Lastvagnar

Volvo FMX – specifikationer

Allt du behöver veta om Volvo FMX, i minsta detalj.

Drivlina

Se specifikationerna för motorer, växellådor, bakaxlar (inklusive utväxlingar), drivlinekombinationer och kraftuttag.

Eldrivna tunga lastbilar – effekt/vridmoment

 

D11 – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D13 – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

El

Volvo FMX Electric

Prestanda

Upp till 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt

Räckvidd

Upp till 300 km

Laddningstid (full laddning)

9,5 timmar med AC (43 kW) 2,5 timmar med DC (250 kW)

Batterikapacitet

180–540 kWh, 2–6 batterier

  

Diesel

D11

D13 

Utsläppsstandard

Euro 6

Euro 6

 

Antal cylindrar

6

6

 

Slagvolym

10,8 dm³

12,8 dm³

 

Slaglängd

152 mm

158 mm

 

Cylinderdiameter

123 mm

131 mm

 

Kompressionsförhållande

18.0:1

18.0:1

 

Ekonomivarvtal

1 000–1 500 v/min.

900–1 400 v/min

 

Avgasbromseffekt

155 kW (2 300 v/min)

175 kW (2 300 v/min)

 

Motorbromseffekt*

270 kW (2 300 v/min)

340 kW (2 300 v/min)

 

Oljefilter

2 fullflödes

2 fullflödes

 

Oljebytesvolym, inklusive filter

35 l

35 l

 

Kylsystem, total volym

22 l

24 l

 

 

   

*tillval

Bränsle

Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel) Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)

 

D11 330 hk (246 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 700 v/min

330 hk

  
 

Max. vridmoment vid 877–1 400 v/min

1 600 Nm

  
 

D11 380 hk (279 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 700 v/min

380 hk

  
 

Max. vridmoment vid 938–1 400 v/min

1 800 Nm

  
 

D11 430 hk (317 kW)

   
 

Max. effekt vid 1 700 v/min

430 hk

  
 

Max. vridmoment vid 1 008–1 400 v/min

2 050 Nm

  
 

D11 460 hk (338 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 700 v/min

460 hk

  
 

Max. vridmoment vid 1 050–1 400 v/min

2 200 Nm

  
 

D13 420 hk (309 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

420 hk

  
 

Max. vridmoment vid 905–1 400 v/min

2 100 Nm

  
 

D13 460 hk (338 kW)

   
 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

460 hk

  
 

Max. vridmoment vid 945–1 400 v/min

2 300 Nm

  
 

D13 500 hk (368 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

500 hk

  
 

Max. vridmoment vid 980–1 400 v/min

2 500 Nm

  
 

D13 540 hk (397 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 458–1 700 v/min

540 hk

  
 

Max. vridmoment vid 1 000–1 400 v/min

2 600 Nm

  
     

I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare. Det är också möjligt att beställa I-Shift med krypväxlar, extra låga krypväxlar och backväxlar med flera hastigheter.

Specifikationer

Typ

Högsta växeln

Max vridmoment (Nm)

Godkänd för tågvikt (t)

AT2412

Direkt

2400

44

AT2612

Direkt

2600

100

ATO2612

Överväxel

2600

100

    

Specifikationer för I-Shift Dual Clutch

Typ

Högsta växeln

Motormoment (Nm)

Godkänd för tågvikt (t)

SPO2812

Överväxel

2800

80

    

Powertronic

Helautomatisk växellåda med momentomvandlare och oljekylare. Växlar helt utan effektförlust. Powertronic kan redan på fabriken utrustas med kraftuttag, integrerad retarder och nödstyrservopump.

Typ

Högsta växeln

Motormoment (Nm)

Godkänd för tågvikt (t)

PT2106

Direkt

2100

44

PT2606

Direkt

2600

60

    

Powertronic, integrerade körlägen

Ekonomi

Avsett för optimal bränsleekonomi. Växlingar görs vid de mest ekonomiska varvtalen.

Prestanda

Används när du har behov av extra motoreffekt. Växlar upp och ned på högre motorvarvtal.

Typ

Axel

Växel

Max. vridmoment (Nm)

Max. axel-/boggilast (t)

Godkänd för tågvikt (t)

Enkel reduktion

RSS1344C/E

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3800

23

80

RSS1244B

Solo

Hypoid

2800

12

44

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3800

23

100

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

52

      

Navreduktion

RSH1365

Solo

Spiralkugg

2400

13

65

RSH1370F

Solo

Konisk spiralkugg

3800

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiralkugg

3800

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiralkugg

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiralkugg

3800

33

120

RTH3815

Solo

Konisk spiralkugg

3800

38

150

      

Bakaxelutväxlingar

Soloaxlar

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1352

RSS1370A/B

RSH1365

RSH1370F

2.06:1

2.06:1

2.06:1

2.47:1

3.61:1

3.46:1

2.17:1

2.17:1

2.17:1

2.64:1

3.76:1

3.61:1

2.31:1

2.31:1*

2.31:1

2.85:1

4.12:1

3.76:1

2.47:1

2.47:1*

2.47:1

3.08:1

4.55:1

4.12:1

2.64:1

2.47:1*

2.64:1

3.40:1

 

4.55:1

2.85:1

2.85:1*

2.85:1

3.67:1

 

5.41:1

3.08:1

3.08:1*

3.08:1

4.11:1

 

 

3.36:1

3.36:1*

3.36:1

 

 

 

 

3.70:1

 

 

 

 

 

4.11:1

 

 

 

 

 

4.63:1

 

 

 

 

 

5.29:1

 

 

 

 
      

Tandemaxlar

RTS2370A

RTS2310A

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

2.43:1

2.06:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.57:1

2.17:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.83:1

2.31:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.09:1

2.47:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.40:1

2.64:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 

3.78:1

2.85:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 

4.13:1

3.08:1

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 

4.50:1

3.36:1

5.41:1

5.41:1

 

 

5.14:1

3.70:1

6.18:1

6.18:1

 

 

5.67:1

4.11:1

 

7.21:1

 

 

6.17:1

4.63:1

 

 

 

 

      

 

D11 330 hk

D11 370 hk

D11 410 hk

D11 450 hk

D13 420 hk

D13 460 hk

D13 500 hk

D13 540 hk

Powertronic

PT2106

 

   

PT2606

 

 

 

 

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

ATO2612

I-Shift Dual Clutch

SP02812

 

 

 

 

 

Enkelväxlade bakaxlar

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1352

RSS1356

RTS2370A

RSS1370A/B

RTS2310A

Bakaxlar med navreduktion

RSH1365

 

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

Drivande framaxel/distributionsväxellåda

FAA11/FAA21/V2501TB

         

 

Momenteffekt

Utväxling 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1 000 Nm*

1.26:1

 
    

* Momenteffekt vid både körning och stillastående.

Motormonterat

PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.

PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

PTER100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

Kopplingsberoende kraftuttag

PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.

PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.

PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.

PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.

PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

Exteriör & interiör

Hitta specifikationer om hyttmått, hytthöjd över mark och hyttfunktioner.

Volvo FMX har unik exteriör gjord för tuffa uppdrag.

Volvo FMX with basic exterior trim level 

Grundläggande

Åskgrå grill och dörrhandtag. Ljusgrått solskydd. Kromade strålkastare. Stötfångare av gråmålad stål.

Volvo FMX finns med fem olika inredningar, som passar olika behov.

Volvo FMX with textile trim dynamic, interior trim level 

Inredningen Dynamic i textil

Textilinredning i modern färgskala och slitstarka material i olika nyanser av grått och lila.

Volvo FMX with vinyl and textile trim robust, interior trim level 

Inredningen Robust i vinyl och textil

Slitstarka material i vinyl och textil i en modern färgskala som matchar interiörens olika delar.

Volvo FMX with plush trim progressive, interior trim level 

Inredningen Progressive i plysch

Denna inredning i plysch med mjuka textilier har en modern färgskala som matchar interiörens olika delar.

Volvo FMX with leather trim robust, interior trim level 

Inredningen Robust i läder

Inredning i slitstarka material och tvåfärgade säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.

Volvo FMX with leather trim progressive, interior trim level 

Inredningen Progressive i läder

Inredning i slitstarka material och tvåfärgade säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.

FMX day cab with measurements, viewed from the side 

Daghytt

Daghytt (FMX-DAY) med bekväm och ergonomisk förarplats. Invändig höjd: 164 cm, 120 cm över motortunneln.

FMX low day cab with measurements, viewed from the side 

Låg daghytt

Låg daghytt (FMX-LDAY) behövs för användningsområden som gruvdrift, kylpåbyggnader, pumpar och lyftkranar. Invändig höjd: 148 cm, 104 cm över motortunneln.

FMX sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Sovhytt

Sovhytt (FMX-SLP) med bekväma övernattningsmöjligheter för en person. Invändig höjd: 164 cm, 120 cm över motortunneln.

FMX low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Låg sovhytt

Låg sovhytt (FMX-LSLP) med sänkt tak ger plats för extra lastutrymme ovanför hytten. Invändig höjd: 148 cm, 104 cm över motortunneln.

FMX globetrotter cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter-hytt

Globetrotter-hytt (FMX-HSLP) med bekväma övernattningsmöjligheter för upp till två personer. Hytten har extra förvaringsutrymmen placerade högre upp. Invändig höjd: 201 cm, 157 cm över motortunneln.

FMX crew cab with measurements, viewed from the side

Manskapshytt

Manskapshytt med extra stort utrymme för fler passagerare, upp till 9 personer. Invändig höjd: 1 590 millimeter.

Fyrpunkters hyttupphängning

Välj mellan spiralfjädring med stötdämpare, spiralfjädring fram och luftfjädring bak eller luftfjädring runtom.

 

Luftintag

Luftintaget är placerat på vänster sida och finns i högt eller lågt utförande.

 

Hyttfärger

Välj mellan omkring 650 varianter.

 

Förarstolen

Välj mellan tre olika komfortnivåer: Progressive (plysch eller skinn), Dynamic (textil) och Robust (vinyl). Stolens totala justeringsområde är 200 mm i längdled och 100 mm i höjdled. Förarstolarna är standardutrustade med nackskydd, fällbart och justerbart ryggstöd, höjd- och längdjustering, justerbart svankstöd samt justerbar stolslutning.

 

Passagerarstolen

Välj mellan tre olika komfortnivåer: Progressive (plysch eller skinn), Dynamic (textil) och Robust (vinyl). Alla kan beställas med annan klädsel som tillval. Passagerarstolarna är standardutrustade med nackskydd.

 

Bäddar

Den nedre bädden är 70 × 200 cm. 16 cm tjock madrass med pocketfjädrar ger hög komfort. Välj mellan tre fastheter: Mjuk, halvmjuk och fast. Det finns också två bäddmadrasser att välja mellan som ökar sovkomforten och gör det enklare att bädda sängen. Mått för Comfort-översäng: 70 × 190 cm eller 60 × 190 cm (tillval för Globetrotter-hytt).

Invändig förvaring

I utrymmet ovanför vindrutan finns två förvaringsutrymmen med jalusidörrar och fyra ISO-fack, varav ett är reserverat för färdskrivaren (två ISO-fack i de låga hytterna). Under bädden i sovhytten och Globetrotter-hytten finns två stora förvaringsutrymmen som nås från utsidan och ett stort fack (som rymmer 44 liter) som du kommer åt genom att lyfta madrassen och locket. I sovutrymmet finns också två förvaringsutrymmen för tidningar och småsaker. I instrumentbrädan finns fyra öppna förvaringsutrymmen, en mindre förvaringslåda, ett DIN-fack, ett öppet förvaringsutrymme (”fågelbad”) och en flaskhållare. Daghytten kan utrustas med ett 60 liters förvaringsutrymme med jalusidörrar för hjälmar, matdosor med mera.

 

Utvändig förvaring

Förvaringsutrymmen som kan nås från utsidan finns bakom passagerar- och förarstolen.

 

Taklucka

Hytten är utrustad med en taklucka som kan öppnas 50 millimeter. På insidan sitter ett perforerat solskydd som även fungerar som insektsnät när takluckan är öppen. Takluckan kan öppnas och stängas manuellt eller elektriskt (tillval). Det finns också en taklucka av stål lämplig för anläggningstransport och tuffa miljöer.

 

Ratt

Finns i två olika storlekar – 450 mm eller 500 mm i diameter beroende på lastbilens specifikationer. Rattens höjd kan justeras med upp till 90 mm och lutningen kan justeras med 28 grader. Med tiltfunktionen (tillval) kan ratten justeras i höjdled mellan –5° och +15° för att öka komforten för föraren. Ratten finns både med och utan krockkudde. De integrerade knapparna i ratten gör det säkert och bekvämt att använda farthållare, signalhorn, telefon och funktioner i menyerna på instrumentdisplayen och sidodisplayen.

 

Klimatanläggning

Du kan välja mellan två olika klimatanläggningar som täcker alla behov:

  • Luftkonditionering med manuell reglering (MCC).
  • Luftkonditionering med automatisk temperaturreglering (ECC/ECC2).

Klimatanläggningen kan dessutom kompletteras med hytt- och motorparkeringsvärmare.

Chassi

Hitta specifikationer om chassihöjder, max. axeltryck fram, bakhjulsupphängning, dragbilar, chassifunktioner och bromsar.

Med.

ca 900 mm

Hög

ca 1 000 mm

Extra hög

ca 1 200 mm

Extra extra hög

ca 1 240 mm

  

 

Luft

Blad

Med.

10/20*

9

Hög

10/20*

10/20*

Extra hög

-

10/20*

Extra extra hög

-

10/20*

 

*Med dubbla framaxlar

FA-LOW

Låg framaxel för chassihöjd Medium och axeltryck upp till 9 ton.

FA-MED

Medelhög framaxel för chassihöjd Medium och axeltryck upp till 10/20 ton.

FA-HIGH

Hög framaxel för chassihöjd Hög och axeltryck upp till 10/20 ton.

FA-XHIGH

Extra hög framaxel för chassihöjd Extra hög och axeltryck upp till 10/20 ton.

FA-XXHIGH

Drivande framaxel, axeltryck upp till 10/20 ton.

Dubbla framaxlar – FA-HIGH/FA-XHIGH

Finns för konfigurationerna 8×2,8×4 och 10×4 för axeltryck upp till 20 ton.

  

Typ

Axlar

Upphängning

Axel-/boggilast

Reduktion

Andra axlar

Solo

RAD-L90

4×2

Parabel-/flerbladsfjädring

13 ton

Enkelväxel/nav

 

RAD-GR

4×2

Luft

13 ton

Enkelväxel/nav

 

RAD-G2

4×2/4×4

Luft 

13 ton

Nav

 

RAD-G4

4×2

Luft

12 ton

Enkel

 

RAD-L90

4×4

Parabel-/flerbladsfjädring

13 ton

Nav

 

Boggi

RADT-GR

6×2/8×2

Luft

19/20,5/22,5/23 ton

Enkelväxel/nav

Löpaxel (fast/styrbar/medstyrande)

RAPD-GR

6×2

Luft

16/19/22 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (fast/styrbar)

RAPD-G4

6×2

Luft

16 ton

Enkel

Pusheraxel (fast)

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Luft

21/23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabel

20/21 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabel-/flerbladsfjädring

26/32 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Konventionell bladfjädring

26/32 ton

Nav

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

17/21/23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RAPDT-BR

6×6

Parabel

21 ton

Nav

 

RADDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (styrbar), löpaxel (fast/styrbar)

RADD-TR3

6×4/6x6/8x4/8x6

Parabel

38 ton

Nav

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/30,5/32/35 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (styrbar)

RADDT-G2

8×4/10x4/10x6

Luft

27/33/36 ton

Enkelväxel/nav

Löpaxel (styrbar)

RADD-TR1

6x6/8x6

Parabel-/flerbladsfjädring

26 ton

Nav

 

      

Centralmonterade, halvt undermonterade och undermonterade dragbalkar för släpvagnar med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall.

Bränsletankar

Aluminium- eller ståltankar i volymer från 150 till 900 liter. Maximal bränslevolym är 1 510 liter för en 4×2-dragbil. För dubbla framaxlar, EU6-bränsletank av plast mellan framaxlarna.

AdBlue-tankar
Volymer från 32 till 112 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen. Av plast.

Bromsar

EBS (elektroniskt styrt bromssystem) ger överlägsen respons, prestanda och bromskänsla och ger tillgång till en rad användbara funktioner. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera bromssystemet genom att lägga till EBS Medium eller något av de andra tillvalen. EBS är standard på alla specifikationer.

 

EBS Medium

Utöver innehållet i EBS Standard innehåller EBS Medium följande funktioner:

 

EBS-statusövervakning 

EBS-statusövervakning via fordonets elektronik, TEA2+ och Volvo Tech Tool.

 

Autobroms vid stillastående

Bromsa lastbilen tills den stannar, så aktiveras Autobroms vid stillastående som bibehåller det senast tillämpade bromstrycket och håller lastbilen på plats till föraren trycker ned gaspedalen.

 

Analys av beläggningsslitage

Beläggslitagevarning – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg (endast för skivbromsar).

 

Automatisk lossning av parkeringsbroms

Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel är vald (gäller endast I-Shift).

Ytterligare tillval:

I tillägg till programpaketen finns även följande alternativ:

 

Stretch brake

När föraren aktiverar systemet pumpbromsas släpvagnen automatiskt, vilket minimerar risken för fällknivseffekt.

 

ESC (Elektroniskt stabiliseringssystem)

Stabiliseringsprogrammet gör att varje hjul bromsas individuellt, vilket ger högre stabilitet åt fordonskombinationen och motverkar fällknivseffekt, kanande och vajande släp samt vältolyckor. ESC uppfyller kraven om elektronisk kontroll av fordonsstabilitet och finns för 2-, 3-, 4- och 5-axlade fordon.

 

Nödbromsljus

Vid hastiga inbromsningar från hastigheter över 50 km/h blinkar bromsljusen fyra gånger per sekund. 

 

Hydraulisk retarder

Växellådsmonterad kompaktretarder med en maxeffekt på 440 kW.

Volvo Dynamic Steering

Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar. Volvo Dynamic Steering är nu tillgänglig för alla axelkonfigurationer utom de med drivande framaxel (4×4, 6×6, 8×6 och 10×6). Ytterligare aktiva styrfunktioner som personliga inställningar och överstyrningskorrigering gör körningen ännu roligare och säkrare.

Automatisk antispinn (ATC)

Aktiverar automatiskt den drivande framaxeln när den behövs och kopplar ur den när terrängen tillåter det. Detta sparar bränsle och ger bättre manövrerbarhet. ATC är standardutrustning på alla Volvo FMX-konfigurationer med en drivande framaxel (4x4, 6x6, 8x6 och 10x6).

Pusheraxlar
Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar. Axeltryck: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
 

Löpaxlar

Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5; 9,5 eller 10 ton.

Tandem Axle Lift

Gör det möjligt att koppla ur och höja den bakersta drivaxeln på tandemboggin, i syfte att minska bränsleförbrukningen och svängradien. Med en knapp på instrumentbrädan kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen är lastad sänks och aktiveras axeln automatiskt. Tandem Axle Lift erbjuds för 6×4- och 8×4-konfigurationer av luftfjädring (med tandemboggi) med skivbromsar.

Datablad

Data – allt du behöver. Ladda ned datablad i PDF-format för Volvo FMX-serien från följande länkar.

  • FMX Dragbil
  • FMX Jämnlast
FMX Dragbil
FMX Jämnlast

Det kan hända att de funktioner som visas inte är standard och inte är tillgängliga för alla utrustningsnivåer och drivlinealternativ.

Är det något du undrar?

Din lokala Volvoåterförsäljare svarar gärna på dina frågor. Ring, titta förbi eller be dem komma och hälsa på dig.