Lastvagnar

”Det är den första rekordlastbil som specialbyggts från grunden”

Han är mekanikern bakom Volvo Lastvagnars båda världsrekordhållare Wild Viking och Mean Green. Nu har Olof Johansson hjälpt till att konstruera ytterligare en rekordlastbil – The Iron Knight – med siktet inställt på att slå sina tidigare rekord.
Olof Johansson har jobbat på Volvo sedan 1979, och byggt truckracingbilar sedan 1988.
Olof Johansson har jobbat på Volvo sedan 1979, och byggt truckracingbilar sedan 1988.

Olof, du har hållit på med truckracing ända sen 1988. Vad var det som väckte ditt intresse?

– När jag började jobba för Volvo Lastvagnars utvecklingsavdelning 1984 hade jag en chef som var en riktig racingentusiast. Det fanns en kille i Hälsingland – Curt Göransson – som körde race och som min chef började hjälpa med chassikonstruktion och motoreffekt. När chefen sen fick för mycket att göra frågade han mig om jag ville ta över samarbetet med Curt. Så det gjorde jag, och under en tid fick jag till och med tjänstledigt för att syssla med truckracing på heltid.

Berätta om ditt samarbete med racinglegenden Boije Ovebrink?

– Vi har arbetat ihop till och från sedan 2006. Det var då Volvo Lastvagnar och Boije bestämde sig för att bygga Wild Viking, en Volvolastbil för rekordkörningar som skulle bidra till att öka gymnasieelevers intresse för mekanikeryrket. Några år senare bestämde vi oss för att slå Wild Vikings hastighetsrekord, och det var då vi byggde Mean Green, världens snabbaste elhybrid.

Vad skiljer The Iron Knight från sina föregångare?

– Både Wild Viking och Mean Green byggde jag till stor del själv, de var mer hobbyprojekt. Konstruktionen av vår nya lastbil, däremot, har varit ett riktigt teamwork. Personer med specialkompetenser från flera olika avdelningar inom Volvo Lastvagnar har jobbat ihop för att ta fram en lastbil med fantastisk prestanda, helt anpassad för höghastighetskörning. Det är så vitt vi vet den första rekordlastbil från en fordonstillverkare som designats och specialkonstruerats från grunden för detta ändamål, så den är verkligt unik.

Hur har ni konstruerat lastbilen för att uppnå sådana farter?

– En grundförutsättning har varit att minska vikten och öka effekten. Vi har närapå halverat lastbilens vikt jämfört med en standardlastbil, för att öka accelerationen och minskat frontytan för att öka toppfarten, samt sett till att viktfördelningen är perfekt balanserad för att ge ett bra grepp vid starten. Ett bra grepp är extremt viktigt, för en tiondels förlust i starten kan göra nästan en sekunds skillnad i slutet! Utan att avslöja för mycket kan jag även säga att vi plockat de bästa Volvokomponenterna från olika håll för att maximera prestandan.

Varför har ni valt att bygga denna lastbil?

– Det finns flera syften. Externt handlar det så klart om att ge något extra spektakulärt och spännande tillbaka till våra Volvofans och att inspirera en ny generation mekaniker och förare. Sen är det ett roligt sätt att visa upp den hantverksskicklighet och passion som finns inom Volvo Lastvagnar – det finns så många hjältar bakom detta projekt. De som varit involverade har till största delen arbetat med detta på sin fritid, och tyckt att det har varit så roligt att de knappt kommit hem på kvällarna! Så vi är många internt som ser fram emot Elmia, där The Iron Knight ska visas upp för första gången. Då får vi se vilka reaktioner den kommer att väcka!