Lastvagnar

Så förändrar e-handeln Kinas logistikindustri

E-handeln förändrar inte bara Kinas shoppingvanor utan även landets logistikindustri. Plötsligt handlar allt om tillgänglighet och effektivitet.
Volvo FH på väg i Shanghai
Den snabba tillväxten inom den kinesiska e-handeln är lukrativ för transportföretag som Sanxiao Logistics.

E-handeln förändrar inte bara Kinas shoppingvanor utan även landets logistikindustri. Plötsligt handlar allt om tillgänglighet och effektivitet.

Kinas e-handelsindustrin skapade rubriker världen över när landet gick om USA förra året och blev världens största e-handelsmarknad. Som över en natt har Kinas växande medelklass, med allt från medvetna ungdomar till jordbrukare, börjat handla på nätet. På en enda rekorddag i november förra året lade kineserna 280 miljoner beställningar till landets största e-handelsföretag. Men Kinas digitala marknad förändrar inte bara kinesernas shoppingvanor utan även landets logistiksektor.

– Det handlar inte så mycket om priser just nu, utan om att varorna ska komma fram i tid, säger Zhou Zhili, vd för Sanxiao Logistics.

Zhou Zhili sitter bakom ett tebord som karvats ut ur en 1 500 år gammal trädrot på ett kontor i utkanten av Shanghai. Han häller upp te på traditionellt kinesiskt vis, där tebladen ska blötas och sköljas och vatten ska skvättas över kopparna och bordet flera gånger tills teet har uppnått rätt smak. Bakom det här tebordet sitter Zhou när han träffar sina leverantörer och kunder.

Vi har byggt vårt varumärke runt våra Volvolastbilar. De är tillförlitliga och det är väldigt viktigt för affärerna.

Vid första anblicken framstår Zhou Zhili som en traditionell man. Tang-dynastin har druckit te och haft teceremonier vid liknande bord ända sedan 600-talet. Med sitt runda ansikte och bakåtkammade svarta hår påminner han lite om Mao Zedong till utseendet, den gamla ledaren som fortfarande är avbildad på sedlar och många torg i Kina.

Men i verkligheten är Zhou ett bevis på den enorma förändring som moderna Kina genomgått de senaste 30 åren.

Från början är han bonde och kommer från ett av Kinas fattigaste områden. Han skrapade ihop pengar från vänner och släktingar i början av 90-talet för att köpa en egen lastbil.

– Första natten var jag så glad att jag sov i lastbilen, säger Zhou med ett stort leende.

Därifrån jobbade han sig upp till att bli vagnparkschef på Sanxiao och sedan på ett statligt företag. När företagets logistikavdelning avknoppades till ett oberoende logistikföretag blev Zhou vd.

I dag är Sanxiao Logistics ett blomstrande företag med över 20 logistikcenter runtom i Kina och en vagnpark med 500 lastbilar, varav ett växande antal Volvolastbilar. Zhou köpte den första nya Volvo FH-lastbilen på den kinesiska marknaden. Nu har han åtta FH-lastbilar från Volvos nya program.

Samtidigt visar företaget också hur snabbt även stora företag kan anpassa sig till förändring i Kina.

För bara sex månader sedan körde Sanxiao Logistics nästan inga e-handelsleveranser. I dag utgör de mer än 50 procent av uppdragen.

Volvolastbilarna har varit avgörande för den här vändningen, säger Zhou Zhili: ”Vi har byggt vårt varumärke runt våra Volvolastbilar. De är tillförlitliga och det är väldigt viktigt för affärerna.”

Det kan tyckas ganska enkelt att bygga upp ett företag i en stor, snabbväxande ekonomi som Kina. Men trots marknadens storlek och landets ekonomiska tillväxt slåss branschen med både överkapacitet och ineffektivitet. Därför är det många åkerier som kämpar med ekonomin.

Efter stora statligt finansierade infrastrukturprojekt som genomförts för att begränsa den globala ekonomiska krisens effekter i Kina växte lastbilsmarknaden rejält – hela 1,3 miljoner lastbilar såldes under 2010.

I dag råder det ingen brist på lastbilar på vägarna i Kina. Det är därför vanligt att lastbilar står still utanför städerna och väntar på sina körningar och omkring en tredjedel av lastbilarna kör med tom last på tillbakavägen.

För Sanxiao Logistics ligger nyckeln till lönsamhet på den tuffa kinesiska marknaden i att fokusera på värdefullt gods, som e-handelsprodukter, och tidskänsliga uppdrag.

Min filosofi är att leda förändringen, inte bara följa den.

För att kunna öka effektiviteten och hantera marknadens utmaningar har Sanxiao anställt skickliga medarbetare. Företagets vagnparkschef har till exempel erfarenhet från multinationella logistikföretaget TNT. Och medan många av konkurrenterna pressar sina lastbilar tills de börjar kärva eller får stopp på vägen har Sanxiao tecknat Volvos guldavtal för alla sina Volvofordon, för att få maximal tillgänglighet och lägsta möjliga bränsleförbrukning.

– Numera räknar vi med att våra lastbilar kör 4 000 mil i månaden – de kör nonstop, säger Zhou.

Delvis är det Kinas enorma storlek som har gjort att e-handeln har växt så mycket där. Via Internet har de som bor i västra delen av landet nu tillgång till samma exklusiva produkter som de som bor i kosmopolen Shanghai.

Det är en utmaning att täcka in en så stor marknad. Men det är också de stora avstånden som har bidragit till Sanxiaos framgångar. Det är särskilt under de långa transporterna som företagets investeringar i bränsleeffektivitet och tillgänglighet betalar tillbaka sig. Den första, nya svarta FH-lastbilen som företaget köpte täcker till exempel in 400 mil på vägen från Shanghai till Kinas västsida.

Zhou själv tar lätt på företagets utmaningar. – Utmaningar innebär också möjligheter. Min filosofi är att leda förändringen, inte bara följa den, säger han.

 

VAGNPARKEN

Volvo hela vägen

Fordon: 8 FH 440 6x2-dragbilar, 6 FH 480 6x2-dragbilar och 8 FH 460 6x2-dragbilar från det nya programmet.
Arbetsmiljö: Fjärrtransporter genom alla typer av klimat. I södra Kina är klimatet semitropiskt, men i nordvästra kan temperaturen sjunka till –20 °C.
Utrustning: Alla Volvolastbilar har I‑Shift och dubbla bäddar. De åtta FH 460 6x2-dragbilarna har även ett antal mer avancerade funktioner, som Volvo Dynamic Steering, körfältsassistans och aktiv farthållare.
Bränsleförbrukning: 37 liter/100 km för fordon med en tågvikt på 55 ton.