Lastvagnar

Ju högre batterikapacitet desto bättre, eller hur?

Hur långt kan man köra innan batterierna måste laddas? Många av de vanligaste frågorna om eldrivna fordon handlar om fordonens räckvidd. Ju längre desto bättre, eller hur?
Stadsdistribution av dagligvaror.

– Självklart måste energin räcka för fordonets hela körsträcka, men det finns absolut ingen anledning att köra omkring med fler batterier än nödvändigt, säger Anna Thordén, Product Manager, Electromobility, Volvo Lastvagnar. 

För transporter i stadstrafik är det ofta viktigare att kunna transportera tunga laster än att kunna köra riktigt långt. En typisk stadsdistributionslastbil kör sällan längre än 200 km per dag, och för sopbilar är körsträckan avsevärt mycket kortare. För att hitta den rätta balansen mellan last och räckvidd måste batterikapaciteten optimeras efter hur de individuella behoven ser ut. Detta är själva grunden för effektiva och ekonomiska transporter och bidrar också till att begränsa transporternas påverkan på miljön. 

– Våra experter analyserar transportuppdraget, de planerade rutterna, topografin, den önskade lastkapaciteten och laddningsbehoven i varje enskilt fall. Därefter föreslår vi en lösning som tillgodoser kundens krav i fråga om tillgänglighet och produktivitet. Detta gäller hela lastbilen, även batterierna, förklarar Anna Thordén.

Hur långt kan man då köra på en enda laddning? Det enkla svaret är upp till 300 km*. Det bästa svaret är dock snarare en fråga: Hur långt behöver du köra? 

* Volvo FL Electric för stadsdistribution med en batterikapacitet på 100–300 kWh.