Lastvagnar

"Kundernas lönsamhet är grunden i vår verksamhet"

One Stop Service handlar om att lastbilarna ska ägna mer tid på vägarna och mindre i verkstaden, säger Niclas Johnson, servicemarknadschef på Volvo Lastvagnar.
"Verkstäder som jobbar enligt One Stop Service-konceptet kan ta hand om hela ekipaget", säger Niclas Johansson på Volvo Lastvagnar.
"Verkstäder som jobbar enligt One Stop Service-konceptet kan ta hand om hela ekipaget", säger Niclas Johansson på Volvo Lastvagnar.

Vad är One Stop Service?

– Det är ett helhetskoncept för våra serviceanläggningar där vi servar kundens kompletta ekipage. Verkstäderna som arbetar enligt One Stop Service-modellen kan alltså ta hand om hela ekipaget, från bil och däck till släp och påbyggnad. Tanken med detta är att kunden ska slippa lägga tid och energi på att åka mellan olika verkstäder för att serva påbyggnationen på ett ställe och byta däck på ett annat. Här får kunden all service samlad på ett stopp.

Varför har ni rullat ut det här?

– Eftersom kundens framgång och lönsamhet utgör grunden för vår verksamhet sätter vi tillgänglighet högst på vår agenda. Om vi kan se till att deras bilar kan rulla och utföra uppdrag i stället för att slussas runt mellan olika verkstäder så är det en stor förtjänst för både oss och våra kunder. En viktig del i den här satsningen är att vi har Sveriges tätaste servicenätverk, med nästan 100 fullserviceverkstäder från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Oavsett var man befinner sig ska man ha nära till en Volvoverkstad.

Hur långt har ni kommit?

– Det här är inget som händer över en natt, utan något som får växa fram kontinuerligt och organiskt. För våra kunder som har ett Volvo Nyckelfärdig-ekipage har vi redan ett heltäckande serviceutbud där alla påbyggnader ingår. Däckservice finns på ungefär 15–20 procent av våra anläggningar. Som kund kan du fråga din Volvoanläggning vad vi kan göra för dig och såklart berätta vilka behov du och din verksamhet har. När vi ser vilka behov som finns kommer vi att utöka servicen vartefter. Men det kommer att ske i en lagom takt, så att vi kan säkerställa kvaliteten på arbetet.

Vad är nästa steg?

– Vi kommer att fortsätta utrullningen av konceptet hos våra verkstäder och se till att allt fler kan ta hand om kompletta lastbilsekipage. En annan servicetrend som vi ser närmare på är att använda telematik för att samla in data. Det blir allt vanligare att däck och komponenter i påbyggnationer blir uppkopplade. Nästa steg är att ligga i framkant med telematik för att kunna få in viktig serviceinformation och maximera tillgängligheten.