Lastvagnar

Med krypväxlar på isiga skogsvägar

Isiga, smala och kuperade vägar och en totalvikt på 76 ton. Timmertransporterna genom de finska skogarna är en utmaning för både förare och fordon. Men med Volvos I‑Shift med krypväxlar kan Saku Simpanen och hans team ta sig an både backig terräng och dåliga vägar.
Saku Simpanens lastbil på en isig skogsväg i Finland.
Timmertransporterna genom de finska skogarna är en utmaning för både förare och fordon.

Det är mitt i vintern och snön ligger tjock och tung på trädens grenar. De få timmar då solen är uppe råder ett konstant skymningsljus. Strålkastarna på Kuljetus S. Simpanens timmerlastbil av modellen Volvo FH16 skär igenom dimman och den omgivande vita skogen.

Ju längre Saku Simpanen kör in i skogen, desto smalare blir vägarna – till slut är de så smala att de inte ens är har något namn. Vissa är rena isgatorna. Med jämna avstånd längs med vägen står det älgtorn. Vintertid är det vanligt med älgar här i trakten, men just nu gömmer de sig inne i skogen.

Saku kontrollerar var nästa lass ska hämtas på den integrerade datorn. Det är hans andra uppdrag för i dag. Han har redan levererat ett timmerlass i gryningen till det lokala sågverket i Keitele i Norra Savolax i centrala Finland. Saku har färdats fram och tillbaka på vägarna i den här regionen sedan han var tio år och kan varje backe och kurva utantill. Som liten fick han ofta följa med i sin pappas Volvolastbil och när han började skolan visste han precis vad han ville bli när han blev stor. Han började på familjeföretaget 1998 och tog över ledningen 2006.

– Fordon och motorer är mitt största intresse. Jag har väl branschen i blodet, kan man säga. Min pappa, Seppo, hade ett åkeri och det var ganska naturligt för mig att följa i hans fotspår, förklarar han.

I dag äger han Kuljetus S. Simpanen tillsammans med sin fru Jaana-Riitta. Verksamheten är specialiserad på timmertransporter. De har varit tillsammans i 20 år och ägt företaget ihop i nästa tio år. Saku är vd och förare medan Jaana-Riitta tar hand om ekonomin och transportplaneringen. Företaget har också fem andra förare anställda.

Sakus senaste Volvo FH16 är utrustad med I‑Shift med krypväxlar. Det förbättrar startförmågan i krävande miljöer. Resten av lastbilen har också specificerats noggrant. Både dragbilen och släpvagnen har full luftfjädring, bankarna som håller timret på plats är automatiserade och styrs med fjärrkontroll och kranen kan styras inifrån en uppvärmd hytt. Lastbilen har dessutom underkörningsskydd, vilket inte är obligatoriskt på timmerlastbilar i Finland.

– Jag har en nästintill perfekt timmerlastbil. Om Gud hade byggt en bättre skulle han behållit den för sig själv, säger Saku nöjt.

Enligt honom är en av de främsta fördelarna med krypväxlar att lastbilen alltid kan rulla, även när lasten är väldigt tung. – Backväxeln är minst lika bra som framåtväxlarna. Vi kan backa och svänga på ett mycket exakt och kontrollerat sätt. 

– Jag har en nästintill perfekt timmerlastbil. Om Gud hade byggt en bättre skulle han behållit den för sig själv.

Krypväxlarna är bara ett av exemplen som visar att Saku alltid håller sig uppdaterad med den senaste tekniken i branschen. När maxvikten för släpkombinationer höjdes till 76 ton i Finland 2013 var hans Volvo en av de första lastbilarna i landet som genomgick en modifieringsinspektion för den nya vikten.

 

– Jag vill alltid gå framåt och ta del av utvecklingen. Därför behöver jag bra utrustning: tillförlitliga dragbilar, påbyggnader och kranar. Vårt nästan 50 år långa samarbete med Volvo har hjälpt oss att komma dit vi är i dag, påpekar han.

Efter 15 minuter på snirkliga skogsvägar är Saku nästan framme. Nu är han så långt inne i skogen att vägen tillbaka inte ens är utmärkt på kartan. När hans Volvo FH16 stannar till vid en korsning ställer han ut en varningstriangel på marken för att visa andra att det står en timmerlastbil längre fram. Det är viktigt att komma ihåg; vägarna är så smala att det inte finns plats för möte.

Vid en T-korsning sprider Saku ut en blandning av salt och sand. Han kör upp för en backe och sedan ned igen på andra sidan där det finns en vändplats. Han vänder lastbilen och stannar bredvid en hög trave timmerstockar. Han klättrar ur lastbilshytten och in i kranhytten. Sedan sänker han stödbenen.

Vårt nästan 50 år långa samarbete med Volvo har hjälpt oss att komma dit vi är i dag.

Kranens gripklo är som en förlängning av Sakus händer. Ibland jämnar han till högen lite genom att lyfta upp stockarna lodrätt och banka ena änden av dem mot marken. Först lastas lastbilen och sedan släpet. Travarna säkras sedan med automatiska bankar. När släpets första trave är klar flyttas den bakåt med hjälp av en hydraulisk cylinder.

När lastbil och släp är fullastade sätter sig Simpanen bakom ratten. I‑Shift-växellådan aktiverar krypväxlarna automatiskt när den registrerar tung last; det är då krypväxlarna gör störst nytta. Volvo FH16-lastbilen rullar utan att tveka upp till krönet på backen, trots sin vikt på 76 ton.

– Eftersom en stor del av våra körningar äger rum på små skogsvägar och i backig terräng behöver vi starka fordon. En Volvo med krypväxlar är en bra lösning för timmertransporter och den har allt vi behöver: styrkan, komforten och säkerheten.

Saku kör den välbekanta vägen tillbaka till Keiteles sågverk, som ligger 20 km bort, där han rullar fram till kön för att lossa virket på ett brett transportband när det blir hans tur. Det är hit de flesta av Kuljetus S. Simpanens leveranser ska. Företagets lastbilar är inne på sågverket i snitt tio gånger om dagen. Sågverket har ett tidsfönster på bara 20 minuter då lastbilarna måste vara på området. 

Innan själva produktionsprocessen påbörjas mäts och sorteras virket efter längd och tjocklek. Därefter körs virket på gaffeltruckar till sågverkets egna travar i brädgården. Men då har Saku redan lämnat området och gett sig av för att hämta nästa last. I den här takten kan han hinna med ytterligare tre lass innan hans skift är slut.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Kontor: Pielavesi, Säviä by.
Historik: Seppo Simpanen grundade företaget 1968.
Nuvarande ägare: Saku och Jaana-Riitta Simpanen, sedan 2006.
Medarbetare: Två ägare och fem förare.
Sektor: timmertransporter i Norra Savolax i centrala Finland.

Vagnpark:

• Volvo FH16 750 8x4 tridem, 2016.
• Volvo FH16 750 8x4 tridem, 2014.
• Volvo FH16 750 8x4 tridem, 2013.
• Fem timmerlastbilar via underentreprenörer (varav tre Volvolastbilar).
• Andra tjänster från Volvo Lastvagnar: Dynafleet, guldavtal, har deltagit i Volvo Lastvagnars förarutbildning.
• Större kunder: UPM, Keitele Forest.