Lastvagnar

Batterier – hur bra är de ur miljösynpunkt?

Eldrivna fordon är tystare, mer energieffektiva och renare än sina fossilbränsledrivna motsvarigheter. Med detta sagt finns det dock ett antal frågor att ha i åtanke när det gäller batterierna. Hur lämpliga och hållbara är litiumjonbatterier ur miljösynpunkt, om vi ser till hela bilden? Volvo Lastvagnars Director Environment and Innovation, Lars Mårtensson, diskuterar för- och nackdelar.
Lars Mårtensson, Volvo Lastvagnar
Lars Mårtensson, Volvo Lastvagnars Director Environment and Innovation.

En viktig beståndsdel i litiumjonbatterier är kobolt, som utvinns främst i Kongo. Amnesty International har rapporterat att det förekommer barnarbete och brott mot mänskliga rättigheter i detta land. Vad gör ni för att säkerställa att råmaterialen till de batterier som ni använder utvinns på ett ansvarsfullt sätt?

– Självfallet godkänner vi inte att material till våra produkter utvinns eller tillverkas på ett oacceptabelt sätt. Detta finns tydligt reglerat i Volvos uppförandekod. I samarbete med våra leverantörer kartlägger vi var råmaterialen kommer ifrån. För att driva på denna utveckling har Volvokoncernen, tillsammans med ett antal andra fordonstillverkare, skapat organisationen Drive Sustainability, som arbetar med att undersöka och förbättra arbetsförhållandena och miljöeffekterna i leverantörskedjorna för råmaterial. Det återstår fortfarande många frågor att lösa, men de åtgärder vi vidtar är viktiga steg åt rätt håll. 

Hur bra är batterier ur miljösynpunkt? Finns det risk för att deras höga energiförbrukning under tillverkningen ”äter upp” de miljömässiga fördelar som eldrift ger under fordonets användning?

– Batteritillverkning är en erkänt energikrävande process, men i ett livscykelperspektiv råder det inget tvivel om att tunga kommersiella fordon som drivs med el är mycket fördelaktiga ur energi- och klimatsynpunkt. Detta beror främst på att eldrivna motorer är mycket mer energieffektiva än förbränningsmotorer. Ju fler kilometer du kör under lastbilens livslängd, desto större bli skillnaden. Till den eldrivna lastbilens fördel. 

Är det verkligen försvarbart att köra på el om den energi som används för att tillverka och ladda batterierna kommer från icke-förnybara energikällor, som kol?

– Det optimala är förstås att använda förnybar energi i alla steg. Om elektriciteten genereras från fossila bränslen minskar de klimatmässiga fördelarna. Tack vare elmotorns höga verkningsgrad är det dock fortfarande fördelaktigt att välja elektricitet i stället för fossil diesel. Om du jämför en lastbil som körs på exempelvis biogas med en eldriven lastbil som hämtar sin energi från kolkraftverk är resultatet dock inte lika entydigt.

Vad ska ni göra med alla batterier när de är förbrukade? Kan de återvinnas på ett bra sätt eller kommer de bara att resultera i ett nytt miljöproblem?

– Självfallet tar vi vårt ansvar som tillverkare på största allvar. Vi medverkar just nu i flera olika projekt för att undersöka hur batterier från tunga, kommersiella elfordon kan få ett andra liv och återanvändas för att exempelvis lagra solenergi. Och när batterierna som används i våra lastbilar har nått slutet av sin livslängd ser vi till att de hanteras på bästa sätt.