Dieselmotorns momentkurva

Kolla in kurvorna

Mycket bra vridmoment redan vid låga varvtal. Ett extremt brett område med högsta vridmoment. Och ett maxmoment som överlappar maxeffekten i det mellersta varvtalsområdet. Jämför våra vridmomentkurvor så ser du skillnaden. Kliv in i hytten så märker du skillnaden: accelerationen, dragkraften och bränsleeffektiviteten är enastående och körupplevelsen är mycket behaglig vid högre hastigheter. 

 

Se de fullständiga drivlinespecifikationerna

Högre bränsleeffektivitet ger mer pengar över till dig och är samtidigt bra för miljön

Inbyggd bränsleeffektivitet och omsorg om miljön

Högre kompressionsförhållande på 420- och 460-motorer. Ny optimerad turbo på 500- och 540-motorerna. Common rail-insprutning för alla motorer och fininställd mjukvara för att få bästa motorstyrningen: plus lägre intern friktion. Allt för att optimera bränsleeffektiviteten och ge bättre motormoment och motorrespons vid låga varvtal. Detta gör skillnad för ditt resultat. Och för miljön.

Volvo FH VEB (Volvo Engine Brake)

Volvo Engine Brake – VEB+

Vår patentskyddade motorbroms, VEB+, har en unik kamaxelkonstruktion som absorberar upp till 375 kW (510 hk) på D13-motorn. VEB+ samverkar med I-Shift-växellådan och den smarta farthållaren så att du kan hålla en högre snitthastighet utan att behöva kompromissa med vare sig säkerhet eller bränsleekonomi.

Renare och mer miljövänliga motorer

Med våra Euro 6 steg C-motorer tar vi ännu ett steg mot renare transporter och lägre miljöpåverkan. Prestandan är densamma men bränsleförbrukningen har reducerats. 

Vår Euro 6-lösning: en översikt

Så fungerar vår Euro 6-lösning

1. Motorn
De nya motorkomponenterna förbättrar gasflödet och ser till att avgaserna har exakt rätt temperatur när de når efterbehandlingssystemet.

2. Den sjunde insprutaren
(inte nödvändig på D13K420-motorn)
En särskild dieselinsprutare används för värmehantering i DOC och säkerställer att dieselpartikelfiltret och SCR-systemet fungerar korrekt.

3. DOC – Dieseloxidationskatalysator
DOC producerar de kvävedioxider som DPF behöver för att förbränna partiklarna effektivt. Under kalla förhållanden producerar den också den värme som krävs för regenereringen.

4. Dieselpartikelfilter (DPF)
Filtret samlar upp och lagrar partiklarna (PM) tills de förbränns automatiskt under regenereringen. Regenereringen sker automatiskt – du behöver inte själv göra något.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandningszonen sprutas AdBlue in i avgaserna. När de når katalysatorn förvandlas kväveoxiderna (NO2) till de ofarliga ämnena kvävgas och vatten.

6. Katalysatorn för ammoniakrester (ASC)
Det sista steget före avgasröret, där eventuella ammoniakrester (NH3) avlägsnas.

Volvo FH hästkrafter

Hur många hästkrafter vill du ha?

Välj mellan fyra olika uteffekter – 420, 460, 500 eller 540 hk.

Sök efter en återförsäljare

Mer kraft – mindre bränsle

Upplev vårt kraftfulla och effektiva motorprogram hos din lokala Volvoåterförsäljare.

Sök efter en återförsäljare