Investerar i gas för framtiden

Mer än 25 procent av Transnugons lastbilar är gasdrivna. Företagets vd Pablo Bordils Montero ser många fördelar med det – både vad gäller bränslekostnaderna och möjligheten att attrahera nya kunder. – Vårt mål är att ha en vagnpark med bara gaslastbilar. Med nya Volvo FH LNG blir det möjligt.
Volvo FH LNG på väg genom Valencia.

Transnugon har testat Volvo FH LNG i några veckor. – Den utgör är ett stort steg framåt i utvecklingen av gaslastbilar. Äntligen finns det en gaslastbil som är lika bra som en diesellastbil, säger Pablo Bordils Montero.

Pablo Bordils Montero

– Vi är mer än nöjda med resultatet. Vi har även jämfört Volvo FH LNG med andra lastbilar för landsvägskörning och den överträffar alla andra, även diesellastbilarna, säger Pablo Bordils Montero.

Transnugon är baserat i ett anonymt industriområde strax utanför Valencia på Spaniens östkust. Besökarna välkomnas av en diskret skylt på staketet och tidigt på morgonen är det glest mellan lastbilarna på den stora asfaltsparkeringen. Kontoret ryms i några barackliknande byggnader. Intill dem ligger en lastbilstvätt och en liten verkstad.

Det är inte mycket som skvallrar om att Transnugon är ett snabbväxande transportbolag med stora ambitioner. På bara två och ett halvt år har företaget växt från ett litet familjeföretag med några få kunder och omkring 50 fordon till en modern vagnpark med 250 lastbilar. Och antalet lastbilar ökar för var dag.

– Anledningen till att vi har växt så mycket är att vi har vågat ta risker och är flexibla. Vi säger aldrig nej. Om en kund kräver en ny lastbil köper vi en – utan att tänka så mycket på framtiden. Vår höga kapacitet gör att vi alltid kan tillgodose kundernas önskemål. Om en kund vill att vi ska köra 25 leveranser till Madrid i morgon så gör vi det, säger Pablo Bordils Montero, vd och en av företagets tre ägare.

Volvo FH LNG på den spanska landsbygden

Det är bara ett fåtal företag som har investerat i gaslastbilar i deras område och Transnugon är ett av dem. I kombination med de lägre bränslekostnaderna ger det dem en fördel gentemot konkurrenterna.

Merparten av företagets kunder kommer från livsmedelssektorn, så Transnugon distribuerar frys-, färsk- och torrvaror till butiker och stormarknader inom framför allt regionen Valencia, men även till övriga Spanien.
– Vi kör samma rutter nästan varje dag och är tillgängliga dygnet runt för våra kunder. Eftersom vi jobbar med livsmedel är det extremt viktigt att våra fordon är i bra skick och att vi levererar i tid, säger Pablo Bordils Montero.

Innan Pablo började på Transnugon för tre år sedan var han en av företagets kunder. Hans frus familj har ett företag som levererar mineralvatten till en av Spaniens största livsmedelskedjor och Transnugon skötte deras transporter. När Transnugon hade problem med att växa tillräckligt snabbt vände sig ägarna till Pablo och erbjöd honom en chans att ta över. – Jag hade en bra relation med Transnugon, men jag visste inte så mycket om logistikbranschen. Det slutade med att jag köpte en tredjedel av företaget och gick in som delägare.

I dag äger Pablo Bordils Montero företaget tillsammans med de två bröderna Jorge Núñez González och José Maria Núñez González, vars pappa José Maria Núñez Romero grundade Transnugon i slutet av 90-talet. – Vi är inte från samma familj egentligen, men det känns så. Vi vet vad som behöver göras, och vi jobbar och tjänar lika mycket allihop. Utan det goda samarbetet hade vi inte nått dit vi är i dag.

När Pablo kom in i bilden började en period präglad av stora förändringar. Inom kort hade han bytt alla gamla lastbilar mot nya. – Med moderna fordon kunde vi erbjuda kunderna bättre service. Det gav oss fler uppdrag och möjlighet att köpa fler lastbilar.

Jag drivs av att testa nya saker och ständigt bli bättre och bättre.

Pablo Bordils Montero, vd, Transnugon

Transnugon testade även sina första gaslastbilar samtidigt som de bytte ut sina gamla fordon. Testerna gick bra och ledde till en av företagets viktigaste investeringar – ett inköp av 30 gaslastbilar och en egen gasstation.

– Jag drivs av att testa nya saker och ständigt bli bättre och bättre. Jag blir dessutom lätt uttråkad, så jag vill alltid ha en plan och gå framåt. Vår gasstation är ett exempel på det. Jag hittade den en kväll när jag surfade runt på Internet. Man måste vara nyfiken, säger Pablo Bordils Montero.

 

Transnugons gasstation

För tre år sedan köpte Transnugon sina första gaslastbilar. Samtidigt investerade de i en egen gasstation. I dag sker 78 procent av tankningen här, vilket gör att företaget kan köpa större volymer och hålla nere kostnaderna.

Volvo FH LNG på väg över en bro.

– Kunderna uppskattar att vi kör gaslastbilar och det ger dem ett mervärde som de kan använda i sin egen marknadsföring, säger Pablo Bordils Montero.

Investeringen i gaslastbilar gjordes av enbart ekonomiska skäl. Vid den tiden var dieselpriset högt och gasen mycket billigare. Det var därför lönsamt att investera i en egen gasstation. Även om priset på diesel har gått ned är gasen fortfarande 35 procent billigare för Transnugon. Genom att köpa stora volymer får de ett mycket bättre pris än om de skulle tanka någon annanstans. Dessutom sparar det mycket tid.

I dag har Transnugon 58 gaslastbilar, vilket är mer än en fjärdedel av den totala vagnparken. Det var visserligen ekonomiska skäl som låg bakom investeringen i gaslastbilar, men Pablo ser många fördelar med att erbjuda kunderna ett mer miljövänligt alternativ.
– Kunderna uppskattar att vi kör gaslastbilar och det ger dem ett mervärde som de kan använda i sin egen marknadsföring. Föroreningsproblemen i städerna kommer att leda till hårdare bestämmelser. Allt fler företag kommer att kräva gasdrivna lastbilar, säger Pablo.

Volvo FH LNG är den första gaslastbilen som har samma prestanda och körbarhet som en diesellastbil.

Pablo Bordils Montero, vd, Transnugon

Pablos mål är att ha en vagnpark som enbart består av gaslastbilar. Efter att ha testat Volvo FH LNG i några veckor har den visionen blivit en tänkbar verklighet. – Volvo FH LNG är den första gaslastbilen som har samma prestanda och körbarhet som en diesellastbil. Den fungerar lika bra till att köra tur och retur till Madrid, som till kortare uppdrag.

Transnugon planerar nu att utöka vagnparken med ett flertal Volvo FH LNG-lastbilar. Förutom att lastbilen kan användas till alla typer av transporter är det ett stort plus att bränsleförbrukningen är så låg. Marginalerna för de spanska transportbolagen är små och för Pablos företag räknas varje procentenhet.

– Bränsleförbrukningen för Volvo FH LNG är sju till åtta procent lägre än för andra gaslastbilar. Och jämfört med liknande diesellastbilar är skillnaden 15 procent, säger han. För Transnugon är det gaslastbilarna som utmärker dem från konkurrenterna, och Pablo är övertygad om att företaget kommer att fortsätta växa. 

Baldassarre Monge.

– När vi startade sa vi att vi skulle ha 100 lastbilar. Nu har vi 250. När jag tänker på var vi är i dag och alla möjligheter vi står inför ser jag inga som helst hinder. Om vi kan locka till oss bra personal och nya partner tror jag att vi kan bli den största distributören i Spanien.

Fakta om Transnugon

Grundades år: 1998.
Transport: Främst regionala transporter för olika livsmedelsföretag.
Vd: Pablo Bordils Montero.
Ägare: Pablo Bordils Montero, Jorge Núñez González och José Maria Núñez ­González.
Omsättning 2016: 12 miljoner euro
Förväntad omsättning 2017: 22 miljoner euro.
Antal anställda: Ungefär 288 personer.
Vagnpark: Ungefär 250 lastbilar varav 34 från Volvo Lastvagnar och 58 gaslastbilar.
Användningstid (före försäljning): Tre till fem år.

Relaterade nyheter

Lättare lastbilar för högre nyttolast

Arclid Transport verkar på en marknad där konkurrensen är mycket hård. Därför måste företaget maximera nyttolasten och öka produktiviteten. Genom att investera i rätt transportlösningar i kombination med förarutbildning har Peter Conway lyckats med ...

Den rätta vägen

Att veta var lastbilarna befinner sig och exakt vilken last de fraktar i realtid är mycket viktigt. Det var också precis det som Ben van Leeuwen på Frigolanda fick....

Kalla transporter

För tjugo år sedan köpte Mark Clare en mjölkrunda. När han började hade han bara en lastbil. I dag är hans företag ett av de största inom frys- och termotransporter i Irland....

Filtrera artiklar

5 true 5