|
D11K |
D13K |
---|---|---|
Utsläppsstandard |
Euro 6 |
Euro 6 |
Antal cylindrar |
6 |
6 |
Slagvolym |
10,8 dm³ |
12,8 dm³ |
Slaglängd |
152 mm |
158 mm |
Cylinderdiameter |
123 mm |
131 mm |
Kompressionsförhållande |
17:01 |
18:1 (420, 460, 500 hk), 17:1 (540 hk) |
Ekonomivarvtal |
1 000–1 500 v/min. |
950–1 400 v/min |
Avgasbromseffekt |
160 kW (2 400 v/min) |
200 kW (2 300 v/min) |
VEB-effekt |
290 kW (2 400 v/min) |
|
VEB |
tillval |
|
Effekt VEB+ |
375 kW (2 300 v/min) |
|
VEB+ |
tillval |
|
Oljefilter |
2 fullflödes, 1 bypass |
2 fullflödes, 1 bypass |
Oljebytesvolym, inklusive filter |
36 l |
33 l |
Kylsystem, total volym |
36 l |
38 l |
Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)
|
Effektuttag |
Utväxling |
---|---|---|
EPTT650 |
650 Nm* |
1.26:1 |
EPTT1000 |
1 000 Nm* |
1.26:1 |
* Effektuttag vid både körning och stillastående.
Nettovärden enligt: EC 582/2011
D11K330 (243 kW) |
|
---|---|
Max. effekt vid 1 600–1 900 v/min |
330 hk |
Max. moment vid 950–1 400 v/min |
1 600 Nm |
D11K380 (280 kW) |
|
Max. effekt vid 1 700–1 800 v/min |
380 hk |
Max. moment vid 950–1 400 v/min |
1 800 Nm |
D11K430 (316 kW) |
|
Max. effekt vid 1 700–1 800 v/min |
430 hk |
Max. moment vid 1 000–1 400 v/min |
2 050 Nm |
D11K460 (338 kW) |
|
Max. effekt vid 1 700–1 800 v/min |
460 hk |
Max. moment vid 1 050–1 400 v/min |
2 200 Nm |
Nettovärden enligt: EC 582/2011
D13K420 (309 kW) |
|
---|---|
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min |
420 hk |
Max. moment vid 860–1 400 v/min |
2 100 Nm |
D13K460 (338 kW) |
|
Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min |
460 hk |
Max. moment vid 900–1 400 v/min |
2 300 Nm |
D13K500 (368 kW) |
|
Max. effekt vid 1 530–1 800 v/min |
500 hk |
Max. moment vid 980–1 270 v/min |
2 500 Nm |
D13K540 (397 kW) |
|
Max. effekt vid 1 450–1 800 v/min |
540 hk |
Max. moment vid 1 000–1 450 v/min |
2 600 Nm |
Typ |
Högsta växel |
Motormoment (Nm) |
Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|
AT2412F |
Direkt |
2400 |
44 |
AT2612F |
Direkt |
2600 |
100 |
ATO2612F |
Överväxel |
2600 |
100 |
Typ |
Högsta växel |
Motormoment (Nm) |
Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|
PT2106 |
Direkt |
2100 |
44 |
PT2606 |
Direkt |
2600 |
60 |
Avsett för optimal bränsleekonomi. Växlingar görs vid de mest ekonomiska varvtalen.
Används när du har behov av extra motoreffekt. Växlar upp och ned på högre motorvarvtal.
Typ |
Axel |
Växel |
Max. vridmoment (Nm) |
Max axel-/boggitryck (ton) |
Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkel reduktion |
|||||
RSS1344C/E |
Solo |
Hypoid |
2600 |
13 |
44 |
RSS1356 |
Solo |
Hypoid |
2400/2800 |
13 |
56/44 |
RSS1370A/B |
Solo |
Hypoid |
3550 |
13 |
70 |
RTS2370A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
80 |
RSS1244B |
Solo |
Hypoid |
2800 |
12 |
44 |
RTS2310A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
100 |
RSS1352A |
Solo |
Hypoid |
2800 |
13 |
52 |
Navreduktion |
|||||
RSH1365 |
Solo |
Spiralkugg |
2400 |
13 |
65 |
RSH1370F |
Solo |
Konisk spiralkugg |
3550 |
13 |
70 |
RTH2610F |
Tandem |
Konisk spiralkugg |
3550 |
26 |
100 |
RTH3210 |
Tandem |
Konisk spiralkugg |
3550 |
32 |
100 |
RTH3312 |
Tandem |
Konisk spiralkugg |
3550 |
33 |
120 |
RTH3815 |
Tandem |
Konisk spiralkugg |
3550 |
38 |
150 |
RSS1244B |
RSS1344C/E |
RSS1352 |
RSS1356 |
RSS1370A/B |
RTS2370A |
RTS2310A |
RSH1365 |
RSH1370F |
RTH2610F |
RTH3210 |
RTH3312 |
RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.31:1 |
2.31:1* |
2.31:1 |
2.50:1 |
2.47:1 |
2.43:1 |
2.06:1 |
3.61:1 |
3.46:1 |
3.33:1 |
3.33:1 |
3.61:1 |
4.14:1 |
2.47:1 |
2.47:1* |
2.47:1 |
2.64:1 |
2.64:1 |
2.57:1 |
2.17:1 |
3.76:1 |
3.61:1 |
3.46:1 |
3.46:1 |
3.76:1 |
4.58:1 |
2.64:1 |
2.64:1* |
2.64:1 |
2.79:1 |
2.85:1 |
2.83:1 |
2.31:1 |
4.12:1 |
3.76:1 |
3.61:1 |
3.61:1 |
4.12:1 |
5.43:1 |
2.85:1 |
2.85:1* |
2.85:1 |
3.10:1 |
3.08:1 |
3.09:1 |
2.47:1 |
4.55:1 |
4.12:1 |
3.76:1 |
3.76:1 |
4.55:1 |
7.22:1 |
3.08:1 |
3.08:1* |
3.08:1 |
3.44:1 |
3.40:1 |
3.40:1 |
2.64:1 |
4.55:1 |
3.97:1 |
3.97:1 |
5.41:1 |
||
3.36:1 |
3.36:1* |
3.36:1 |
3.67:1 |
3.67:1 |
3.78:1 |
2.85:1 |
5.41:1 |
4.12:1 |
4.12:1 |
6.18:1 |
||
3.70:1 |
4.11:1 |
4.13:1 |
3.08:1 |
4.55:1 |
4.55:1 |
7.21:1 |
||||||
4.11:1 |
4.50:1 |
3.36:1 |
5.41:1 |
5.41:1 |
||||||||
4.63:1 |
5.14:1 |
3.70:1 |
6.18:1 |
6.18:1 |
||||||||
5.29:1 |
5.67:1 |
4.11:1 |
7.21:1 |
|||||||||
6.17:1 |
4.63:1 |
* För RSS1344E
|
D11K330 |
D11K370 |
D11K410 |
D11K450 |
D13K420 |
D13K460 |
D13K500 |
D13K540 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Powertronic |
||||||||
PT2106 |
● |
● |
● |
● |
||||
PT2606 |
● |
● |
● |
● |
||||
I-Shift |
||||||||
AT2412F |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
||
AT2612F |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
ATO2612F |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
I-Shift Dual Clutch |
||||||||
SP02812 |
● |
● |
● |
|||||
Enkelväxlade bakaxlar |
||||||||
RSS1244B |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RSS1344C/E |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RSS1352 |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RSS1356 |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTS2370A |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RSS1370A/B |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTS2310A |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
Bakaxlar med navreduktion |
||||||||
RSH1365 |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
|
RSH1370F |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTH2610F |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTH3210 |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTH3312 |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
RTH3815 |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
Drivande framaxel/distributionsväxellåda |
||||||||
FAA11/FAA21/V2501TB |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
● |
PTER-DIN
Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.
PTER1400
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTER100
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTR-F
Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH
Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F
Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D
Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1
Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2
Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.