Volvo Lastvagnar

Sverige

×

Volvo FM – Chassispecifikationer

 

  • Chassihöjder
  • Max. axeltryck fram
  • Bakhjulsupphängning
  • Vändskivans kopplingshöjder
  • Dragbalkar
  • Bränsletankar
  • AdBlue-tankar
  •  

     

  • Vändskivor
  • Volvo Dynamic Steering
  • Tandemaxellyft
  • Löpaxlar
  • Pusheraxlar
  • Bromsar 
  •  

    Chassihöjder

    Extralåg (dragbil)

    ca 810 mm

    Låg

    ca 850 mm

    Med

    ca 900 mm

    Hög

    ca 1 000 mm

    X-high

    ca 1 200 mm

    Max. axeltryck fram (ton)

     

    Luft

    Blad

    X-low

    8

    Låg

    8

    Med

    10/20*

    9

    Hög

    10/20*

    10/20**

    X-high

    -

    10/20**



    * Med dubbla framaxlar (FAL20 på GRAS-GR)
    ** Med dubbla framaxlar (FAA20/FAA21)

    Bakhjulsupphängning

     Typ

    Axlar

    Upphängning

    Axel-/boggitryck

    Reduktion

    Pusher- och löpaxlar

    Solo

             

    RAD-L90

    4×2

    Parabel-/flerbladsfjädring

    13 ton

    Enkelväxel/nav

     

    RAD-GR

    4×2

    Luft

    11,5/13 ton

    Enkelväxel/nav

     

    RAD-G2

    4×2

    Luft

    13 ton

    Nav

     

    RAD-G4

    4×2

    Luft

    11,5/12 ton

    Enkel

     

    Boggi

             

    RADT-GR

    6×2/8×2

    Luft

    19/20,5/22,5/23 ton

    Enkelväxel/nav

    Löpaxel (fast/styrbar/medstyrande)

    RAPD-GR

    6×2

    Luft

    19/19/22 ton

    Enkelväxel/nav

    Pusheraxel (fast/styrbar)

    RAPD-G4

    6×2

    Luft

    16 ton

    Enkel

    Pusheraxel fast

    RADD-BR

    6×4/8×4

    Parabel

    20/21 ton

    Enkelväxel/nav

     

    RADD-TR1

    6×4/8×4

    Parabel-/flerbladsfjädring

    23/26 ton

    Enkelväxel/nav

     

    RADD-TR2

    6×4/8×4

    Flerbladsfjädring

    26/32 ton

    Nav

     

    RADD-TR3

    6×4/8×4

    Parabel

    38 ton

    Nav

     

    RADD-GR

    6×4/8×4

    Luft

    17/21/23/26 ton

    Enkelväxel/nav

     

    RADDT-GR

    8×4/10×4

    Luft

    27/33/36 ton

    Enkelväxel/nav

    styrbar löpaxel

    RAPDD-GR

    8×4

    Luft

    27/30,5/32/35 ton

    Enkelväxel/nav

    styrbar pusheraxel

    RAPDT-GR

    8×2

    Luft

    27/30/30,5/31,5/32 ton

    Enkelväxel/nav

    3 axlar/styrbar pusheraxel och styrbar eller fast löpaxel

    Vändskivans kopplingshöjder

    Drivning

    Chassi

    Upphängning

    Ramhöjd

    5W höjd*

    Däck

    Min. kopplingshöjd**

    Nominell körhöjd**

    4×2

    X-low

    RAD-GR

    266

    140

    295/55

    867

    912

     

    X-low

    RAD-GR

    266

    140

    295/60

    887

    932

     

    Låg

    RAD-GR

    266

    140

    315/60

    955

    1015

     

    Med

    RAD-GR

    266

    140

    315/70

    1014

    1075

     

    Med

    RAD-GR

    300

    140

    315/70

    1031

    1092

     

    Hög

    RAD-GR

    266

    140

    315/80

    1056

    1147

     

    Hög

    RAD-GR

    300

    140

    315/80

    1090

    1164

    6×2

    Låg

    RADT-GR

    266

    160

    315/60

    975

    1035

     

    Med

    RADT-GR

    266

    160

    315/70

    1034

    1095

     

    Med

    RADT-GR

    300

    160

    315/70

    1051

    1112

     

    Hög

    RADT-GR

    300

    150*

    315/80

    1160

    1234

     

    Med

    RAPD-GR

    266

    160

    315/70

    1034

    1095

     

    Med

    RADT-GR

    300

    160

    315/70

    1051

    1112

     

    Hög

    RAPD-GR

    266

    160

    315/80

    1076

    1167

     

    Hög

    RAPD-GR

    300

    160

    315/80

    1110

    1184

    6×4

    Hög

    RADD-GR

    300

    150*

    315/80

    1173

    1234

    8×4

    Hög

    RAPDD-GR

    300

    160

    315/80

    1137

    1207


    * +60 mm monteringshöjd.
    ** Ungefärliga höjder.

    Dragbalkar
    Centralmonterade, halvt undermonterade och undermonterade dragbalkar för släpvagnar med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall.

    Bränsletankar
    Aluminium- eller ståltankar i volymer från 150 till 900 liter. Maximal bränslevolym är 1 480 liter för en 4x2-dragbil. LNG-tankar i storlekarna 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) och 205 kg (495 l). För dubbla framaxlar EU6 bränsletank av plast mellan framaxlarna.

    AdBlue-tankar
    Av plast. Volymer från 32 och 100 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen. 

    Vändskivor
    Certifierad installation för upp till 36 tons last. I sortimentet ingår en ISO-godkänd vändskiva med L-formade profiler i olika höjder, vilket ger stor valfrihet. Flänsmonterad vändskiva är en lågviktsvariant då den inte kräver någon monteringsplåt. Vändskivans höjd över chassiet är från cirka 140 mm. Inbyggd smörjning och indikator för släpvagnskoppling finns som tillval för vissa varianter.

    Bromsar
    EBS (elektroniskt bromssystem) ger avsevärt mycket bättre respons, prestanda och bromskänsla och en rad andra fördelar. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera bromssystemet genom att lägga till EBS-Medium eller något av de andra tillvalen. EBS är standard på alla specifikationer.

     

    Volvo Dynamic Steering
    Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar. Volvo Dynamic Steering finns nu för alla axelkonfigurationer, även lastbilar med dubbla framaxlar. Ytterligare funktioner för aktiv styrning som personliga inställningar och överstyrningskorrigering för att göra körningen ännu trevligare och säkrare.

    Tandemaxellyft
    Tandemaxellyft innebär att den bakre drivaxeln på tandemboggin kan kopplas ur och lyftas upp, vilket minskar bränsleförbrukningen och vändradien. Med en knapp på instrumentbrädan kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen är lastad sänks och aktiveras axeln automatiskt. Tandemaxellyft erbjuds för 6×4- och 8×4-konfigurationer (med tandemboggi) med skivbromsar.

    Löpaxlar
    Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5, 9,5, 10 eller 16 ton.

    Pusheraxlar
    Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar. Axeltryck: 4,5, 7,5 eller 9 ton.

    EBS Medium

    Utöver innehållet i EBS Standard innehåller EBS Medium följande funktioner.

    EBS-statusövervakning
    EBS-statusövervakning via elsystemet TEA2+ och Volvo Tech Tool.

    Start-i-backe-hjälp
    Bromsarna frigörs inte förrän vridmomentet är tillräckligt högt för att driva fordonet framåt.

    Analys av beläggningsslitage
    Beläggslitagevarning – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg. (Endast för skivbromsar.)

    Automatisk lossning av parkeringsbroms
    Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel väljs (endast I-Shift).

    Ytterligare tillval

    I tillägg till programpaketen finns även följande alternativ:

    Utökad bromsförmåga
    När föraren aktiverar systemet pumpbromsas släpvagnen automatiskt, vilket minimerar risken för fällknivseffekt.

    ESC (elektroniskt stabiliseringssystem)
    Stabiliseringsprogrammet gör att varje hjul bromsas individuellt, vilket ger högre stabilitet åt ekipaget och motverkar fällknivseffekten, vältolyckor samt kanande och vajande släp. ESC uppfyller kraven om elektronisk kontroll av fordonsstabilitet och finns för två- och treaxlade fordon.

    Nödbromsljus
    Vid hastiga inbromsningar från över 50 km/h blinkar bromsljusen med fyra blinkningar per sekund.

    Hydraulisk retarder
    Växellådsmonterad kompaktretarder med en maxeffekt på 440 kW.

    GILLAR DU DEN? PROVKÖR DEN

    Det rätta sättet att uppleva vår nya Volvo FM är att sätta sig bakom ratten. Din lokala Volvoåterförsäljare har nycklarna.