Hellre snål än snabb

När kompisarna prövade hur fort deras bilar gick pressade Rickard Pettersson gränserna för hur billigt han kunde köra sin bil. För tävlingsmänniskan Rickard har det alltid lockat mer att spara bränsle än att bränna gummi.

Rickard Pettersson kör mest timmerstockar. Mycket går till Gävle, sågtimmer till Insjön och grovtimmer till Hassela.

Rickard Pettersson kör mest timmerstockar. Mycket går till Gävle, sågtimmer till Insjön och grovtimmer till Hassela.

Så länge han kan minnas har Rickard Pettersson velat bli lastbilsförare. När han gjorde lumpen hamnade han givetvis bakom ratten på en lastbil. Och på sin första arbetsplats gick han en ekokörningskurs som inspirerade honom att utveckla sitt redan bränslesnåla körsätt.

– Det sitter i sedan dess. Jag har alltid gillat att tävla med mig själv och går i gång på att få ner bränsleförbrukningen så mycket jag kan.

Visst går det utmärkt att köra bränslesnålt även med en tung timmerbil, det vet Rickard Pettersson.

Visst går det utmärkt att köra bränslesnålt även med en tung timmerbil, det vet Rickard Pettersson.

Rickard Pettersson är uppvuxen i en by utanför Söderbärke, öster om Ludvika. När han bildade familj var det självklart att det var här han skulle bo. 2001 fick han dessutom anställning på Söderbärke Skogstransporter AB som framför allt kör timmer och massaved åt Sveaskog och Rundvirke Skog. Här kör Rickard Pettersson en tung timmerbil – Volvo FH16 750 – och ansvarar för företagets transporter åt Sveaskog. Den här arbetsdagen är Rickard på väg ut i skogen för att hämta timmerstockar. Grantimret ska köras till Insjön och sågverket Bergkvist-Insjön AB där det hyvlas till bräder. Runt fem pass räknar han med att det blir den här gången. De flesta i mörker.

– Bränsleförbrukningen ökar enormt när lasset är fullt, särskilt på skogsvägarna. Från Sveaskog har vi krav på oss att sänka bränsleutsläppen och tack vare Dynafleet får vi fram exakta siffror på våra utsläpp. Deklarationen skickar vi till dem en gång om året, det går väldigt smidigt.

I Volvo Lastvagnars system Dynafleet ingår en app som mäter bränsleförbrukning och hjälper föraren att köra bränslesnålt och minska koldioxidutsläppen. Rickard har appen i sin mobil.

– Den bedömer min bränsleeffektivitet med en poängskala från 0 till 100. Den visar min bränsleförbrukning, körsträcka, utsläppsnivåer med mera. Här ser jag inte bara min egen utan också kollegernas poäng. Det blir lite av en inbördes tävling, man har något att jämföra sig med. 

Rickard hämtar timmerstockar som ska köras till sågverket i Insjön och hyvlas till brädor.

Rickard hämtar timmerstockar som ska köras till sågverket i Insjön och hyvlas till brädor.

Lastbilen flyter mjukt fram genom skogen med Rickard bakom ratten. Trots den tunga lasten är körningen lätt och behaglig. Rickard håller stadigt blicken riktad framåt och är helt fokuserad på körningen. Inbromsningarna är förvånansvärt få, han utnyttjar farten i nedförsbackarna, släpper på gasen och rullar upp över krönet. – Det gäller att alltid vara lätt på gasen. I Dynafleet ser jag i procent hur mycket av distansen som jag rullat. Här finns det pengar att spara!

I Volvos vagnparkssystem Dynafleet kan Rickard se hur väl han lyckas med att köra bränslesnålt.

I Volvos vagnparkssystem Dynafleet kan Rickard se hur väl han lyckas med att köra bränslesnålt.

Det märks att Rickards bränsleeffektivitet brukar ligga uppåt 100 procent i Dynafleet. Men att köra timmer är inte en barnlek. På isiga vintervägar är det en utmaning även för rutinerade förare.

– Den årstiden är det tufft ute på skogsvägarna. Då handlar det mer om att ta sig fram och få ut lasset ur skogen till en större väg. Det blir tuffare körning om det är halt i backar och kurvor. 

Rickards bästa råd till förare som vill köra snålt är lika enkelt att förstå som det är svårt att bemästra.

– Lyft blicken. Se framåt, håll koll på hur vägen ser ut och var lätt på gasen. Med de krafter vi sitter på rullar det på av sig själv. Om du läser av trafiken långt framåt slipper du onödiga inbromsningar och extra gaspådrag.

– Att köra tung lastbil är ett jobb för seriösa, kompetenta yrkesförare, menar Johnny Karlsson på Wist Last & Buss.

– Att köra tung lastbil är ett jobb för seriösa, kompetenta yrkesförare, menar Johnny Karlsson på Wist Last & Buss.

Alla på företaget går regelbundet YKB-utbildning (yrkeskompetensbevis) hos Wist Last & Buss i Västerås. I utbildningen som är uppdelad i fem delkurser är bränsleeffektiv körning ett viktigt moment. Johnny Karlsson är tjänstesäljare på Wist Last & Buss och var tidigare YKB-utbildare. Han såg snabbt att Rickards körteknik utmärkte sig.

– När en förare har installerat Dynafleet kan jag gå in och se deras körpoäng och bränslebesparing. Där ligger Rickard alltid i topp. Det finns prestige i att köra bränslesnålt. ”Undrar hur Rickard kör” brukar jag tänka och gå in och kolla. Han har blivit ett riktmärke för mig och en referens mot andra kunder. 

När deltävlingar i Volvo Lastvagnars Drivers’ Fuel Challenge anordnades i Västerås 2014 och Avesta 2016 var det inget snack om saken. Klart att Rickard skulle delta.

– Många var duktiga men Rickard var bäst. Han gick vidare till Sverigefinal, där han kom femma, säger Johnny Karlsson.

– Det var kul att prova, säger Rickard Pettersson, som kan tänka sig att ställa upp fler gånger. Det blir ju en bonus och det är kul att få uppskattning för det jag gör. "Nu har vi papper på att du är snål", sa kollegorna när jag kom hem.

Med yrkesbakgrund som både förare och transportledare vet Johnny Karlsson vad han pratar om. Att köra tung lastbil är ett jobb för seriösa, kompetenta yrkesmän- och kvinnor, säger Johnny och tillägger:

– De är piloter, fast på vägarna. Förare som planerar sin körning är säkrare. De minskar sin miljöpåverkan samtidigt som åkeriet sparar bränsle och däck och minskar slitaget på bilarna. 

 

"Seriösa yrkesförare är som piloter, fast på vägarna", säger Johnny Karlsson på Wist.