Lastvagnar

Uptime Center skapar tillgänglighet i USA

Taylor White, vice vd för AMX, har många anledningar att välja Volvo. Nya Volvo Uptime Center i Greensboro, North Carolina i USA, sparar både tid och pengar för hans företag.
Alabama Motor Express truck
När det familjeägda företaget Alabama Motor Express grundades på 80-talet började de med bara några få lastbilar. I dag har de växt till ett jätteföretag med 310 anställda och en vagnpark på 240 lastbilar.

Taylor White, vice VD för AMX, har många anledningar att välja Volvo. En av dem är nya Volvo Uptime Center i Greensboro, North Carolina, som sparar tid och pengar för hans företag.

När det familjeägda företaget Alabama Motor Express grundades på 80-talet började de med bara några få lastbilar. I dag har de växt till ett jätteföretag med 310 anställda och en vagnpark på 240 lastbilar, varav 70 procent är Volvolastbilar. 

– Jag har jobbat här på företaget i hela mitt liv och det har varit perioder då vi har kört 100 procent Volvo och andra perioder då vi kört 40 procent Volvo. Men om någon frågade mig om vilken lastbil som är mest tillförlitlig skulle jag utan att tveka säga Volvo, säger Taylor White, som delar rollen som vice vd för Alabama Motor Express med sin bror Collins White.

Utöver kvaliteten, menar Taylor White att han nu har flera anledningar att välja Volvo. Nya Uptime Center på 123 000 kvadratmeter ligger vid Volvos huvudkontor i Greensboro, North Carolina. Centret sparar AMX både tid och pengar och bidrar till att öka lojaliteten bland förarna.

Precis som alla andra stora vagnparker har AMX lastbilar ibland mekaniska problem och Taylor White berättar att företaget då använder sig av Uptime Centers tjänster. En händelse som nyligen inträffade påminde honom om hur beroende han är av dem och hur viktiga deras tjänster är för AMX verksamhet.

Det var en förare som körde en fjärrtransport när lastbilen plötsligt varnade för ett fel på växellådan. Ett e-postmeddelande skickades direkt till AMX och ett ärendenummer skapades hos Uptime Center. En tekniker från Volvo Action Service noterade platsen och kontaktade närmaste återförsäljare för att få tag på rätt reservdel. De hade den tyvärr inte i lager utan den skulle ta en vecka att få in, visade det sig. Teknikern försökte igen och fick tag i en återförsäljare 1,5 mil längre bort som hade delen i lager. Inom bara några timmar var föraren ute på vägen igen.

– Det sparade oss ett bortfall på fem dagar. Men i och med att Uptime Center fattade rätt beslut och tog hjälp av en annan verkstad blev kostnaden minimal, och det är fantastiskt, säger Taylor White.

För några år sedan kunde ett mekaniskt problem sätta en förare ur spel i flera dagar. Dels blev leveransen sen, dels uppstod extrakostnader för hotellrum, reparationer och förlust av andra uppdrag.

Om någon frågade mig om vilken lastbil som är mest tillförlitlig skulle jag utan att tveka säga Volvo.

Om det blir för mycket stilleståndstid börjar förarna dessutom att se sig om för andra jobb, men AMX aktuella föraromsättning ligger ständigt tio procent under branschsnittet. 

– Det tål att sägas om och om igen. Det är svårt att uppskatta hur tufft och hur dyrt det är när lastbilarna står still, säger Taylor White.

Volvo Lastvagnar vet att kunderna förlorar pengar när lastbilarna inte rullar. Därför är Volvo Action Service-medarbetarna på Uptime Center tillgängliga dygnet runt. Uptime Center hanterar nästan 20 000 ärenden i månaden. Antalet växer i takt med att det tillkommer nya tjänster i erbjudandet. I snitt kommer det in 18 000 samtal och rings omkring 28 000 utgående samtal i månaden.

 

Förarna uppmärksammas på mekaniska problem och får påminnelser om rutinkontroller via fjärrdiagnostiksystemet. Vid behov griper VAS-teknikerna in och hämtar information om vagnparken, kontrollerar var lastbilen befinner sig och hur långt det är till närmaste återförsäljare. 

– Den nya tekniken är spännande, säger Taylor White, som menar att den detaljerade kommunikationen mellan lastbilen och Volvos fjärrdiagnostikplattform är ett stort framsteg för hela lastbilsindustrin.

– Felmarginalerna är eliminerade. Det innebär att vår tekniker, återförsäljare och Volvokontakt inte behöver förlita sig lika mycket på vad föraren säger. I stället kan de kolla själva hur det ser ut.

Tack vare ASIST, Volvo webbaserade servicekommunikationsplattform, är det dessutom enklare att uppdatera information och jobbstatus. I plattformen noteras alla händelser från det att problemet uppstår till dess att den är ute på vägen igen. 

– Utan ASIST skulle vi ha svårt att veta om vi gör ett bra jobb eller inte. Det håller koll på minsta detalj, och om det finns några pågående ärenden där ute kan vi kolla på dem. Vi slipper ha lastbilar som bara står stilla.

När Volvo utökar sina tjänster växer AMX också, och White förutspår att trenden kommer att fortsätta. Han menar att samarbetet mellan AMS och Volvo Lastvagnar är en viktig faktor för deras framgångar. 

– Vi är väldigt bra på det vi gör och det är viktigt. Vi har support och produkter som klarar att hålla vårt tempo, så det känns bra, säger Taylor White.

 

VOLVO TRUCKS UPTIME CENTER

Plats: Greensboro, North Carolina, USA

Öppnade: 2014

Medarbetare:På Volvo Trucks Uptime Center arbetar 40 Volvo Action Service-tekniker. De finns tillgängliga dygnet runt, året om. I Uptime-teamet ingår även ingenjörer som fokuserar på produkternas tillförlitlighet och som ansvarar för diagnostik, serviceinformation och återförsäljarverktyg och för att alla ärenden tas om hand. Dessutom ingår det supportpersonal och reservdelsspecialister i teamet.

Ärenden:I snitt kommer det in 18 000 samtal och rings omkring 28 000 utgående samtal i månaden. Över 13 000 av dessa samtal rör telematikärenden eller planerat underhåll.

Kostnadsfritt: Supporten från Uptime Center är kostnadsfri de första två åren för nya Volvolastbilar som köpts i Nordamerika.