Drivlinespecifikationer för Volvo FH16

  • Motorer
  • I-Shift
  • Programvarupaket för I-Shift
  • Bakaxlar
  • Bakaxelutväxlingar
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftuttag

Motorer

  D16K 
Utsläppsstandard  Euro 6
Antal cylindrar 
Slagvolym  16,1 dm³ 
Slaglängd  165 mm 
Cylinderdiameter  144 mm
Kompressionsförhållande  16.0:1
Ekonomivarvtal  950–1 400 v/min
Avgasbromseffekt 230 kW (2 200 v/min)
Effekt VEB+  470 kW (2 200 v/min)
VEB+  tillval 
Oljefilter  2 fullflödes, 1 bypass 
Oljebytesvolym, inklusive filter  42 l 
Kylsystem, total volym  48 l 

Bränsle

Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)

 

Oljebytesintervall

Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4. 

Motormonterat kraftuttag

  Effektuttag  Utväxling 
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1 000 Nm*  1.26:1
* Effektuttag vid både körning och stillastående.
D16K – Effekt/vridmoment

D16K – Effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D16K550 (405 kW)   
Max. effekt vid 1 350–1 900 v/min  550 hk 
Max. moment vid 900–1 350 v/min  2800 Nm*
D16K550 (405 kW)   
Max. effekt vid 1 350–1 900 v/min  550 hk 
Max. moment vid 900–1 350 v/min  2 900 Nm 
D16K650 (479 kW)   
Max. effekt vid 1 450–1 900 v/min  650 hk 
Max. moment vid 950–1 450 v/min  3 150 Nm 
D16K750 (552 kW)   
Max. effekt vid 1 600–1 800 v/min  750 hk 
Max. moment vid 950–1 400 v/min  3 550 Nm 
* Endast för 550 hk-motor med manuell växellåda
I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

Specifikationer

Typ Högsta växel Motormoment (Nm) Godkänd för tågvikt (ton)
AT2812F
Direkt  2800 60
ATO3112F
Överväxel  3150 100
ATO3512F Överväxel 3550 100

Programvarupaket för I-Shift

Basutförandet (TP-BAS)
TP-BAS är baspaketet som levereras som standard till I-Shift och innehåller växellådans grundfunktioner för allroundkörning.

I-Shift-växlingsprogramvaran för distribution (TP-DIST)
TP-DIST anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom distributionssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet.

I-Shift-växlingsprogramvaran för anläggningstransport (TP-CON)
TP-CON anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom anläggningssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet. Den här programvaran kan också hantera tuffare vägförhållanden.

I-Shift-växlingsprogramvaran för fjärrtransport (TP-LONG)
TP-LONG innehåller intelligenta funktioner som minimerar bränsleförbrukningen. Programpaketet är idealiskt för fjärrtransporter där bränsleekonomin har särskilt stor betydelse. I paketet ingår I-Roll-funktionen.

Tunga transporter (TP-HD)
TP-HD optimerar I‑Shift för tunga transporter med höga tågvikter (> 85 ton). Oavsett tågvikt kan föraren alltid optimera körbarheten genom att välja eller avaktivera läget för tunga transporter och aktivera fjärrtransportläget. Funktionerna i programpaketet ger även fördelar när lastbilen drar flera släp.

Programvarupaket för I-Shift

Utföranden TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Grundläggande kraftuttagsfunktioner (APF-BAS)
Förbättrade kraftuttagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
Växelval vid motorbroms (AMSO-BAS)
Förbättrade växlingsfunktioner med kickdown (AMSO-AUT) o o o
Grundläggande transportanpassade funktioner (AVO-BAS)
Förbättrad prestanda – dåliga vägar (AVO-ENH) o o o
Växlingsstrategi bas
Växlingsstrategi prestanda
Oljetemperaturövervakning
Koppling vid tung start
I-Roll frihjulsfunktion (•)
Smart farthållarfunktion (•)
Lågfartsfunktioner
Förbättrad växlingsstrategi (tågvikt ≤ 85 ton)
Växlingsstrategi tungdragare (85 ton < tågvikt ≤ 180 ton)
Ultralåg krypväxel* (ASO-ULC) o o o
Krypväxel* (ASO-C) o o o
Backväxel med flera hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
I‑See, användning av GPS-data o o

• Standard (•) Funktionen kan användas när TP-LONG är aktiverad. o Tillval – Ej tillgängligt
*Endast AT2612F, ATO2612F, ATO3112F och ATO3512F. ARSO-MSR kräver ASO-ULC eller ASO-C.
**Endast AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F och ATO3512F.

Bakaxlar

Typ  Axel- Växel Max. vridmoment (Nm) Max axel-/boggitryck (ton) Godkänd för tågvikt (ton)
Enkel reduktion          
RSS1144A Solo Hypoid 2800 11.5/11.7 44
RSS1356 Solo Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoid 3550 13 70
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 80
Navreduktion          
RSH1370F Solo Konisk spiralkugg 3550 13 70
RTH2610F Tandem Konisk spiralkugg 3550 26 100
RTH3210F Tandem Konisk spiralkugg 3550 32 100
RTH3312 Tandem Konisk spiralkugg 3550 33 120

Bakaxelutväxlingar

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RSS1144 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.31:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.79:1 2.64:1 2.47:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 3.10:1 2.85:1 2.64:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.44:1 3.08:1 2.85:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.67:1 3.40:1 3.08:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1   3.67:1   3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 6.18:1
3.70:1   4.11:1   4.13:1   4.55:1 4.55:1 7.21:1
        4.50:1   5.41:1 5.41:1  
        5.14:1   6.18:1 6.18:1  
        5.67:1     7.21:1  
        6.17:1        

* För RSS1344D.

Drivlinekombinationer

  D16K550 * D16K550 ** D16K650 D16K750
I-Shift        
AT2412F        
AT2612F        
ATO2612F        
AT2812F      
ATO3112F    
ATO3512F      
         
I-Shift Dual Clutch         
SP02812         
Enkelväxlade bakaxlar        
RSS1344C/D        
RSS1356      
RSS1360
RTS2370A
RSS1144        
Bakaxlar med navreduktion        
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312

* (2 800 Nm)
** (2 900 Nm)

Kraftuttag

För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.

Kopplingsoberoende kraftuttag

PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.
PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTER-100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

Kopplingsberoende kraftuttag

PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

Sök efter en återförsäljare

Volvo FH16 på nära håll

Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.

Sök efter en återförsäljare