Hur påverkas transportbranschen av digitaliseringen?
– När allting digitaliseras uppstår nya möjligheter och kundernas beteenden ändras. Till stor del drivs utvecklingen av programvara med big data, analyser och AI. Programvaruplattformarna som lanseras, såsom Uber och Airbnb, omvandlar affärsmodellerna och innebär att många av de etablerade normerna ifrågasätts.
Om man tittar på transportbranschen i dag förekommer det mycket slöseri. Exempelvis används inte lastbilar till sin fulla kapacitet under hela sin livscykel. Genom digitalisering och data finns det stor potential för att skapa tjänster som minskar slöseriet i transportsystemet.
Vilka specifika möjligheter ser du?
– Det viktigaste är möjligheten att göra kundernas liv lättare och bekvämare genom att relevant information blir tillgänglig när den behövs. Med hjälp av uppkopplad teknik kan man exempelvis hålla koll på fordon i realtid och förbättra tillgängligheten genom lastbilsövervakning och förebyggande underhåll. Det finns också andra digitala tjänster som kan bidra till att minska administrationen och säkerställa att lagar och regler följs.
Det finns så många vinster med detta. Det är därför det är viktigt att samarbeta med kunderna, eftersom det är de som vet vad som är mest värdefullt för deras verksamhet. Så att vi kan skapa en optimal lösning tillsammans.
Vad är Volvo Connect?
– Volvo Connect är en ny webbaserad kundportal som erbjuder ett gemensamt gränssnitt för att komma åt aktuell information och nyheter samt funktioner och tjänster. Här ingår alla Volvo Trucks digitala tjänster, liksom tjänster från andra leverantörer. Volvo Connect förser helt enkelt användaren med ett fönster till hela den digitala världen. Det gör att vi kan ge våra kunder stöd i deras strävan för högre lönsamhet och effektivitet och hjälpa dem minska kostnaderna, öka intäkterna och säkerställa att regelverket följs.
Vilka specifika behov kommer Volvo Connect att uppfylla?
– Ett av hindren i dag är att kunderna ofta måste ha flera olika gränssnitt för att få tillgång till hela utbudet av information och tjänster. Men genom att sätta ihop allt i ett enda gränssnitt i Volvo Connect blir det betydligt enklare och bekvämare för användarna. Volvo Connect innehåller i dag Dynafleet, Service Planning och några av Volvo Trucks andra befintliga digitala tjänster. Dessutom ingår tre ytterligare tjänster: Vehicle Status, Safety Report och Data Access. Med tiden kommer vi att utöka innehållet så att kunderna själva kan välja från ett brett urval av olika tjänster och verktyg, både från oss och utvalda leverantörer. På så sätt kommer kunderna att kunna anpassa Volvo Connect till sina specifika behov och välja de tjänster som tillför mest värde till deras verksamhet.