användas skickas iväg för återvinning. Delar som kan fabriksrenoveras skickas iväg för rengöring och blästring. När delarna är helt fria från fukt, färg och oljerester går de vidare till maskinbearbetningen.

Delar som cylinderhuvuden, vevaxlar och motorblock får flera av sina ytor slipade och frästa med stor precision och noggrannhet. 

– Alla motorer har kommit hit av en anledning. Men eftersom vi inte vet hur en motor har använts måste vi se till att det inte finns några ojämna ytor, säger Jörgen Karlsson, som arbetar med att renovera cylinderhuvuden. 

I likhet med många av sina kolleger kan han en massa om motorer. Fabriksrenovering kräver spjutspetskompetens. Fabriken i Flen fabriksrenoverar 150–200 olika motorvarianter för Volvo Lastvagnar.

– De flesta motorer som kommer hit är åtta till nio år gamla. Men ibland får vi in motorer från 70-talet! Vi tar väl hand om dem också, tillägger Jörgen Karlsson.

Varje motorkomponent inspekteras i flera steg under sin resa genom fabriken. När det är dags att testa motorn måste den klara samma tester som en nytillverkad modell. 

– En fabriksrenoverad motor levereras med samma garantivillkor som Volvo Originaldelar och har samma kvalitet, hållbarhet och prestanda, säger Lars Färnskog.

Förutom alla delar som fabriksrenoveras eller byts ut mot nya, görs uppdateringar i enlighet med de senaste specifikationerna för varje modell. Det betyder att alla motorer som lämnar Flen är så gott som nya – allra minst. 

– Vi ser till att allting är optimerat, från bränsletillförseln till programvaran. Kunder som väljer att köpa en fabriksrenoverad motor får en bättre produkt till ett mycket lägre pris. Och samtidigt gör de en miljöinsats, säger Lars Färnskog.

Att fabriksrenovera en lastbilsmotor förbrukar 85 procent mindre energi än att tillverka en ny. Motsvarande siffra för råvaruförbrukning är 80 procent. Lars Färnskog är övertygad om att de storskaliga miljöfördelarna kommer att öka efterfrågan på utbytesdelar.

– Vi vet att jordens naturresurser är begränsade och att råvarupriserna stiger. Samtidigt ökar kundernas krav på att våra produkter ska vara hållbara och kunna återvinnas, säger han. 

Det är viktigt att stommar som växellådor och motorer förbereds för fabriksrenovering redan på konstruktionsstadiet. Därför har Flenfabriken ett nära samarbete med produktutvecklingen och bidrar med input till olika projekt på ett tidigt stadium. 

– Att förbereda produkterna för ett andra liv skapar ett enormt värde för företaget, våra kunder och miljön, säger Lars Färnskog.

 

Att förbereda produkterna för ett andra liv skapar ett enormt värde för företaget, våra kunder och miljön.

Fabriken i Flen

40 – Antalet utbytesdelar som Volvo Lastvagnar erbjuder, från filter och pumpar till växellådor och motorer.

85 % – Så mycket mindre energi krävs för att fabriksrenovera en lastbilsmotor jämfört med att tillverka en ny. 

80 % – Så mycket mindre råvaror krävs för att fabriksrenovera en lastbilsmotor jämfört med att tillverka en ny. 

90 % – Återvinningsnivån hos en gammal lastbilsmotor. 

57 – Det genomsnittliga antalet timmar som krävs för att fabriksrenovera en lastbilsmotor. 

150–200 – Antalet motorvarianter från Volvo Lastvagnar som fabriksrenoveras. 

210 – Antal medarbetare.

27 000 m2 – Fabrikens totalyta.