Lastvagnar

Den stora leveransen

Just nu byggs en av världens största kartongmaskiner i Sverige. Österrikiske lastbilsföraren Roland Lehbrunner hade en lång resa att avverka när han skulle leverera två stycken 22 meter långa siloer till byggarbetsplatsen i Grums.
Siloer transporteras över bron
Två av Prangls Volvo FH16 transporterar sakta två stycken 22 meter långa siloer genom den svenska landsbygden.

Det är tidig eftermiddag i Kiels hamn. Roland Lehbrunner har precis vaknat i sin hytt på parkeringsplatsen. De senaste nätterna har han och hans förarkollega Janos Szilagyi transporterat två stycken 22 meter långa silos från Sigharting vid österrikiska gränsen hela vägen genom Tyskland. Nu ser de fram emot att köra på färjan som ska ta dem till Göteborg och vidare till nästa etapp på deras elva dagar långa resa. 

”Det här är första gången jag åker färja med en lastbil. Det är helt nytt för mig. Och det är just omväxlingen som gör det här jobbet så roligt. De flesta jobb bygger på invanda rutiner, men så har inte jag det. Jag kan lika gärna transportera byggmaterial till Salzburg som enorma maskindelar till norra Tyskland. Den ena dagen är inte den andra lik, säger Roland Lehbrunner.

Det här är första gången jag åker färja med en lastbil. Det är helt nytt för mig. Och det är just omväxlingen som gör det här jobbet så roligt.

Och det var just det omväxlande och utmanande med specialtransporter som ledde in honom på förarbanan för nästan ett decennium sedan. Han jobbade då heltid som snickare för ett österrikiskt företag som transporterade sina produkter över hela landet med lastbil. En dag skulle en stor och väldigt viktig beställning levereras, men ingen var tillgänglig för att ta lasten. – Varför inte testa, tänkte Roland och tog sig an sitt livs första transportuppdrag. Nu har han jobbat som yrkesförare för österrikiska Prangl i sju år. Genom åren har han utfört ett antal riktigt extrema uppdrag, som att köra en 160 ton tung pappersbearbetningsmaskin från centrala Österrike till Budapest i Ungern. Och en sex meter bred last med skeppsdelar på trånga bergsvägar, något som verkligen prövade hans tålamod och koncentrationsförmåga.

Det nuvarande uppdraget är unikt för Roland och hans medarbetare, även om de specialiserat sig på mycket stora laster. Det beror förstås delvis på den långa körsträckan från Österrike till centrala Sverige, men också på lastens storlek. Roland berättar att han är beredd på det mesta men att inget uppdrag är det andra likt. 

– De kan skilja sig åt när det gäller last, storlek, vikt, längd, körsträcka, väder eller vad man måste vara beredd på längs vägen. Även om du tror att du har planerat allt i minsta detalj, så händer alltid något oväntat. Det viktiga är att behålla lugnet och inte hetsa upp sig i onödan, säger han.

Efter ett kraftigt regnväder under första nattskiftet mellan Sigharting i Österrike och tyska Magdeburg, blev Roland och Janos även försenade av vägarbete i Tyskland. Efter två dagars stilleståndstid på en parkering fick de äntligen köra vidare. Nu är båda lättade över att ha kommit fram till Kiel och kunna fortsätta på sin väg mot Sverige.

När de båda lastbilarna kör ombord på färjan blir de dirigerade av personalen så att de kan parkera utan att skrapa emot väggen eller de andra fordonen. Roland är tacksam för hjälpen. Lastens storlek gör att lastbilarna behöver fyra gånger mer utrymme än standardlastbilar. Efter en tidig middag väljer han att gå och lägga sig, så att han är pigg och alert nästa dag. Då ska han köra sin Volvo FH16 de 220 kilometerna från Göteborg till slutdestinationen Grums.

– Jag föredrar att köra på dagen eftersom jag kan njuta av landskapet jag passerar då. Särskilt vackra kullar och berg. Jag har aldrig varit i Sverige, så det ska bli spännande att se hur det ser ut, säger Roland när han kör av färjan i Göteborg. Innan han kör vidare stannar han på en parkeringsplats som liknar den i Kiel. Han kontrollerar lastbilens hydraulik, elektronik, last och fästen.

– Lastbilen är en av de saker du faktiskt har kontroll över, så det är helt avgörande att du inspekterar den. Annars bör du inte köra fordonet, säger han. 

Ett team med svenska transportledare eskorterar Roland och Janos på deras körning till Grums. Hela konvojen startar ungefär klockan nio på morgonen. Det regnar kraftigt och blåser en hel del. Särskilt blåsten är lite oroväckande. Inte minst eftersom Roland måste köra över flera höga broar. Vinden, regnet, den tunga lasten och den kuperade terrängen gör att konvojen måste köra extra långsamt.

– Under de här förutsättningarna är det fantastiskt att kunna förlita sig på lastbilens styrsystem och automatiska växelsystem. Det ger dig ett visst lugn, så att du kan fokusera på resan och slippa oroa dig, säger Roland.

Även om väderförhållandena är tuffa så gillar Roland de svenska vägarna. Han tycker att de är bland de bästa han har kört på. Konvojen fortsätter på sin väg utan dramatik och klockan tre på eftermiddagen kan de sikta slutdestinationen när BillerudKorsnäs stora fabrik på Gruvön dyker upp vid horisonten. 

Jag valde den här branschen för att jag behövde en ny utmaning. Och det får jag varje dag.

Här ska världens största hållbara kartongmaskin se dagens ljus under 2019. Just nu byggs fabriken som ska hysa maskinen. Rolands stora last ska levereras till den här delen av byggarbetsplatsen och lyftas in i fabriken med hjälp av en mobil kran.

– Det tog faktiskt sex timmar att få upp silona på släpen när vi lastade våra lastbilar i Sigharting. Och vi behövde både en gaffeltruck och en mobil kran. Jag hoppas att det går fortare här, för nu vill jag verkligen hem till fru och barn, säger Roland.

På det stora hela tycker han att uppdraget gått bra. Han tror att det först och främst är själva körsträckan han kommer att minnas efteråt. Han befinner sig just nu 2 200 kilometer från sitt och familjens hem i den österrikiska småstaden Haag. När han kommer hem har han varit på resande fot i elva dagar. Resan har delvis varit en utmaning. Men Roland säger att det är så han vill ha det.

– Jag valde den här branschen för att jag behövde nya utmaningar. Och det får jag varje dag, säger han och ler.

Fakta om BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs är en ledande tillverkare av förnybart förpackningsmaterial och förpackningslösningar med över 150 års erfarenhet av branschen.

Företagets nya kartongmaskin beskrivs som den största investeringen i företagets historia och en av de största maskinerna i sitt slag i världen. Maskinen är 350 meter lång. Den kommer att inrymmas i en 400 meter lång och 60 meter bred fabrik som just nu håller på att byggas.

Uppdraget

De två lastbilarna från Prangl: 1 Volvo FH16, 6x4, tillverkad 2017, med Volvo D16-motor på 550 hk och I-Shift med krypväxlar och Volvo Dynamic Steering.
1 Volvo FH16, 6x4, tillverkad 2013 med Volvo D16-motor på 750 hk och Volvo I-Shift.
Släpvagnar: Treaxlade Faymonville förlängningsbara låglastramper med hydrauliska axlar och separat manuell styrning. Låglastrampernas längd under det här uppdraget: 22,9 meter. 
Last: Stora kärl med dimensionerna: längd 22 meter, bredd 3,8 m. Vikt: ~5 000 kg vardera.
Transportens totala dimensioner: Längd 35 m x bredd 3,8 m x höjd 4,15 m. Vikt: 38 000 kg.

Prangl GmbH

Grundad: 1965.
Ägare: Mag. Christian Prangl.
Total mängd utrustning: 3 400 (mobila kranar, lastbilar och släpvagnar, arbetsplattformar, teleskoplastare med mera).
Antal lastbilar och släp: 330, varav Volvolastbilar: 90.
Antal anställda: 650.
Huvudsaklig last: Mycket stora och tunga transporter i form av utrustning till kraftverk och vindkraftverk, maskindelar, stora stål- och betongkonstruktioner, maskiner, järnvägsräls, timmerbjälkar och industriutrustning.