Lastvagnar

Låg bränsleförbrukning, skickliga förare och effektiva lastbilar är ett måste för vår överlevnad som företag

Genom förarutbildning, bonusprogram och investeringar i nya lastbilar och ny teknik har det polska transportbolaget Jastim minskat bränsleförbrukningen till nivåer som man tidigare trodde var omöjliga.
Nya Volvo FH med Euro 6 C-motor i kombination med de senaste aerodynamikförbättringarna har hjälpt Jastim minska bränsleförbrukningen med tusentals liter.
Nya Volvo FH med Euro 6 C-motor i kombination med de senaste aerodynamikförbättringarna har hjälpt Jastim minska bränsleförbrukningen med tusentals liter.

Lastbilsföraren Robert Sek rullar långsamt fram i sin Volvo FH i utkanten av Warszawa i Polen. Det är frustrerande för någon som verkligen strävar efter att köra bränslesnålt. – Förutsättningarna är inget vidare. Men man kan spara mycket bränsle här också om man bara kör mjukt, har bra framförhållning och håller avstånd till fordonen framför, säger han medan han accelererar efter ännu ett trafikljus. 

Robert Sek har kört lastbil i över 20 år och är en av Jastims mest bränsleeffektiva förare. Hans snittförbrukning ligger på 24 liter/100 km, vilket ger honom en trevlig månatlig bonus, eftersom Jastim införde ett bränslebonusprogram för några år sedan. Alla förare som håller sin bränsleförbrukning under 28 liter får 300 zlotys (ca 770 kronor) och ytterligare 100 zloty (ca 220 kr) för varje extra liter de sparar.

Bonusprogrammet är bara ett av flera initiativ som Jastim har infört för att sänka bränsleförbrukningen i sin vagnpark. Företaget har även investerat i nya lastbilar och ny teknik. Jastims senaste fordon är utrustade med Volvo Lastvagnars nya Euro 6 C-motor och har förbättrad aerodynamik, som optimerats för ett konstant hastighetsintervall på 60–90 km/h. Den förbättrade aerodynamiken kan i kombination med EURO 6 C-motorn uppnå bränslebesparingar på ytterligare tre procent vid fjärr- och regionaltransporter.

– I dag har vi uppnått en bränsleförbrukning som vi inte trodde var möjlig för bara 3–4 år sedan. Nu är det inget konstigt med det, säger Jacek Słowiński.

– Vi är intresserade av alla nya tekniska framsteg. Om man utgår från den bränslemängd som vi förbrukar varje månad motsvarar en ytterligare bränslebesparing på upp till tre procent tusentals liter för oss, säger Jastims ägare Jacek Słowiński.

Bränslet står för en väsentlig del av kostnaderna för alla transportbolag, ofta upp till en tredjedel. Men för Jastim var det en fråga om företagets överlevnad. – Faktum är att vi inte hade något val. I dag har vi inte råd att ha den bränsleförbrukning som vi hade för tre år sedan, som låg på 31–32 liter. Då skulle vi få lägga ned, säger Jacek Słowiński.

Jastim insåg väldigt tidigt att när det gäller bränsleförbrukning är förarna lika viktiga som lastbilarna. Det var därför de införde bonusprogrammet. – Vi förklarade att företagets överlevnad hängde på att vi minskade bränsleförbrukningen. Men vi sade också redan från början att vi som företag ville dela med oss av besparingarna till förarna. Vi kunde inte förvänta oss maximal bränsleeffektivitet från dem om företaget behöll hela vinsten, säger Jacek Słowiński.   

Jastim har också investerat i förarutbildning, och alla förare som kör Volvolastbilar får gå Volvos ekokörningsprogram. Resultatet är att alla Volvoförare når sina mål och uppfyller kriterierna för månadsbonus.

– På utbildningen lär sig förarna både att köra bränslesnålt och att ta hand om lastbilen på rätt sätt, vilket i sin tur gör att lastbilarna fungerar bättre. Det ökar företagets lönsamhet och ger mer tillbaka till förarna i form av bonusar, säger Tomasz Wroblewski, som är vagnparksansvarig på Jastim.

Men fördelarna har inte bara varit ekonomiska. Jastims tre största kunder, Schenker, IKEA och DHL, värderar miljöhänsyn högt. Det sätter press på leverantörerna att ständigt minska sin bränsleförbrukning. Besparingarna som företaget har uppnått med de nya fordonen och förarutbildningarna har hjälpt företaget att leva upp till kundernas höga förväntningar.

Robert Sek har nu kommit ut på en större väg igen och har bättre flyt i körningen. Här kan han använda sig av det han lärt sig på utbildningen och tekniken i Volvo FH: konstantfarthållaren, I‑See och Euro 6 C-motorn med sina 500 hk. Han gasar snabbt upp till 85 km/h, vilket han lärt sig är den optimala hastigheten för fjärrtransporter, eftersom den kombinerar hög prestanda med minimal bränsleförbrukning. Det är oerhört viktigt att hålla en jämn hastighet.

– Motorn är så stark att du kan köra på en högre växel än automatlådan väljer, vilket ger en betydande bränslebesparing. Och med den intelligenta konstantfarthållaren kan du lägga i neutralen i nedförsbackar och låta lastbilen rulla fritt, vilket förbrukar minimalt med bränsle, förklarar Robert Sek. 

 

Det är det perfekta exemplet på att modern teknik kombinerat med skickliga förare optimerar bränsleförbrukningen. Det är också anledningen till att bränsleförbrukningen på Jastim har gått ned från nästan 32 liter/100 km till 26 liter. De bästa förarna, som Robert Sek, snittar på 24 liter. – I dag har vi uppnått en bränsleförbrukning som vi inte trodde var möjlig för bara 3–4 år sedan. Nu är det inget konstigt med det, säger Jacek Słowiński.

JASTIM

Grundat: 1999
Ägande: Jacek Słowiński
Huvudkontor: Warszawa, Polen
Antal anställda: 94 varav 70 förare
Uppdrag: Transport och spedition, både inrikes och internationellt. Jastim har för närvarande omkring 200 kunder. De tre största är DB Schenker, DHL och IKEA.
Volvolastbilar i vagnparken: 4 Volvo FH 500 och 21 Volvo FH 460.
Lastbilsspecifikation: Volvo FH med Globetrotter-hytt, Euro 6 C-motor av typen D13K500, I‑Shift-växellåda av generation F med bränsleekonomipaket med I-See, kollisionsvarning med nödbromsning och körfältsassistans.
Bränsleförbrukning: 26 liter/100 km – jämfört med 32 liter/100 km för fyra år sedan.
Förarutbildning: Alla förare måste genomgå förarutbildning minst en gång om året. Utbildningen för Volvoförare utförs alltid av Volvo Lastvagnar i Polen.
Övriga tjänster: Jastim använder Dynafleet i sina Volvolastbilar. Företaget leasar lastbilarna via Volvo Financial Services med leasingkontrakt på 3–4 år.