Volvo FH – 25 år av innovation

Volvo FH är en enorm succé. Och innovationerna som gagnar förare och ägare samt främjar säkerhet och driftekonomi fortsätter revolutionera marknaden. – Du måste bygga upp en kultur som ger människor möjlighet att utforska nya idéer. Och en organisation som tar till vara idéer som faktiskt skapar värde för kunderna, säger Staffan Rödjedal, produktansvarig för FH vid Group Trucks Technology.

Tidslinje över Volvo FH-innovationer

Innovation och nya funktioner – Volvo FH fortsätter utvecklas.

År 1993 lanserade Volvo Lastvagnar världens dittills mest avancerade lastbil: Volvo FH.
De tekniska specifikationerna var imponerande, med funktioner som D12A-motorn och Volvo Engine Brake. Men än mer imponerande var kanske fokuset på förarna. Volvo FH var – och fortsätter vara – förarnas dröm. Den nya hytten tog hänsyn till förarnas situation. Lastbilen är förarens arbetsplats under körning och ska även fungera vid vila och sömn. Via omfattande tester med fler än 1 500 förare och lastbilsanvändare konstruerade Volvo Lastvagnar en ny hytt från grunden, vilket gav en helt ny användarupplevelse.
– Vi satte föraren i centrum. Och det gör vi fortfarande, säger Mats Karlsson Lindh, som ansvarar för produktplanering vid Group Trucks Technology.
Volvo FH fortsätter ge förarna en förstklassig körupplevelse. Med funktioner som Volvo Dynamic Steering, som fulländar styrningen och samtidigt minskar belastningsskadorna på förarna, fortsätter Volvo Lastvagnar driva utvecklingen framåt.

Historien bakom Volvo FH började i mitten av 1980-talet. Volvo Lastvagnar hade ett brett utbud av lastbilar för många olika marknader, men det fanns ett behov av att förbättra processerna och utveckla en gemensam plattform för produktprogrammet. Med FH skapade Volvo Lastvagnar en mall för framtida innovationer. Ett av de största genombrotten i utvecklingsprocessen var det nya chassiet. Den dynamiska konstruktionen gav ingenjörerna en gemensam grund att utgå från i arbetet med att utveckla och skapa skräddarsydda lösningar för varje behov.

Volvo FH-modell testas i fråga om aerodynamik

Den aerodynamiska forskningen bakom Volvo FH var den första i sitt slag.

– Jag har tidigare beskrivit förbättringen av den industriella processen som en kombinerad hjärt- och hjärntransplantation för Volvo Lastvagnar. Den har ändrat vårt sätt att arbeta, säger Jan Johnsson som var projektansvarig på den tiden.

Som tidigare nämnts är Volvo FH en lastbil med fokus på förarna, men Volvo har för den skull inte förbisett kundernas affärsbehov. Detta var lika viktigt vid lanseringen som det är i dag.
– Den aerodynamiska forskning som vi genomförde var den första i sitt slag. Den lade grunden till sänkt bränsleförbrukning för kunderna, säger Mats Karlsson Lindh.

Även chassikonstruktionen hade ett tydligt affärsfokus, med flexibla lösningar för olika nyttolaster. I dag fortsätter Volvo Lastvagnar vända på varenda sten i jakten på lösningar som kan sänka bränsleförbrukningen ytterligare för kunderna. Uppdaterad I-Shift-programvara, tandemaxellyft, I-Park Cool, Fuelwatch-utbildning för förarna och I-See förutseende konstantfarthållare är bara några av de nya innovationer som förbättrar resultatet för kunderna.

Förare som kör en Volvo FH

I sitt arbete med att ta fram nya funktioner utgår Volvo Lastvagnar ofta från verkliga kundproblem.

Ständigt på väg framåt. FH fortsätter utvecklas. Och på Volvo Lastvagnar fortsätter arbetet. – Vi börjar ofta med faktiska problem som kunderna har. Ta till exempel Volvo Dynamic Steering, där en av utgångspunkterna var att vi ville hitta en lösning för att göra det lättare att styra i rondeller. Under utvecklingsarbetet hittade vi så många nya möjligheter att arbetet resulterade i något mycket mer avancerat: dagens VDS, säger Staffan Rödjedal.
Kreativitet och en fruktbar miljö för att utveckla nya idéer är två viktiga aspekter i processer som leder till framgångsrika innovationer. Hårt arbete är en annan.
– Man måste gå den långa, hårda vägen. Varje funktion har testats och utvärderats i flera år innan den fungerar precis som vi vill och som våra kunder förväntar sig.

Relaterade artiklar

Så sparar I‑Shift Dual Clutch bränsle åt det italienska transportbolaget Sartori på krävande bergsvägar

Sartori Trasporti kör transporter i de kuperade regionerna i norra Italien. Där behöver de fordon med hög prestanda och låg bränsleförbrukning. Volvo FH med I‑Shift Dual Clutch är den perfekta lösningen för dem....

Med krypväxlar på isiga skogsvägar

Isiga, smala och kuperade vägar och en totalvikt på 76 ton. Timmertransporterna genom de finska skogarna är en utmaning för både förare och fordon. Men med Volvos I‑Shift med krypväxlar kan Saku Simpanen och hans team ta sig an både backig terräng ...