Bygger högt i betong

Norra Europas största betongpump är monterad på ett Volvo FH16-chassi. Bakom påbyggnaden står Göteborgsbaserade företaget ROX International AB, i tätt samarbete med Volvo Lastvagnar och slutkunden, danska Unicon.
Det finns få betongpumpar med en räckvidd på över 60 meter i Europa. Betongpumpen som ROX levererat till danska Unicon kommer därför att vara verksam i olika byggnadsentreprenader över hela Danmark.

Det finns få betongpumpar med en räckvidd på över 60 meter i Europa. Betongpumpen som ROX levererat till danska Unicon kommer därför att vara verksam i olika byggnadsentreprenader över hela Danmark.

I dag pumpas mellan 80 och 85 procent av all betong som används i stora infrastrukturprojekt runtom i Europa. Normalstorleken på de pumpar som används är 36–46 meter, men det går att se en tydlig trend mot att maskinerna blir allt större.

– Fördelen med större betongpumpar är att de effektiviserar bygget på plats. Förutom att de har större kapacitet gör deras ökade räckvidd att lastbilen inte behöver parkeras om lika ofta. Detta sparar en hel del tid på plats, säger ROX grundare, Peter Fellborn.

Hans egen erfarenhet från betongbranschen sträcker sig ända tillbaka till 1977, då han grundade ROX. Han kom tidigt i kontakt med den sydkoreanska betongpumpstillverkaren JunJin Heavy Industry, och i början av 2000-talet bestämde han sig för att bygga upp deras verksamhet i Skandinavien. Sedan dess har ROX sålt över hundra maskiner. Många av dem har monterats på Volvochassin, och på grund av de tekniskt avancerade påbyggnaderna blev ROX tidigt direktkund hos Volvo Lastvagnar.

– Direktkontakten med Volvo har varit nödvändig för oss då det alltid är en utmaning att para ihop en betongpump med en lastbil, säger Peter Fellborn.

Norra Europas största betongpump är monterad på ett Volvo FH16- chassi.

Norra Europas största betongpump är monterad på ett Volvo FH16- chassi.

De specifikationer av Volvochassin som ROX lämnar in till Volvo Lastvagnar skiljer sig åt från fall till fall, och det händer att hytten behöver sänkas så att betongpumpens mast kan sträckas ut så långt som möjligt. Men när det gäller ROX senaste påbyggnad, den 63 meter höga betongpump som beställts av det danska företaget Unicon, är det mesta annorlunda.

– Det är en påbyggnad som ställde oss inför en hel del utmaningar, exempelvis då lastbilen behövde sex axlar i stället för fyra som är det vi brukar leverera från våra fabriker. Här blev vi tvungna att ta in externa leverantörer. Sedan har vi haft en hel del diskussioner om vändradier och viktfördelning – trots att lastbilen är så lång måste den ju kunna manövreras in genom bebyggelse och uppfylla alla lagkrav, säger Marcus Olsson, kundansvarig för ROX på Volvo Lastvagnar.

ROX grundare Peter Fellborn tillsammans med sina partners, Richard Lundahl och sonen Christian Fellborn.

Från vänster till höger: ROX grundare Peter Fellborn tillsammans med sina partners, Richard Lundahl och sonen Christian Fellborn.

 

Efter att ROX bett om en offert på en bil är det han som tar fram en lämplig teknisk lösning som sedan bollas med både beställare och slutkund. Något som underlättas av att ROX egna påbyggare, liksom Volvo Lastvagnars teknikavdelning, finns i Göteborg.

– Här har vi en klar fördel då våra kunder får möjlighet att vara delaktiga genom hela byggprocessen, förklarar Peter Fellborn.

Under produktionen av 63-metaren fick de vid flera tillfällen besök av den danska slutkunden Unicon, som kunde få sin efterlängtade leverans i maj i år. Sedan dess har betongpumpen redan varit involverad i ett antal byggprojekt, bland annat fundamentkonstruktionen till ett hotell nära den tyska gränsen och byggnationen av en viadukt på västkusten. De kommande tio åren kommer den att fortsätta transporteras runt till stora byggarbetsplatser i Danmark som har behov av extra betongpumpskapacitet och räckvidd.

– Jag känner att 63-metaren har gett oss en styrkeposition gentemot våra konkurrenter, och att den är till stor hjälp för våra kunder. Vi är även mycket nöjda med lastbilen. Det känns som att köra en vanlig personbil tack vare att den utrustats med Volvo Dynamic Steering och I-Shift Dual Clutch, säger Jan-Erik Toft, teknisk chef på Unicon, och tillägger:

– Intresset för vår nya betongpump har varit jättestort i Danmark. Bara tre dagar efter att vi publicerade en bild på den på vår hemsida hade över 60 000 personer varit inne och tittat på den.

Betongpumpen som ROX levererat till danska Unicon kommer därför att vara verksam i olika byggnadsentreprenader över hela Danmark.

Betongpumpen som ROX levererat till danska Unicon kommer därför att vara verksam i olika byggnadsentreprenader över hela Danmark.

 

På Volvo Lastvagnar är Marcus Olsson glad över att 63-metaren uppskattas av slutkunden, och menar att de senaste årens samarbete med ROX hjälpt Volvo Lastvagnar att bli marknadsledande i Norden när det gäller leverans av chassin för montage av betongpumpar.

– Volvo Lastvagnar har ett flertal direktkunder, men majoriteten är olika typer av större logistikbolag. Där är ROX som påbyggare ett lite udda fall, men det är ett samarbete som bidragit till att öka vår försäljning på betongpumpsmarknaden, vilket så klart är roligt, säger han. 

Norra Europas största betongpump

Höjd: 63 meter.
Vikt: 61 ton.
Kapacitet: 200 kubik/h.
Betongtryck: 85 bar (att jämföra med ett lastbilsdäck som har ett tryck på 6 bar).
Chassi: Specialbyggd FH16 750 med 6 axlar.
Tillval: Volvo Dynamic Steering, I-Shift Dual Clutch.