Volvo i vått och torrt

Det svenska familjeföretaget Sanfridssons har kört Volvolastbilar sedan företaget startade 1961. För tjugofem år sedan var företaget först i världen att köpa en Volvo FH.

Genom åren har Sanfridssons vuxit från att ha varit ett litet transportföretag på landsbygden till ett modernt rikstäckande serviceföretag.

Göran Sanfridsson

Även om han leder företaget hjälper Göran Sanfridsson fortfarande till att lasta och lossa företagets lastbilar.

Klockan är 05:45 och Göran Sanfridsson är redan i gång och jobbar. Även om han leder familjeföretagets verksamhet tycker han om att vara involverad i det praktiska arbetet. Han tvekar inte att hjälpa till att lasta, lossa eller utföra mekaniska jobb.

– Jag och mina bröder växte upp på landsbygden omgivna av lastbilar och chaufförer. Som pojke drömde jag alltid om att köra lastbil och brukade tjata på min pappa om att få hänga med när han skulle köra ut mjölk i byn. Jag var en morgonmänniska redan då, minns Göran med ett leende.

Brödernas pappa, Alf Sanfridsson, var ursprungligen en bondpojke som behövde hitta en försörjning när hans bror tog över familjens gård. Av en ren tillfällighet öppnade ett företag som hette Gäsene Mejeri en ny distributionslinje och behövde någon som kunde köra ut morgonleveranserna. Alf bestämde sig för att bli mjölkbud och köpte sin första Volvolastbil. Snart fick han också uppdrag att köra grus på eftermiddagarna och så småningom blev kunderna fler. Alf, som var nöjd med sin Volvolastbil, kunde beställa fler lastbilar och anställa alltfler förare. Genom åren växte företaget och fick kunder som Herrljunga Cider. Det gick från att ha varit ett litet transportföretag på landsbygden till att bli ett modernt rikstäckande serviceföretag.

Familjen Sanfridsson

Göran Sanfridsson (till vänster) med sin pappa Alf (i mitten) och sin bror Torbjörn, småpratar bland Torbjörns samling av veteranbilar och traktorer.

Alf Sanfridsson

När Alf Sanfridsson startade sitt transportföretag levererade han mjölk för Gäsene Mejeri, som fortfarande finns kvar i regionen.

Alfs tre söner började jobba tidigt i företaget och det var självklart att de en dag skulle ta över efter sin pappa. När han gick i pension 2006 hade de redan arbetat i företaget under flera år och delat upp verksamheten mellan sig för att inte vara i vägen för varandra. Äldsta sonen Göran är verkställande direktör medan Mats driver Ljungs foder, som är gårdens foderföretag. Yngsta brodern Torbjörn är transportchef. Pappa Alf är lycklig pensionär men alltid tillgänglig när goda råd behövs.

– Vår pappa har varit fantastisk på att utveckla företaget tillsammans med kunderna och vårda relationen med dem. Samma sak gäller relationerna till våra anställda och Volvo Trucks. Pappa har alltid utgått från att folk stannar om de blir väl omhändertagna. Det är en av de viktigaste lärdomarna jag och mina bröder fått från honom, säger Göran.

Att locka och behålla kompetent personal har varit avgörande för Sanfridssons framgångar. Tillförlitliga fordon med stark betoning på trafiksäkerhet har varit viktiga pusselbitar för att behålla både personal och kunder.

Svante Alexandersson

Svante Alexandersson har arbetat som förare för Sanfridssons i 34 år och kört tre generationer av Volvo FH.

– Det finns de som tror att vi är envist lojala mot Volvo. Men för vår del handlar det om att kunna ha lastbilar som fungerar utan att behöva reparera dem i onödan. De är våra verktyg och genom åren har vi kör många kilometer i våra Volvolastbilar. Och våra förare har varit väldigt nöjda. Så vi har aldrig haft anledning att byta leverantör, förklarar Göran.

Omtanken om förarna har gjort att många anställda stannat kvar i företaget under större delen av sitt arbetsliv. Föraren som har varit här längst är Svante Alexandersson. Han har varit med i 34 år. Han är också föraren som körde företagets första Volvo FH när modellen lanserades 1993. Han minns fortfarande hur det var då, både för honom själv och för andra förare.

Som pojke drömde jag alltid om att köra lastbil och brukade tjata på min pappa för att få hänga med honom.

Göran Sanfridsson

Koncernchefen

– Alf Sanfridsson hade berättat för mig att jag skulle få en ny lastbil. När Volvo FH kom var den något helt nytt. Och vi fick mycket uppmärksamhet eftersom vi var nästan helt ensamma om att ha en sådan i början. Alla vände sig om när vi kom körande! Jag hade den lastbilen i tolv år innan den till slut fick ett nytt liv någon annanstans, säger han.

 

Sanfridssons Volvo FH

Under 1993 var Sanfridssons ett av de första företagen i världen att köpa en Volvo FH. Och modellen är fortfarande en favorit bland de anställda.

Herrljunga Cider

Sanfridssons har vuxit tillsammans med kunder som Herrljunga Cider, som företaget började samarbeta med 1977.

Sedan dess har Svante kört ytterligare två generationer av Volvo FH och fått se på nära håll hur utvecklingen gått framåt. Han tror att luftfjädringen och införandet av I-Shift har skonat kroppen från mycket förslitningar. Och att den elektroniska styrningen har varit en stor hjälp när han kört med släpvagn. Liksom när han backat och lossat vid leverans. Han är särskilt nöjd med sin senaste Volvo FH16 550.

– Volvo FH har utvecklats på ett fantastiskt sätt. Ratten på den senaste lastbilen har en helt ny justeringspotential. Det är likadant med sätena. Värmesystemet fungerar utan problem, takluckan släpper in mycket ljus och det ökade avståndet fram mot vindrutan ger plats till mer luft i hytten. Det gör att jag mår bättre när jag kör. Och sängen är något av det bästa i en Volvo FH-hytt.

Här på Sanfridssons tar de hand om sin personal. Det har aldrig varit någon tvekan om att vi förare ska ha bästa tänkbara utrustning, som vettiga komfortpaket för hytten. Sådant uppskattar man som anställd, säger han.

Sanfridssons lastbil i Zambia.

För några år sedan stötte Alf Sanfridsson på en av sina gamla Volvo FH när han besökte Zambia. Den hade kört över 3,4 miljoner kilometer och hade fortfarande kvar Herrljunga Cider-loggan.

Både Svante och Göran är nöjda med Volvos motorer. Nu har de kört med syntetisk diesel, HVO, under två och ett halvt år. Med hjälp av det här förnybara bränslet har Sanfridssons kunnat minska sin miljöpåverkan och Göran följer noga utvecklingen av nya och hållbara drivlinor för framtida transporter. Familjen Sanfridsson har växt upp på landet bland fält och skogar och har alltid varit engagerade i miljöfrågor. Det är naturligt för dem att dra nytta av sin bakgrund och hushålla med resurserna. Och utbilda sina förare i bränsleeffektivitet.

Företagets lastbilar tas också väl om hand och kör ofta upp till 1,2 miljoner kilometer innan de säljs. Några har rest så långt som till Afrika. För några år sedan stötte Alf på en av sina gamla Volvo FH när han besökte Zambia. Då hade den kört totalt 3,4 miljoner kilometer och den afrikanske föraren och hans två medhjälpare var väldigt stolta över sin lastbil, som fortfarande hade kvar Herrljunga Cider-loggan.

– Volvo FH har utvecklats på ett fantastiskt sätt.

Svante Alexandersson

Stöd

– De berättade för mig att lastbilen fungerade perfekt och bara behövt normal service sedan den kommit dit. Vi tycker det är fantastiskt att våra gamla Volvo FH-lastbilar kan ha så lång livslängd i en annan del av världen, säger Göran Sanfridsson.

Sanfridssons

Grundades: 1961
Ägare: Göran, Mats och Torbjörn Sanfridsson.
Antal lastbilar: 37, varav 32 är Volvo. 
Antal anställda: 58, vara 50 är förare.
Huvudsaklig last: Dryck, plaströr, betong, trä, sten, kryddor.
Användningstid (lastbilar): 8–10 år.
Större kunder: Herrljunga Cider, Pipelife, Kryddhuset med flera.
Företagets första Volvo FH: Köpt 1993. Såld 2006.
Trafiksäkerhetscertifikat: Sedan 2015.

Relaterade nyheter

Lättare lastbilar för högre nyttolast

Arclid Transport verkar på en marknad där konkurrensen är mycket hård. Därför måste företaget maximera nyttolasten och öka produktiviteten. Genom att investera i rätt transportlösningar i kombination med förarutbildning har Peter Conway lyckats med ...

Den rätta vägen

Att veta var lastbilarna befinner sig och exakt vilken last de fraktar i realtid är mycket viktigt. Det var också precis det som Ben van Leeuwen på Frigolanda fick....

Kalla transporter

För tjugo år sedan köpte Mark Clare en mjölkrunda. När han började hade han bara en lastbil. I dag är hans företag ett av de största inom frys- och termotransporter i Irland....