Volvo Lastvagnar

Sverige

×

Volvo FMX – Chassispecifikationer 

  • Chassihöjder
  • Max. axeltryck fram
  • Bakhjulsupphängning
  • Dragbalkar
  • Bränsletankar
  • AdBlue-tankar
  • Vändskivor
  • Volvo Dynamic Steering
  • Tandemaxellyft
  • Automatisk framhjulsdrift
  • Löpaxlar
  • Pusheraxlar
  • Bromsar

Chassihöjder

Med 

ca 900 mm

Hög

ca 1 000 mm

Extrahög 

ca 1 200 mm

XX-high 

ca 1 240 mm

Max. axeltryck fram (ton)

 

Luft 

Blad 

Med 

10/20*

10 

Hög 

10/20*

10/20**

Extrahög 

10/20**

XX-high 

10/20***

* Med dubbla framaxlar FAL20 på GRAS-GR
** Med dubbla framaxlar FAA20
*** Med dubbla framaxlar FAA21

Max. axeltryck fram (ton)

FA-LOW

Låg framaxel för chassihöjd Medium och axeltryck upp till 9/18 ton.

FA-MED

Medelhög framaxel för chassihöjd Medium och axeltryck upp till 10/20 ton.

FA-HIGH

Hög framaxel för chassihöjd High och axeltryck upp till 10/20 ton.

FA-XHIGH

Extra hög framaxel för chassihöjd X-high och axeltryck upp till 10/20 ton.

FA-XXHIGH

Drivande framaxel, axeltryck upp till 10/20 ton.

Dubbla framaxlar – FA-HIGH/FA-XHIGH

Finns för konfigurationerna 8×2,8×4 och 10×4 för axeltryck upp till 20 ton.

Bakhjulsupphängning

Typ

Axelkombination

Fjädring

Axel-/boggitryck

Reduktion

Andra axlar

Solo

         

RAD-L90

4×2

Parabel-/flerbladsfjädring

13 ton

Enkelväxel/nav

 

RAD-GR

4×2

Luft 

13 ton

Enkelväxel/nav

 

RAD-G2

4×2

Luft 

13 ton

Nav

 

RAD-G4

4×2

Luft

12 ton

Enkel

 

RAD-L90

4×4

Parabel-/flerbladsfjädring

13 ton

Nav 

 

RAD-G2

4×4

Luft

13

Nav

 

           

Boggi

         

RADT-GR

6×2/8×2

Luft

19/20,5/22,5/23 ton

Enkelväxel/nav

Fast/styrbar/medstyrande löpaxel

RAPD-GR

6×2

Luft

16/19/22 ton

Enkelväxel/nav

Fast/styrbar pusheraxel

RAPD-G4

6×2

Luft

16 ton

Enkel

Fast

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Luft

21/23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabel

20/21 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabel-/flerbladsfjädring

23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Flerbladsfjädring

26/32 ton

Nav

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

17/21/23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-BR

6×6

Parabel

21 ton

Nav

 

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 ton

Enkelväxel/nav

3 axlar/styrbar pusheraxel och styrbar eller fast löpaxel

RADD-TR3

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabel

38 ton

Nav

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 ton

Enkelväxel/nav

styrbar löpaxel

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 ton

Enkelväxel/nav

styrbar pusheraxel

RADDT-G2

8×4/10×4/10×6

Luft

27/33/36 ton

Enkelväxel/nav

3 axlar/styrbar löpaxel

RADD-TR1

6×6/8×6

Parabel-/flerbladsfjädring

26 ton

Nav

 

RADD-TR2

6×6/8×6

Flerbladsfjädring

26/32 ton

Nav

 

Dragbalkar
Centralmonterade, halvt undermonterade och undermonterade dragbalkar för släpvagnar med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall. 

Bränsletankar
Aluminium- eller ståltankar i volymer från 150 till 900 liter. Maximal bränslevolym är 1 480 liter för en 4x2-dragbil. För dubbla framaxlar EU6 bränsletank av plast mellan framaxlarna.

AdBlue-tankar
Av plast. Volymer från 32 och 100 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen. 

Vändskivor
Certifierad installation tillåter upp till 36 tons last. I sortimentet ingår en ISO-godkänd vändskiva med L-formade profiler i olika höjder, vilket ger stor valfrihet. Flänsmonterad vändskiva är en lågviktsvariant då den inte kräver någon monteringsplåt. Vändskivans höjd över chassiet är från cirka 140 mm. Inbyggd smörjning och indikator för släpvagnskoppling finns som tillval för vissa varianter.

Bromsar
EBS (elektroniskt bromssystem) ger avsevärt mycket bättre respons, prestanda och bromskänsla och en rad andra fördelar. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera bromssystemet genom att lägga till EBS-Medium eller något av de andra tillvalen.

EBS är standard på alla specifikationer.

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar.
Volvo Dynamic Steering finns nu för alla axelkonfigurationer utom dem med en drivande framaxel (4x4, 6x6, 8x6 och 10x6).
Ytterligare funktioner för aktiv styrning som personliga inställningar och överstyrningskorrigering för att göra körningen ännu trevligare och säkrare.

Tandemaxellyft
Tandemaxellyft innebär att den bakre drivaxeln på tandemboggin kan kopplas ur och lyftas upp, vilket minskar bränsleförbrukningen och vändradien. Med en knapp på instrumentbrädan kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen körs lastad sänks axeln automatiskt och aktiveras igen.
Tandemaxellyften finns för luftfjädrade 6×4- och 8×4-konfigurationer (med tandemboggi) som är utrustade med skivbromsar.

Automatisk framhjulsdrift (ATC)
Aktiverar automatiskt den drivande framaxeln när den behövs och kopplar ur den när terrängen tillåter det. Det sparar bränsle och ger bättre manövrerbarhet. ATC är standardutrustning på alla Volvo FMX-konfigurationer med en drivande framaxel (4x4, 6x6, 8x6 och 10x6).

Löpaxlar
Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5, 9,5, 10 eller 16 ton. 

Pusheraxlar
Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar. Axeltryck: 4,5, 7,5 eller 9 ton.

EBS medium

Utöver innehållet i EBS Standard innehåller EBS Medium följande funktioner:

EBS-statusövervakning 
EBS-statusövervakning via elsystemet TEA2+ och Volvo Tech Tool.

Start-i-backe-hjälp
Bromsarna frigörs inte förrän vridmomentet är tillräckligt högt för att driva fordonet framåt.

Analys av beläggningsslitage
Beläggslitagevarning – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg. (Endast för skivbromsar.)

Automatisk lossning av parkeringsbroms
Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel väljs (endast I-Shift).

 

Ytterligare tillval

I tillägg till programpaketen finns även följande alternativ:

Utökad bromsförmåga
När föraren aktiverar systemet pumpbromsas släpvagnen automatiskt, vilket minimerar risken för fällknivseffekt.

ESC (elektroniskt stabiliseringssystem)
Stabiliseringsprogrammet gör att varje hjul bromsas individuellt, vilket ger högre stabilitet åt ekipaget och motverkar fällknivseffekten, vältolyckor samt kanande och vajande släp. ESC uppfyller kraven om elektronisk kontroll av fordonsstabilitet och finns för 2-, 3-, 4- och 5-axlade fordon.

Nödbromsljus
Vid hastiga inbromsningar från över 50 km/h blinkar bromsljusen fyra gånger per sekund. 

Hydraulisk retarder
Växellådsmonterad kompaktretarder med en maxeffekt på 440 kW.

GILLAR DU DEN? PROVKÖR DEN!

Det rätta sättet att uppleva vår nya Volvo FMX är att sätta sig bakom ratten. Din lokala Volvoåterförsäljare har nycklarna.