Lastvagnar

Enkel övergång till eldrivna fordon

Eldrift för lastbilar handlar inte bara om batterier och laddningsstationer. Det handlar också om förbättrad arbetsmiljö för förarna och ökad lönsamhet för transportföretagen. Tre experter från Volvo Lastvagnar talar om vår elektrifierade framtid.
Volvo FE Electric.
Volvo FL och FE Electric är de första eldrivna fordonen från Volvo Lastvagnar och kommer att tillgodose de flesta transportbehov i städerna.

Ända sedan Volvo Lastvagnar meddelade att de första eldrivna Volvo FL- och FE-lastbilarna var redo att inta vägarna har responsen från marknaden varit mycket positiv.

– Kunder ringde oss och sa: Äntligen! Det här har vi väntat på., säger Anna Thordén, som är produktansvarig inom elektromobilitet på Volvo Lastvagnar. – Många av kunderna som tar kontakt med oss ställs inför strängare regelverk i länderna där de verkar. Andra har köpt eldrivna fordon från nykomlingar på marknaden och sedan upptäckt att dessa inte erbjuder tillräcklig support. Så om något inträffar med lastbilen står de där helt utan stöd, säger hon.

Många av kunderna som tar kontakt med oss ställs inför strängare regelverk i länderna där de verkar.

Volvo Lastvagnar satsar i stället på helhetslösningar för eldrivna fordon, så att kunderna aldrig lämnas åt sitt öde.

Hittills har Volvo Lastvagnar endast levererat eldrivna fordon åt ett antal referenskunder på prov, men planen är att trappa upp produktionen under de kommande åren. Enligt Santosh Harakamani, Strategic Planning Manager på Volvo Lastvagnar, har de viktigaste bitarna för att göra eldrivna fordon till det självklara valet på marknaden redan börjat falla på plats, och övergången till eldrivna fordon tycks gå snabbare än vad de flesta analytiker har förutspått.

”Vanligtvis är det tre faktorer som avgör om ett teknikskifte ska äga rum: Tekniken måste vara konkurrenskraftig ur affärssynpunkt, den måste vinna kundernas förtroende och den ska uppvisa teknisk mognad. 

En viktig milstolpe har redan nåtts. Produktionskostnaden för förnybar energi är i många delar av världen jämförbar med motsvarande kostnad för kol, vilket beräknas öka investeringarna i förnybar energi. År 2040 väntas över 70 procent av globala energiinvesteringar göras i förnybara energikällor. Samtidigt har den snabba sänkningen av batteripriserna överträffat analytikernas förväntningar.


Ett annat avgörande utvecklingssteg är att forskningsorganisationen Bloomberg New Energy Finance har ändrat sin prognos för när batteripriserna kommer att leda till att en eldriven bil blir lika billig som en bil som drivs av fossila bränslen. För lastbilsägare betyder denna snabba nedgång av batteripriserna att brytpunkten för den totala ägandekostnaden för eldrivna lastbilar kommer att nås snabbare än väntat. Samtidigt väntas energitätheten i batterierna bli betydligt högre, vilket utökar fordonens räckvidd.

Dessutom har många länder redan antagit lagar som kommer att påskynda övergången till eldrivna fordon. Exempelvis har mer än ett dussin länder åtagit sig att senast år 2030 förbjuda fossila bränslen. – Det striktare regelverket i fråga om utsläpp och bränsleeffektivitet pressar redan i dag branschen till att överge dieselmotorerna. Flera stora fordonstillverkare har nyligen tillkännagett investeringar i och produktlanseringar av eldrivna fordon, och detta är en tydlig indikation på att en förändring redan är på gång, säger Santosh Harakamani.

Tekniken måste vara konkurrenskraftig ur affärssynpunkt, den måste vinna kundernas förtroende och den ska uppvisa teknisk mognad.

Mot bakgrund av detta kan över 30 procent av alla personbilar och över 50 procent av alla nya personbilar som säljs vara eldrivna år 2030. Även om elektrifieringen av kommersiella lastbilar fortfarande befinner sig i ett tidigt utvecklingsskede jämfört med personbilssegmentet räknar Santosh Harakamani med att det kommer att gå snabbt när elektrifieringen i transportsektorn väl tar fart.

Och elektrifieringen kan bidra till att sänka transportindustrins koldioxidavtryck avsevärt. I dag producerar ett vindkraftverk på 4 megawatt tillräckligt med energi för att driva 200 eldrivna Volvo FE-lastbilar, vilket kan minska utsläppen av växthusgaser med 10 000 ton koldioxid per år.

Det finns alltså många faktorer som pekar mot en elektrifierad framtid, och Volvo Lastvagnar arbetar oförtrutet vidare med att utveckla elektrifieringslösningar som ska lanseras segment för segment och marknad för marknad som ett komplement till dieselprogrammet. Under utvecklingen av de eldrivna lastbilarna har Volvo Lastvagnar dragit nytta av erfarenheter som gjorts i systerföretaget Volvo Bussar, som har tillverkat hybridfordon med högspänningssystem sedan 2010 och snabbladdande, helt eldrivna bussar sedan 2015. Eftersom Volvo Lastvagnar använder komponenter som har testats i reguljärtrafik i flera år kan kunderna känna sig säkra på att de lösningar som erbjuds är optimala och säkra. 

För lastbilsägare handlar övergången till eldrift inte bara om att välja de bästa tekniska lösningarna och tjänsterna. Det är också viktigt att de sätter sig in i hur eldrivna lastbilar kommer att förändra verksamheten och förstår att samtalen med lastbilsåterförsäljaren kommer att vara annorlunda i framtiden.

– Med eldrivna lastbilar blir välbekanta kundkrav som hästkrafter och motorstorlek ett minne blott. I stället behöver vi, för att kunna erbjuda kunderna de bästa lösningarna, sätta oss in i vilka körrutter, användningsområden, nyttolaster och väderförhållanden lastbilen ska köras i samt vilka laddningsmöjligheter som finns. Därefter kan vi föreslå ett mycket väl anpassat fordon, med bästa möjliga räckvidd och batterilösning, säger Anna Thordén. 

Hon har lagt märke till att det som kunderna oroar sig mest över när det gäller eldrivna lastbilar är räckvidden och tillgången till laddningsstationer, trots att dessa faktorer vägs in när lastbilen specificeras. För att öka tillförlitligheten i fråga om räckvidd utvecklar Volvo Lastvagnar avancerade prognossystem där alla nyckelfaktorer vägs in och där föraren får information i realtid om hur långt fordonet kan köras innan nästa laddning. 

Man kan inte nog understryka effekterna för förarna. De som har kört en av våra eldrivna lastbilar kliver ur med ett leende på läpparna.

Anna Thordén understryker att eldrivna lastbilar kan ge lastbilsägarna många fördelar, till exempel sänkta bränslekostnader och bättre varumärkesimage. Det är också ett sätt att hålla sig inom det allt striktare regelverket. Om fler transporter görs nattetid med mer tystgående fordon kan man dessutom uppnå stora effektivitetsvinster. 

På Volvo Lastvagnars eftermarknadsavdelning räknar Carolina Grönstedt, Genuine Parts Business Development Manager, med att eldrivna fordon kommer att göra det enklare att rekrytera och behålla förare i transportbranschen. Det skulle vara en enorm fördel för en bransch som präglas av förarbrist.

– Exempelvis visar våra egna tester att bullernivån för en Volvo FL Electric är 10 dB lägre jämfört med en vanlig diesellastbil. Det innebär att den upplevda ljudnivån har reducerats till ungefär hälften. Dessutom är vibrationerna lägre i eldrivna lastbilar, och förarna utsätts inte för avgaser från den egna lastbilen när de arbetar utanför fordonet, säger hon. 

Det kan vara en utmaning för förarna att vänja sig vid att köra en batteridriven lastbil och behöva tänka på saker som räckvidd och laddning. Trots denna förändring har responsen från testförarna varit överväldigande positiv.

”Man kan inte nog understryka effekterna för förarna. De som har kört en av våra eldrivna lastbilar kliver ur med ett leende på läpparna. För många är det en positiv överraskning och för andra nästan en religiös upplevelse, säger Carolina Grönstedt med ett leende.



Några nyckeltal för Volvos eldrivna lastbilar

  • Räckvidd: Volvo FL Electric – upp till 300 km, Volvo FE Electric – upp till 200 km.
  • Ett vindkraftverk på 4 megawatt producerar tillräckligt med energi för att driva 200 eldrivna FE-lastbilar.
  • Ett helt varv med vindkraftsrotorn förflyttar en lastbil 1,5 km.
  • Sparar 2 500 kubikmeter bränsle per år.
  • Minskar växthusgasutsläppen med 10 000 ton koldioxid per år (om batterierna laddas med ström från vindkraftverk).
  • Obs! Eldrivna lastbilar är 3–5 gånger så energieffektiva som motsvarande diesellastbilar.