Volvo FH16 ett precisionsverktyg

Ett precisionsverktyg

Chassiet gör Volvo FH16 till ett precisionsverktyg ute på vägarna. Volvo Dynamic Steering finns också för lastbilar med dubbla framaxlar, vilket minskar belastningen på nacke, rygg och axlar betydligt. För att öka produktiviteten och flexibiliteten ytterligare har vi också ökat axeltrycket för de dubbla framaxlarna från 18 till 20 ton. Och för dig som behöver högsta möjliga markfrigång är GRAS-G2-luftfjädringen nu tillgänglig för Volvo FH16.

Volvo FH16 lättare chassikomponenter

Ju lättare, desto bättre

Volvo FH16 har optimerats för tunga och krävande uppdrag. Men vi arbetar hela tiden med att göra lösningar som axelinstallationer och andra chassikomponenter i fordonen lättare, där detta är möjligt. 

Volvos chassier har den nya tandemaxellyften

Tandemaxellyft

Volvo FH16 kan nu fås med den helt nya tandemaxellyften, en revolutionerande funktion som gör det möjligt att koppla ur och höja den bakersta drivaxeln vid körning utan last. Precis som med en löpaxel förbättrar detta svängradien samtidigt som bränsleförbrukningen minskar.

Mer om tandemaxellyft
Volvo FH16 fem axlar

Fem axlar – direkt från fabriken

Fraktar du tung last? Du kan välja att beställa en femaxlad lastbil direkt från fabriken. Du får lastbilen levererad snabbare. Utan några ombyggnadskostnader. Och du får en lastbil med helbilsgodkännande. Dessutom får du full garanti och eftermarknadsstöd från Volvo, vilket kan sänka driftkostnaderna på längre sikt.

Läs mer om 10x4-konfigurationen
Påbyggnadsmöjligheterna gör Volvo FH redo för alla användningsområden

Fler möjligheter – snabbare körklar

Tack vare de många specifikationsalternativen går det snabbt och lätt att förbereda din Volvo FH16 för olika användningsområden, till exempel växelflak. Den nya elektroniska påbyggnadsmodulen är mycket användarvänlig, och Volvos webbaserade påbyggaranvisningar innehåller alla tekniska ritningar och kopplingsscheman som behövs.

Ta en titt på Volvos påbyggaranvisningar

Det nya chassiet

Volvo FH16 dragbilschassi

Dragbilschassi

1. Dubbelt batterisystem
En installation med dubbla batterier ger ökad kraftkapacitet inom användningsområden där detta behövs.
 

2. Batterilåda (BBOX-EF)
Placering baktill mellan chassiramarna finns som tillval.
 

3. AdBlue-tank
Kan monteras ovanpå ramen, bakom hytten, om du vill öka bränslekapaciteten (ADTP-BC).

4. APM (Air Production Modulator)
Placeringen mellan chassiramarna ger mer plats åt chassimonterad utrustning, till exempel bränsletankar.

Volvo FH16 jämnlastchassi

Jämnlastchassi

1. Fritt ramutrymme
Chassipackningen kan flyttas bakåt för att ge plats åt kranstödben eller annan utrustning. (FAA10 – ca 500 mm, FAA20 – cirka 600 mm).

2. Hålrad i ramen för påbyggnad
Den övre hålraden är reserverad för påbyggaren. Alla fästen har en avsats och ett mellanlägg på 8 mm. Inga nitar används.

3. Förberedelse för kran
Chassiet kan fabriksmonteras med kranplåtar.

4. Luftfjädrad bakaxel och kort bakdel Baköverhänget har förkortats genom den nya framåtmonterade krängningshämmaren, vilket är fördelaktigt vid anläggningstransporter och användning med växelflak. Samtidigt ger det bättre kontakt med vägen.

Sök efter en återförsäljare

Sugen på att provköra?

Det rätta sättet att uppleva vårt nya dynamiska chassi är att sätta sig bakom ratten. Din lokala Volvoåterförsäljare har nycklarna.

Sök efter en återförsäljare