Lastvagnar

I-Shift med krypväxlar – det ultimata kraftpaketet för tuffa transportuppdrag

Starta från stillastående med en last på massiva 325 ton. Är det ens möjligt? Ja, tack vare tekniken i Volvo Lastvagnars unika I–Shift med krypväxlar.
Extra tung transport
Volvo Lastvagnars I-Shift med krypväxlar är perfekt för extremt tung last, eftersom krypväxlarna gör det enklare för lastbilarna att starta från stillastående med laster på upp till 325 ton och köra i så låga hastigheter som 0,5 km/h.

I-Shift med krypväxlar är en växellåda som konstruerats för hög effekt och extrem startförmåga – två avgörande egenskaper vid tunga transporter.

Den kraftfulla växeln gör att lastbilen kan starta från stillastående på en plan väg med laster på upp till 325 ton. Tack vare den låga utväxlingen kan föraren köra så sakta som 0,5 km i timmen. Det är en unik form av krypkörning som är till stor hjälp vid precisionsmanövrering, särskilt vid backning.

Den stora utväxlingen i I-Shift med krypväxlar möjliggörs genom en ny kuggväxel som har lagts till en vanlig I-Shift. För att den extra kuggväxeln ska få plats har växellådan förlängts med 12 cm jämfört med en vanlig I-Shift. Flera av de nya komponenterna, såsom kugghjul, kopplingshylsor och splitsynk har tillverkats i höghållfasta material, vilket gör växellådan extremt tålig.

Eftersom Volvo Lastvagnars I-Shift med krypväxlar ger så hög kraft i extremt låg fart är växellådan idealisk för timmerbilar, dumprar och andra tunga fordonskombinationer. Optimal bränsleförbrukning uppnås både med och utan last.

Växellådan ger också lastbilen en enastående startförmåga med tung last. Den unika kombinationen av krypväxlar och optimerad bakaxelutväxling sparar bränsle och ökar produktiviteten i fjärrtransporttillämpningar. En annan fördel är att kopplingsenergin hos I-Shift med krypväxlar är omkring 25 procent jämfört med en vanlig I-Shift. Därmed minskar slitaget på drivlinan betydligt.

SÅ FUNGERAR DET: I-SHIFT MED KRYPVÄXLAR
Den stora utväxlingen i I-Shift med krypväxlar möjliggörs genom en ny kuggväxel som har lagts till en vanlig I-Shift. I-Shift med krypväxlar ger en enastående prestanda, startförmåga och manövrering. Dessutom minskar slitaget på drivlinan. Så hur fungerar det?

EXTRA KUGGVÄXEL
Den extra kuggväxeln sitter direkt efter växellådans koppling och består av två extra kugghjul – ett på den ingående axeln och ett på mellanaxeln. Det gör att växellådan kan leverera en utväxling som är nästan dubbelt så stor som en vanlig I-Shift.

LÅG UTVÄXLING
Utväxling är skillnaden i hastighet på den ingående och utgående axeln i en växellåda. Med den högsta växeln ilagd är utväxlingen 1:1, vilket betyder att axlarna snurrar lika fort. På den lägsta växeln i I-Shift med krypväxlar snurrar den utgående axeln 32 gånger långsammare än motorvarvtalet.