Lastvagnar

Räddad av VDS

Pierre Herkules kör avfall för Gästrike Återvinnare i Gävle. Sedan två år tillbaka med en växelflakslastbil med Volvo Dynamic Steering, VDS. Förutom att han blivit av med värken i axlarna har han på ett dramatiskt sätt upplevt säkerhetsaspekterna med systemet.
Pierre Herkules har kört lastbil i 22 år. För två år sedan fick han sin nya Volvo FH med Volvo Dynamic Steering, VDS.

Det var en vanlig dag på jobbet. Pierre Herkules kom körande norrut på E4:an i sin långtradare, som så många gånger förr. Det var torrt och fint väglag och trafiken flöt på. I hytten satt Pierre och pratade med en kollega i headset. Plötsligt hörde han en kraftig smäll. När han tittade ut genom sidospeglarna såg han att däcket på höger framhjul fladdrade fritt. Han hade fått sprängpunktering, och i efterhand är han förvånad över att lastbilen inte reagerade mer än vad den gjorde.

– Hade jag haft min gamla lastbil utan Volvo Dynamic Steering hade jag inte klarat av att hålla mig kvar på vägen, det är jag nästan säker på. Det blir sådana krafter när däcket smäller, berättar Pierre.

Lastbilen rullade på som om inget hade hänt, så Pierre fortsatte att prata med kollegan och styrde lugnt av vägen, stannade och klev ur.

– Då såg jag att det inte fanns någonting kvar av däcket, berättar han.

En däckexplosion beror ofta på att det redan finns en skada på däcket som kan ha uppkommit om lastbilen kört över vassa föremål; något som är vanligt både på återvinningsstationer och vid skogskörning. Pierre förklarar att han därför alltid kontrollerar däcken när han lämnar återvinningsstationen där han hämtar och lämnar sopor. Så även denna gång.

Hade jag haft min gamla lastbil utan Volvo Dynamic Steering hade jag inte klarat av att hålla mig kvar på vägen, det är jag nästan säker på.

 

– Däcken var helt nya och däckfirman var snabbt på plats för att försöka förstå vad som hade hänt. De förstod ingenting, men tog med sig resterna av däcket för att undersöka det vidare, berättar han.

Pierre har kört lastbil i 22 år och på nära håll följt den snabba teknikutvecklingen, från manuella växlar och bladfjädring till dagens klimatanläggningar och mjukare styrkänsla. För två år sedan fick han sin nya Volvo FH med Volvo Dynamic Steering, VDS. Fram till incidenten på E4:an hade han mest varit nöjd med att systemet gjort hans körning mycket mjukare och mer bekväm än tidigare. Nu fick han även upp ögonen för säkerhetsaspekten.

– Att få sprängpunka i åttio kilometer i timmen och knappt märka det… Det enda som hände, förutom att jag hörde den kraftiga smällen förstås, var att det ryckte till i ratten, knappt märkbart, berättar han.

Enligt Volvo Lastvagnars säkerhetsdirektör Carl Johan Almqvist är punktering alltid en säkerhetsrisk, och speciellt när det är handlar om en sprängpunktering, men VDS kan mildra effekten väsentligt.

– En sprängpunka är alltid dramatisk, och smällen när däcket brister gör att vissa människor stänger av helt, vilket innebär en stor säkerhetsrisk. Om bilen då börjar kränga kan det gå illa. VDS mildrar händelseförloppet tack vare att du slipper krängningarna, berättar han.

Hur är det då möjligt att en lastbil kan parera för en sådan kraft som en sprängpunktering ger? Förenklat uttryckt beror det på att VDS-systemet har kombinerat hydraulisk servostyrning med en elmotor som sitter på styrstången. Med hjälp av sensorer känner den elektroniska styrenheten av minsta rörelse och korrigerar stabiliteten 2 000 gånger i sekunden. Känsligheten och frekvensen i korrigeringarna gör att ojämnheter i marken inte känns i förarhytten.

 

Pierre är inte sugen på att byta tillbaka till en lastbil utan VDS. Hans arbete är tungt, med många rangeringar, turer längs trånga vägar, backningar och vändningar. Tidigare hade han ofta ont i axlarna och fick tänka på att släppa ned armarna längs sidorna emellanåt för att kunna slappna av. Han började också med styrketräning för att jobba upp musklerna i rygg och axlar, men trots detta satt värken i. När han fick den nya lastbilen med VDS försvann problemen med axlarna.

– Det är väldigt tungt att vrida ratten i en vanlig lastbil. I förra bilen skaffade jag mig en rattknopp för att det skulle gå lättare att svänga. Den här nya bilen med VDS styr jag hur lätt som helst och den ställer själv hjulen rakt när man släpper ratten, vilket är otroligt bra när jag backar, berättar han och tillägger:

– När kollegorna lånar min bil brukar de säga att det är svårt att gå tillbaka till sin gamla; det blir som att köra omkring med ett lastfartyg, skrattar han.