Typ |
Axlar |
Upphängning |
Axel-/boggitryck |
Reduktion |
Pusher- och löpaxlar |
---|---|---|---|---|---|
Solo |
|||||
RAD-L90 |
4×2 |
Parabel-/flerbladsfjädring |
13 ton |
Enkelväxel/nav |
|
RAD-GR |
4×2 |
Luft |
11,5/13 ton |
Enkelväxel/nav |
|
RAD-G2 |
4×2 |
Luft |
13 ton |
Nav |
|
RAD-G4 |
4×2 |
Luft |
11,5/12 ton |
Enkel |
|
Boggi |
|||||
RADT-GR |
6×2/8×2 |
Luft |
19/20,5/22,5/23 ton |
Enkelväxel/nav |
Löpaxel (fast/styrbar/medstyrande) |
RAPD-GR |
6×2 |
Luft |
19/19/22 ton |
Enkelväxel/nav |
Pusheraxel (fast/styrbar) |
RAPD-G4 |
6×2 |
Luft |
16 ton |
Enkel |
Pusheraxel fast |
RADD-BR |
6×4/8×4 |
Parabel |
20/21 ton |
Enkelväxel/nav |
|
RADD-TR1 |
6×4/8×4 |
Parabel-/flerbladsfjädring |
23/26 ton |
Enkelväxel/nav |
|
RADD-TR2 |
6×4/8×4 |
Flerbladsfjädring |
26/32 ton |
Nav |
|
RADD-TR3 |
6×4/8×4 |
Parabel |
38 ton |
Nav |
|
RADD-GR |
6×4/8×4 |
Luft |
17/21/23/26 ton |
Enkelväxel/nav |
|
RADDT-GR |
8×4/10×4 |
Luft |
27/33/36 ton |
Enkelväxel/nav |
styrbar löpaxel |
RAPDD-GR |
8×4 |
Luft |
27/30,5/32/35 ton |
Enkelväxel/nav |
styrbar pusheraxel |
RAPDT-GR |
8×2 |
Luft |
27/30/30,5/31,5/32 ton |
Enkelväxel/nav |
3 axlar/styrbar pusheraxel och styrbar eller fast löpaxel |
Drivning |
Chassi |
Upphängning |
Ramhöjd |
5W höjd* |
Däck |
Min. kopplingshöjd** |
Nominell körhöjd** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 |
X-low |
RAD-GR |
266 |
140 |
295/55 |
867 |
912 |
|
X-low |
RAD-GR |
266 |
140 |
295/60 |
887 |
932 |
Låg |
RAD-GR |
266 |
140 |
315/60 |
955 |
1015 |
|
Med |
RAD-GR |
266 |
140 |
315/70 |
1014 |
1075 |
|
Med |
RAD-GR |
300 |
140 |
315/70 |
1031 |
1092 |
|
Hög |
RAD-GR |
266 |
140 |
315/80 |
1056 |
1147 |
|
Hög |
RAD-GR |
300 |
140 |
315/80 |
1090 |
1164 |
|
6×2 |
Låg |
RADT-GR |
266 |
160 |
315/60 |
975 |
1035 |
|
Med |
RADT-GR |
266 |
160 |
315/70 |
1034 |
1095 |
Med |
RADT-GR |
300 |
160 |
315/70 |
1051 |
1112 |
|
Hög |
RADT-GR |
300 |
150* |
315/80 |
1160 |
1234 |
|
Med |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315/70 |
1034 |
1095 |
|
Med |
RADT-GR |
300 |
160 |
315/70 |
1051 |
1112 |
|
Hög |
RAPD-GR |
266 |
160 |
315/80 |
1076 |
1167 |
|
Hög |
RAPD-GR |
300 |
160 |
315/80 |
1110 |
1184 |
|
6×4 |
Hög |
RADD-GR |
300 |
150* |
315/80 |
1173 |
1234 |
8×4 |
Hög |
RAPDD-GR |
300 |
160 |
315/80 |
1137 |
1207 |
* +60 mm monteringshöjd.
** Ungefärliga höjder.
Dragbalkar
Centralmonterade, halvt undermonterade och undermonterade dragbalkar för släpvagnar med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall.
Bränsletankar
Aluminium- eller ståltankar med volymer från 150 till 900 liter. Den maximala bränslevolymen för en 4x2-dragbil är 1 480 liter. Gastankar i storlekarna 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) och 225 kg (545 l). För fordon med dubbla framaxlar erbjuds EU6-bränsletank av plast monterad mellan framaxlarna.
AdBlue-tankar
Av plast. Volymer från 32 och 100 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen.
Vändskivor
Certifierad installation för upp till 36 tons last. I sortimentet ingår en ISO-godkänd vändskiva med L-formade profiler, vilket ger stor valfrihet. Flänsmonterad vändskiva är en lågviktsvariant då den inte kräver någon monteringsplåt. Vändskivans höjd över chassiet är från cirka 140 mm. Inbyggd smörjning och indikator för släpvagnskoppling finns som tillval för vissa varianter.
Bromsar
EBS (elektroniskt bromssystem) ger kraftigt förbättrad respons, prestanda och bromskänsla samt ett antal andra praktiska fördelar. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera bromssystemet genom att lägga till EBS-Medium eller något av de andra tillvalen. EBS är standard på alla specifikationer.
Volvo Dynamic Steering
Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar.
Volvo Dynamic Steering finns nu för alla axelkonfigurationer, även lastbilar med dubbla framaxlar.
Ytterligare funktioner för aktiv styrning som personliga inställningar och överstyrningskorrigering för att göra körningen ännu trevligare och säkrare.
Tandemaxellyft
Tandemaxellyft innebär att den bakre drivaxeln på tandemboggin kan kopplas ur och lyftas upp, vilket minskar bränsleförbrukningen och vändradien. Med en knapp på instrumentbrädan kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen är lastad sänks och aktiveras axeln automatiskt.
Tandemaxellyft erbjuds för 6×4- och 8×4-konfigurationer (med tandemboggi) med skivbromsar.
Löpaxlar
Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5, 9,5, 10 eller 16 ton.
Pusheraxlar
Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar. Axeltryck: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
Utöver innehållet i EBS Standard innehåller EBS Medium följande funktioner.
EBS-statusövervakning
EBS-statusövervakning via elsystemet TEA2+ och Volvo Tech Tool.
Start-i-backe-hjälp
Bromsarna frigörs inte förrän vridmomentet är tillräckligt högt för att driva fordonet framåt.
Analys av beläggningsslitage
Beläggslitagevarning – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg. (Endast för skivbromsar.)
Automatisk lossning av parkeringsbroms
Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel väljs (endast I-Shift).
I tillägg till programpaketen finns även följande alternativ:
Utökad bromsförmåga
När föraren aktiverar systemet pumpbromsas släpvagnen automatiskt, vilket minimerar risken för fällknivseffekt.
ESC (elektroniskt stabiliseringssystem)
Stabiliseringsprogrammet gör att varje hjul bromsas individuellt, vilket ger högre stabilitet åt ekipaget och motverkar fällknivseffekten, vältolyckor samt kanande och vajande släp. ESC uppfyller kraven om elektronisk kontroll av fordonsstabilitet och finns för två- och treaxlade fordon.
Nödbromsljus
Vid hastiga inbromsningar från över 50 km/h blinkar bromsljusen med fyra blinkningar per sekund.
Hydraulisk retarder
Växellådsmonterad kompaktretarder med en maxeffekt på 440 kW.