Volvo Lastvagnar

Sverige

×

Drivlinespecifikationer för Volvo FH16

  • Motorer
  • I-Shift
  • Bakaxlar
  • Bakaxelutväxlingar
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftuttag

Motorer

 

D16K 

Utsläppsstandard 

Euro 6

Antal cylindrar 

Slagvolym 

16,1 dm³ 

Slaglängd 

165 mm 

Cylinderdiameter 

144 mm

Kompressionsförhållande 

16.0:1

Ekonomivarvtal 

950–1 400 v/min

Avgasbromseffekt

230 kW (2 200 v/min)

Effekt VEB+ 

470 kW (2 200 v/min)

VEB+ 

tillval 

Oljefilter 

2 fullflödes, 1 bypass 

Oljebytesvolym, inklusive filter 

42 l 

Kylsystem, total volym 

48 l 

Bränsle

Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)

Oljebytesintervall

Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4. 

Motormonterat kraftuttag

 

 

Effektuttag 

Utväxling 

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000 

1 000 Nm* 

1.26:1


* Momenteffekt vid både körning och stillastående.

D16K – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D16K550 (410 kW) 

 

Max. effekt vid 1 380–1 700 v/min 

550 hk 

Max. moment vid 900–1 380 v/min 

2 800 Nm 

D16K650 (480 kW) 

 

Max. effekt vid 1 450–1 700 v/min 

650 hk 

Max. moment vid 950–1 450 v/min 

3 150 Nm 

D16K750 (550 kW) 

 

Max. effekt vid 1 600–1 800 v/min 

750 hk 

Max. moment vid 950–1 400 v/min 

3 550 Nm 

I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

Specifikationer

Typ

Högsta växel

Motormoment (Nm)

Godkänd för tågvikt (ton)

AT2812F

Direkt 

2800

60

ATO3112F

Överväxel 

3150

100

ATO3512F

Överväxel

3550

100

Bakaxlar

Typ 

Axel

Växel

Max. vridmoment (Nm)

Max axel-/boggitryck (ton)

Godkänd för tågvikt (ton)

Enkel reduktion

         

RSS1356

Solo

Hypoid

2400/2800

13

56/44

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

 

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

70

RTS2310

Tandem

Hypoid

3550

23

100

Navreduktion

         

RSH1370F

Solo

Konisk spiralkugg

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

38

150

Bakaxelutväxlingar

 

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210G

RTH3312B

RTH3815

2.50:1

2.06:1

2.43:1

2.06:1

3.46:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.79:1

2.17:1

2.57:1

2.17:1

3.61:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

3.10:1

2.47:1

2.83:1

2.31:1

3.76:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.44:1

2.47:1

3.09:1

2.47:1

4.12:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.67:1

2.64:1

3.40:1

2.64:1

4.55:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 
 

2.85:1

3.78:1

2.85:1

5.41:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 
 

3.08:1

4.13:1

3.08:1

 

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 
 

3.40:1*

4.50:1

3.36:1

 

5.41:1

5.41:1

   
 

3.67:1*

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

6.18:1

   
 

4.11:1*

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

   
   

6.17:1

4.63:1

         

*RSS1370B

Drivlinekombinationer

 

D16K550

D16K650

D16K750

I-Shift

     

AT2812F

     

ATO3112F

 

ATO3512F

   

       

Enkelväxlade bakaxlar

     

RSS1356

   

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Bakaxlar med navreduktion

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

Kraftuttag

Det finns ett stort utbud av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag och kraftuttag med högt vridmoment – för att driva olika typer av påbyggnadsutrustning.

Kopplingsoberoende kraftuttag

PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.
PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTER-100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

Kopplingsberoende kraftuttag

PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

VOLVO FH16 PÅ NÄRA HÅLL

Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.