Design med goda utsikter

Nya Volvo FH:s backspeglar erbjuder bättre sikt samtidigt som de stärker lastbilens identitet.
Ismail Ovacik ritar.

– Geometrin är mycket viktig. Vi ville integrera fyra separata speglar men få dem att se ut som en enhet, säger Ismail Ovacik.

Volvo Lastvagnars backspeglar.

Den nya backspegeln förbättrar sikten samtidigt som den har en unik Volvodesign.

Hur viktigt är designarbetet på en lastbil? Och vad är det detaljerna kommunicerar? När Volvo Lastvagnar utvecklade en ny backspegel för att förbättra

sikten ytterligare hade säkerheten naturligtvis högsta prioritet. Men det var också viktigt att kommunicera förbättringarna genom ett banbrytande estetiskt uttryck.

Nya Volvo FH lanserades 2012 tillsammans med flera betydande tekniska nyheter. Som en av de mest populära tunga lastbilarna i världen fick den även en ny

design. Funktion och ergonomi var nyckelorden för den nya hytten, men den förbättrade säkerheten bidrog också till det oerhört positiva mottagande som nya Volvo FH fick på marknaden.

Volvo påbörjade arbetet med de nya backspeglarna redan 2006. Ismail Ovacik är chef för exteriör design på Volvo Group Truck Technology. Han påpekar betydelsen av Volvos olika samarbetspartner inom teknik och ergonomi, som varit med och bidragit till backspeglarnas nya design. – Vi ville tillsammans ta fram den perfekta backspegeln.

. Hur får vi marknaden att förstå att Volvos lastbilar erbjuder den bästa sikten? Säkerheten är ju ett av våra kärnvärden, så det var viktigt att budskapet gick fram.

En av de främsta förbättringarna på nya FH var den förbättrade direkta sikten. Ett av de stora problemen med den tidigare generationen Volvo FH var A-stolparna – de vertikala stolparna på var sida om vindrutan.

Det handlar inte bara om att ge föraren perfekt sikt eller bättre funktioner, utan också om att förena speglarna designmässigt med resten av lastbilen.

Ismail Ovacik

Chef för exteriör design, Volvo Lastvagnar

På den nya versionen är det mer utrymme mellan A-stolparna och speglarna. Det ger föraren bättre överblick över marken direkt genom sidorutan. Utrymmet har även blivit större tack vare speglarnas slimmade design. Det finns i princip ingen ram runt glaset och speglarna är placerade på en smäcker arm, utan ett stort spegelhus. Det finns också ett utrymme mellan speglarna som förbättrar sikten ytterligare.

Det är tydligt att designarbetet har fokuserat på att få varje liten vinkel precis rätt. Speglarnas placering mot hyttens bakparti är också noggrant genomtänkt. De är förankrade både upptill och nedtill på hytten. 

 

Ismail Ovacik i designstudion.

Vid utformningen av de nya backspeglarna lades stor vikt vid detaljerna och på att få till alla vinklar rätt.

– Geometrin är viktig. Vi ville integrera fyra separata speglar men få dem att se ut som en enhet, fortsätter Ismail Ovacik.

– För att kunna utveckla en detalj med en tydlig identitet måste man förena tekniskt kunnande med kreativitet. Backspegelsförbättringen fick positiv återkoppling från både kunder och media och ses som en definitiv uppgradering av föregångaren.

Det främsta målet har uppenbarligen varit säkerheten. Men utvecklingsteamet har dessutom haft fokus på att skapa ett distinkt estetiskt uttryck.

– Vi ville utveckla en funktion som återspeglar The Volvo Way. Det handlar inte bara om att ge föraren perfekt sikt eller bättre funktioner, utan också om att förena speglarna designmässigt med resten av lastbilen. Designen är noggrant genomtänkt. Vi arbetar uppifrån och ned mot en holistisk design som stärker lastbilens identitet. En Volvoidentitet, säger Ismail Ovacik.

Ismail Ovacik

TITEL: Chef för exteriör design på Volvo Group Truck Technology.
ÅLDER:
 36.
ÅR PÅ VOLVO:
 8.
ARBETSPLATS:
 Den europeiska designstudion på Volvo GTT i Göteborg.

Relaterat innehåll

Enklare och säkrare mörkerkörning med nattläge

Nattläget tar bort all onödig bakgrundsbelysning från instrumentpanelen med en knapptryckning och förbättrar därigenom komforten och sikten vid mörkerkörning....

En minut – utrymme i hytten

De senaste årens hyttförbättringar har gjort att Volvo FH-hytten har växt med en kubikmeter invändigt. Det ger en rymligare och luftigare känsla. Samtidigt har förvaringskapaciteten utökats med 300 liter....

En minut – sikt

I trafiken är dålig sikt ett säkerhetsproblem för både förarna och andra trafikanter. Därför bygger Volvo Lastvagnar hytterna med så lite distraktionsmoment som möjligt och bästa möjliga sikt. Bland annat erbjuder de extra stora fönster, slimmade ...

Filtrera artiklar

5 true 5