Dieselmotorns momentkurva

Kolla in kurvorna

Mycket bra vridmoment redan vid låga varvtal. Ett extremt brett område med högsta vridmoment. Och ett maxmoment som överlappar maxeffekten i det mellersta varvtalsområdet. Jämför våra vridmomentkurvor så ser du skillnaden. Kliv in i hytten så märker du skillnaden: accelerationen, dragkraften och bränsleeffektiviteten är enastående och körupplevelsen är mycket behaglig vid högre hastigheter. 

 

Se de fullständiga drivlinespecifikationerna

Högre bränsleeffektivitet ger mer pengar över till dig och är samtidigt bra för miljön

Kraft som stärker ditt företag

D16-motorns massiva effekt och breda område med högsta vridmoment betyder att FH16 kan utföra verkligt tunga uppdrag med högsta möjliga produktivitet. Skillnaden kommer att märkas på ditt ekonomiska resultat. 

VEB+ med sin unika kamaxel

Volvo Engine Brake – VEB+

Vår patentskyddade motorbroms, VEB+, har en unik kamaxelkonstruktion som absorberar upp till 470 kW (639 hk) på D16-motorn. VEB+ samverkar med I-Shift-växellådan och den smarta farthållaren så att du kan hålla en högre snitthastighet utan att behöva kompromissa med vare sig säkerhet eller bränsleekonomi.

Renare och mer miljövänliga motorer

Med våra Euro 6 steg C-motorer tar vi ännu ett steg mot renare transporter och lägre miljöpåverkan. Prestandan är densamma men bränsleförbrukningen har reducerats. 

Vår Euro 6-lösning: en översikt

Så fungerar vår Euro 6-lösning

1. Motorn
De nya motorkomponenterna förbättrar gasflödet och ser till att avgaserna har exakt rätt temperatur när de når efterbehandlingssystemet.

2. Den sjunde insprutaren
En särskild dieselinsprutare används för värmehantering i DOC och säkerställer att DPF och SCR fungerar korrekt.

3. DOC – Dieseloxidationskatalysator
DOC producerar de kvävedioxider som DPF behöver för att förbränna partiklarna effektivt. Under kalla förhållanden producerar den också den värme som krävs för regenereringen.

4. Dieselpartikelfilter (DPF)
Filtret samlar upp och lagrar partiklarna (PM) tills de förbränns automatiskt under regenereringen. Regenereringen sker automatiskt – du behöver inte själv göra något.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandningszonen sprutas AdBlue in i avgaserna. När de når katalysatorn förvandlas kväveoxiderna (NO2) till de ofarliga ämnena kvävgas och vatten.

6. Katalysatorn för ammoniakrester (ASC)
Det sista steget före avgasröret, där eventuella ammoniakrester (NH3) avlägsnas.

Volvo FH16 hästkrafter

Hur många hästkrafter vill du ha?

Välj mellan fyra olika uteffekter för Volvo FH16. 

Sök efter en återförsäljare

Mer kraft – mindre bränsle

Upplev vårt kraftfulla och effektiva motorprogram hos din lokala Volvoåterförsäljare.

Sök efter en återförsäljare