Lastvagnar

Ökad komfort med dubbla batterier

Volvo Lastvagnars nya dubbla batterisystem kan säkerställa tillräcklig strömförsörjning för alla hyttfunktioner och säkra startförmågan morgonen efter.
Elförbrukning i hytten
Kylskåp, värmare, kylare, mediesystem, mobiltelefoner, laptops och surfplattor är bara några exempel på vanliga elektronikprodukter som snabbt kan ladda ur ett batteri och leda till oplanerade stopp.

Batteriets primära funktion är att dra igång motorn, men behovet av energi för andra syften ökar också konstant. Kylskåp, värmare, kylare, mediesystem och på senare år mobiltelefoner, laptops och surfplattor är viktig utrustning för den som kör fjärrtransporter. Men elektronikprodukterna förbrukar också mycket energi och kan snabbt ladda ur batteriet och orsaka oplanerade stopp. 

Volvo Lastvagnars nya dubbla batterisystem har tagits fram för att lösa detta dilemma. Det består av två separata batteriuppsättningar: en som bara startar motorn och en annan som försörjer all annan elektrisk utrustning i hytten. Detta säkerställer att det alltid finns tillräckligt med ström för att starta motorn samtidigt som resten av lastbilen också kan ha hög energiförbrukning.

Batterierna som används för funktioner inne i hytten bygger på gelteknik, som klarar av många fler cykler än ett konventionellt blybatteri. – När du djupurladdar ett standardbatteri till noll procent förlorar du ungefär fem procent av dess kapacitet. Men ett gelbatteri är konstruerat för att laddas ur. Faktum är att det kan laddas ur helt 200 gånger och ändå ha kvar 95 procent av sin kapacitet, säger Hans Westerlind.

Det dubbla batterisystemet är mest lämpat för fjärrtransporter där förarna brukar ha större behov av elförsörjning. Men det kan också vara fördelaktigt inom stadsdistribution. – Om du kör korta avstånd med många starter och stopp kan det vara svårt att fulladda ett vanligt batteri varje dag. Men eftersom gelbatterierna kan ta upp energi mycket snabbare laddas de också bättre under sådana körförhållanden, säger Samuel Nerdal.

Fler laddningscykler
Standardbatterier skadas ofta om de laddas ur till mer än 50 procent. Och om de laddas ur helt (0 procent) kan de förlora fem procent av sin kapacitet. Om detta händer upprepade gånger måste batteriet snart bytas ut. Gelbatterier är däremot konstruerade för att klara djupurladdning och kan behålla sin kapacitet under 10–15 gånger fler cykler än ett vanligt batteri.

Högre komfort i hytten
Med det dubbla batterisystemet kan föraren njuta av all komfort och bekvämlighet som den elektriska utrustningen i hytten erbjuder utan att behöva oroa sig för lastbilens startförmåga. De kan till exempel sova en hel natt med värmaren i gång utan att behöva gå upp mitt i natten och starta motorn för att ladda batterierna.

Bra för bränsleförbrukningen och miljön
Många förare behåller batteriets kapacitet genom att helt enkelt låta motorn vara igång över natten. Detta förbrukar ungefär tre liter bränsle per timme. Det går alltså åt mycket dyrt bränsle bara för att värma hytten, med tanke på hur länge en lastbil brukar stå still över natten och hur många nätter som föraren tillbringar i hytten. Dessutom uppstår onödiga koldioxidutsläpp.

Färre oplanerade stopp
Startförmågan är den första funktionen som försvinner när vanliga batterier blir urladdade. Men med det dubbla batterisystemet är startförmågan istället det sista som försvinner. Först stängs all extrautrustning av gradvis. Detta, i kombination med tydliga signaler, varnar föraren innan startförmågan är hotad. Det här minskar risken för oplanerade stopp på grund av urladdade batterier betydligt.

Säkrad startförmåga i kalla förhållanden
Låga temperaturer sänker batterikapaciteten betydligt och ett helt urladdat batteri fryser vid -5 °C (att jämföra med ett fulladdat batteri som tål temperaturer på ned till -70 °C). Det dubbla batterisystemet, med sina separata startbatterier, bevarar startförmågan även under mycket kalla förhållanden.

Snabbare laddning
Gelbatterier kan inte bara laddas fler cykler. De laddas också upp till 50 procent snabbare än konventionella batterier. Det är en stor fördel för lastbilar som har körcykler med många starter och stopp, vilket gör att batterierna inte kan laddas fullt ut.