Volvo Lastvagnar

Sverige

×

"Den korta leveranstiden var avgörande för oss"

När telefonen inte ville sluta ringa under utlandssemestern trodde Henrik Kronqvist vid HK Express i Borås att det hade skett en olycka. Men det visade sig att en branschkollega hade gått i konkurs, och en svärm av nya kunder stod och bankade på dörren – i behov av omedelbar hjälp. Räddningen blev Volvo Nyckelfärdig.
När Henrik Kronqvist, vd för HK Express AB, kom hem från semestern i Kroatien stod Volvo FL-lastbilen på gården – redo att köras. Tack vare Volvo Nyckelfärdig.

Du hamnade i en situation där det gällde att skaffa fram nya lastbilar blixtsnabbt. Beskriv vad som hände?

– I samband med kollegans konkurs blev vi i princip nedringda av hans kunder som behövde hjälp. I det här fallet blev behovet av mer personal och fler lastbilar väldigt påtagligt, för det var NU, och inte sen. Så jag slängde mig på telefonen och ringde runt till olika återförsäljare för att hitta en lösning, och det var Volvo som kunde presentera det klart bästa upplägget – med Volvo Nyckelfärdig. När vi kom hem från semestern i Kroatien stod Volvo FL-lastbilen klar på gården och väntade på att vi skulle bemanna den och köra.

Det var inte första gången som HK Express köper Volvo Nyckelfärdig. Varför har ni fastnat för just det konceptet?

– Möjligheten att få fram lastbilar med kort leveranstid är avgörande för oss. Kunderna har akuta behov, och i dag skriver man inte ett avtal med en kund med tanken att det ska börja rulla om ett halvår, utan ofta handlar det om veckor. Sedan är det viktigt att lastbilen hamnar rätt i din kalkyl från början – till skillnad från när det gäller en begagnad bil där du inte har full kontroll på dina kostnader. Om du har otur så kan budgeten raseras direkt.

”Full koll på kostnaderna” verkar vara ett nyckelbegrepp för HK Express?

– Det är en av våra största utmaningar i dag. Det är små marginaler i branschen. För att kunna överleva, med hyfsat god ekonomi, så krävs det att kostnaderna inte skenar. Där är Volvos Guldavtal en säkerhet för oss. Vi vet att bilarna kommer att rulla både dag och natt, att det finns assistans tillgänglig om något händer och till vilken kostnad. Vi vet också att motorn och bakaxeln täcks av Guldavtalet. Till och med detaljer som torkarblad och spolarvätska ingår i guldkalkylen. Det kommer inga överraskningar, vilket gör att du kan lägga en offert med små marginaler till en kund och ändå vara säker på att affären kommer att gå plus.

Hur ser du på framtiden för HK Express?

– Konkurrensen inom branschen är hård, då man handlar på små marginaler. Men det går ju faktiskt att leva på små marginaler. Det känns som om klimatet i transportbranschen blir bättre och bättre, så länge man trimmar sin egen verksamhet i förhållande till övriga branschen. Då är det viktigt att man har tillgång till att ta snabba beslut, att man kan gå på en kund med knivskarpa marginaler och veta att de står sig. Där är upplägget med Volvo till stor hjälp, så det känns som om vi är på väg uppåt!