Lastvagnar

Ökad säkerhet med Connected Safety

Connected Safety-tekniken meddelar förarna om risksituationer längre fram på vägen. Systemet hämtar varningar från andra fordon så att förarna kan agera förebyggande redan innan de själva kan se situationen.
Kommunikation bland molnen
Connected Safety är resultatet av ett unikt samarbete mellan Volvo Cars och Volvo Lastvagnar, som gör att fordon från båda tillverkarna kan kommunicera med varandra.

Det är viktigt att reagera i tid för att undvika olyckor. Den nya moln-till-moln-tekniken Connected Safety, som nu introduceras i Volvos lastbilar, är utvecklad för att meddela förarna om risksituationer i förväg genom att varna för faran 30 sekunder i förväg. Föraren kan då sakta ned, styra undan och därmed undvika faran.

Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar, ser den här tekniken som en milstolpe. – Moln-till-moln-kommunikation är nästa stora steg inom säkerhet. Genom att förarna blir varnade i ett tidigt skede kan Connected Safety hjälpa till att minska riskerna i många farliga situationer, till exempel när ett fordon plötsligt behöver stanna på en högtrafikerad väg, kanske på grund av punktering, viltkollision eller köbildning.

Tekniken är ursprungligen utvecklad och testad av Volvo Cars och används nu av Volvo Lastvagnar som ett resultat av ett unikt samarbete mellan de två tillverkarna. Lanseringen ska följas upp av en bredare marknadsintroduktion.

– Det här är bara början. När fler fordon utrustas med tekniken och den blir mer och mer avancerad kan tekniken användas för att varna för en mängd olika risksituationer, säger Emanuele Piga, ansvarig för kundlösningar och utveckling av nya tjänster på Volvo Lastvagnar.

Utgående meddelande
Föraren i ett fordon tvingas stanna på vägen och trycker på varningsknappen. Connected Safety-systemet markerar platsen med hjälp av GPS-systemet. En krypterad, anonym signal som når 500 m skickas ut via molnet till omgivningen.

Inkommande meddelande
Fordonet söker av miljön och registrerar information om situationen. Omkring 300–500 meter bort (beroende på fordonets hastighet) meddelas föraren om faran genom ett pop up-meddelande på fordonets sekundära informationsdisplay. Meddelandet sparas och visas på den sekundära informationsdisplayen tills föraren har passerat den aktuella platsen. 

Plattform
Connected Safety-tekniken använder sig av trådlös moln-till-moln-kommunikation för att varna fordon om kommande faror på vägen. Volvo Cars var först ut med att använda och testa tekniken och nu står Volvo Lastvagnar på tur. Systemet kommer att erbjudas i Sverige och Norge med början 2018. De lastbilar som kan utrustas med Connected Safety är Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM och Volvo FMX med integrerade system för service och infotainment, beroende på specifikation och valda tjänster. För att kunna visa olycksvarningarna måste fordonen vara utrustade med multimediepaket och en sekundär informationsdisplay. Lansering på andra marknader följer.

Stora säkerhetsvinster
Precis som trepunktsbältet blir Connected Safety-tekniken även tillgänglig för andra tillverkare. Ambitionen är att därigenom höja trafiksäkerheten för alla i trafiken. – Det faktum att lastbilsförarna nu kommer att ingå i systemet är en stor vinst för alla. Som yrkesförare är de ofta mer uppmärksamma på olyckor och kan hjälpa till att varna andra. Det gör vägarna säkrare för alla.