Drivlinespecifikationer för Volvo FH

  • Motorer
  • I-Shift
  • Programvarupaket för I-Shift
  • I-Shift Dual Clutch
  • Bakaxlar
  • Bakaxelutväxlingar
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftuttag

Motorer

  D13K   D13K460TC och D13K500TC G13C* 
Utsläppsstandard  Euro 6  Euro 6  Euro 6
Antal cylindrar  6 6
Slagvolym  12,8 dm³  12,8 dm³  12,8 dm³
Slaglängd  158 mm  158 mm  158 mm
Cylinderdiameter  131 mm  131 mm  131 mm
Kompressionsförhållande  18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk) 17:1 17:1
Ekonomivarvtal  950–1 400 v/min  900–1 300 v/min  1 000–1 400 v/min.
Avgasbromseffekt 200 kW (2 300 v/min) - -
Effekt VEB+  375 kW (2 300 v/min) 375 kW (2 300 v/min) 375 kW (2 300 v/min)
VEB+  tillval tillval tillval 
Oljefilter  2 fullflödes, 1 bypass   2 fullflödes, 1 bypass   2 fullflödes, 1 bypass 
Oljebytesvolym, inklusive filter  33 l  35 l  33 l 
Kylsystem, total volym  38 l  38 l  39,5 l 

* LNG

Bränsle

Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)

 

Oljebytesintervall

Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4. 

Motormonterat kraftuttag

  Effektuttag  Utväxling 
EPTT350  350 Nm*  1.26:1
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1 000 Nm*  1.26:1

* Effektuttag vid både körning och stillastående.

D13K – Effekt/vridmoment

D13K – Effekt/vridmoment

Nettovärden enligt EC 582/2011

D13TC vridmoment

D13TC – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt EC 582/2011

 

D13TC är tillgänglig med effekterna 460 och 500 hk. Vridmomentnivåerna är dock högre än i andra D13-motorer. 460 hk‑versionen av D13TC når samma vridmoment som D13-motorn med 540 hk men vid lägre varvtal. Och versionen med 500 hk med I-Save flyttar in i D16-territoriet med 2 800 Nm vid samma låga varvtal.

 

Detta tack vare Turbo Compound-tekniken, som använder en extra turbin efter turbon för att återanvända överskottsenergi från avgaserna. Denna energi omvandlas till vridmoment direkt på vevaxeln – vilket ger en kraftfull och bränsleeffektiv motor.

D13K420 (309 kW)   
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min  420 hk 
Max. moment vid 860–1 400 v/min  2 100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min  460 hk 
Max. moment vid 900–1 400 v/min  2 300 Nm  
D13K460TC (338 kW)  
Max. effekt vid 1 250–1 600 v/min 460 hk
Max. moment vid 900–1 250 v/min 2 600 Nm 
D13K500 (368 kW)   
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 500 hk 
Max. moment vid 980–1 270 v/min 2 500 Nm 
D13K500TC (368 kW)  
Max. effekt vid 1 250–1 600 v/min 500 hk
Max. moment vid 900–1 250 v/min 2 800 Nm
D13K540 (397 kW)   
Max. effekt vid 1 450–1 800 v/min  540 hk 
Max. moment vid 1 000–1 460 v/min 2 600 Nm 
G13C – EFFEKT/VRIDMOMENT

G13C – EFFEKT/VRIDMOMENT

Nettovärden enligt EC 582/2011

G13C420 (309 kW)  
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min 420 hk
Max. moment vid 1 000–1 400 v/min 2 100 Nm
G13C460 (338 kW)  
Max. effekt vid 1 700–1 800 v/min 460 hk
Max. moment vid 1 050–1 400 v/min 2 300 Nm
I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

Specifikationer

Typ Högsta växel Motormoment (Nm) Godkänd för tågvikt (ton)
AT2412F*
Direkt  2400 44
AT2612F
Direkt  2600 100
ATO2612F
Överväxel  2600 100

* ej tillgänglig för D13K460TC och D13K500TC

Specifikationer för I-Shift med dubbelkoppling

Typ  Högsta växel  Motormoment (Nm) Godkänd för tågvikt (ton)
SPO2812 Överväxel 2800 80

Programvarupaket för I-Shift

Basutförandet (TP-BAS)
TP-BAS är baspaketet som levereras som standard till I-Shift och innehåller växellådans grundfunktioner för allroundkörning.

I-Shift-växlingsprogramvaran för distribution (TP-DIST)
TP-DIST anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom distributionssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet.

I-Shift-växlingsprogramvaran för anläggningstransport (TP-CON)
TP-CON anpassar växellådans funktion för de specifika förhållandena inom anläggningssegmentet. I programpaketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, under manövrering och vid körning i låg hastighet. Den här programvaran kan också hantera tuffare vägförhållanden.

I-Shift-växlingsprogramvaran för fjärrtransport (TP-LONG)
TP-LONG innehåller intelligenta funktioner som minimerar bränsleförbrukningen. Programpaketet är idealiskt för fjärrtransporter där bränsleekonomin har särskilt stor betydelse. I paketet ingår I-Roll-funktionen.

Tunga transporter (TP-HD)
TP-HD optimerar I‑Shift för tunga transporter med höga tågvikter (> 85 ton). Oavsett tågvikt kan föraren alltid optimera körbarheten genom att välja eller avaktivera läget för tunga transporter och aktivera fjärrtransportläget. Funktionerna i programpaketet ger även fördelar när lastbilen drar flera släp.

Programvarupaket för I-Shift

Utföranden TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Grundläggande kraftuttagsfunktioner (APF-BAS)
Förbättrade kraftuttagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
Växelval vid motorbroms (AMSO-BAS)
Förbättrade växlingsfunktioner med kickdown (AMSO-AUT) o o o
Grundläggande transportanpassade funktioner (AVO-BAS)
Förbättrad prestanda – dåliga vägar (AVO-ENH) o o o
Växlingsstrategi bas
Växlingsstrategi prestanda
Oljetemperaturövervakning
Koppling vid tung start
I-Roll frihjulsfunktion (•)
Smart farthållarfunktion (•)
Lågfartsfunktioner
Förbättrad växlingsstrategi (tågvikt ≤ 85 ton)
Växlingsstrategi tungdragare (85 ton < tågvikt ≤ 180 ton)
Ultralåg krypväxel* (ASO-ULC) o o o
Krypväxel* (ASO-C) o o o
Backväxel med flera hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
I‑See, användning av GPS-data o o

• Standard (•) Funktionen kan användas när TP-LONG är aktiverad. o Tillval – Ej tillgängligt
*Endast AT2612F, ATO2612F, ATO3112F och ATO3512F. ARSO-MSR kräver ASO-ULC eller ASO-C.
**Endast AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F och ATO3512F.

Bakaxlar

Typ  Axel- Växel Max. vridmoment (Nm) Max axel-/boggitryck (ton) Godkänd för tågvikt (ton)
Enkel reduktion          
RSS1144A Solo Hypoid 2800 11.5/11.7 44
RSS1244B Solo Hypoid 2800 12 44
RSS1344C/D Solo Hypoid 2600 13 44
RSS1344E Solo Hypoid 2800 13 44
RSS1352A Solo Hypoid 2800 13 52
RSS1356 Solo Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoid 3550 13 60
RSS1370A/B Solo Hypoid 3550 13 70
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 70
Navreduktion          
RSH1370F Solo Konisk spiralkugg 3550 13 70
RTH2610F Tandem Konisk spiralkugg 3550 26 100
RTH3210F Tandem Konisk spiralkugg 3550 32 100
RTH3312 Tandem Konisk spiralkugg 3550 33 120

Bakaxelutväxlingar

RSS1144 RSS1244B RSS1344C/D RSS1344E RSS1352A RSS1356 RSS1360 RSS1370A/B RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1 2.31:1 2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1 2.47:1 2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.64:1 2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 2.85:1 2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.08:1 3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.36:1 3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
    3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
    4.11:1         3.40:1** 4.50:1   5.41:1 5.41:1  
    4.63:1         3.67:1** 5.14:1     7.21:1  
    5.29:1         4.11:1** 5.67:1        
    6.17:1           6.17:1        

* För RSS1344D
** För RSS1370B

Drivlinekombinationer

  D13K420   D13K460 D13K500 D13K540 D13K460TC D13K500TC G13C420 G13C460
I-Shift                
AT2412F        
AT2612F  
ATO2612F  
AT2812F              
ATO3112F              
I-Shift Dual Clutch                 
SP02812     ●  ●  ●    
Enkelväxlade bakaxlar                
RSS1144A
RSS1244B
RSS1344C/D
RSS1344E
RSS1352A
RSS1356
RSS1360
RSS1370A/B
RTS2370A
Bakaxlar med navreduktion                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F    
RTH3312    

Kraftuttag

För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.

Kopplingsoberoende kraftuttag

PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.
PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTER-100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

Kopplingsberoende kraftuttag

PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

Sök efter en återförsäljare

Volvo FH på nära håll

Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.

Sök efter en återförsäljare