– Det var mycket hysch-hysch, säger Ulf Jönsson från Helsingborg, en av de utvalda pilotförarna. Eftersom fordonet var topphemligt fick jag bara köra den mellan sju på kvällen och sex på morgonen. Dessutom var den maskerad med lampor och påklistrade plastgrejer.
Trots att fordonet var maskerat och saknade Volvo-märken hände det att folk kom fram till Ulf och ställde frågor om den mystiska bilen. Ulf minns framför allt den gången han blev stoppad av polisen. Inte för att han körde för snabbt, utan för att polisen var nyfiken på det spännande fordonet.
– När vi körde last med bilen kunde vi inte köra direkt till kunderna, utan fick möta en annan bil halvvägs till Stockholm och byta trailer. Man fick absolut inte stanna på ett lastbilsfik och om man var tvungen att stanna någonstans hade man med sig ett tält som skulle dras över ekipaget, berättar Ulf.
Tillsammans med övriga pilotförare hade han kontinuerliga möten med Volvo Lastvagnar där han avlade rapport och kom med synpunkter. Ulf, som än i dag äger fordonet, minns tiden med värme.
– Det var väldigt kul att få vara med och köra förproduktionsvagnen. En spännande resa att få vara med på.