| D16K |
---|---|
Utsläppsstandard | Euro 6 |
Antal cylindrar | 6 |
Slagvolym | 16,1 dm³ |
Slaglängd | 165 mm |
Cylinderdiameter | 144 mm |
Kompressionsförhållande | 16.0:1 |
Ekonomivarvtal | 950–1 400 v/min |
Avgasbromseffekt | 230 kW (2 200 v/min) |
Effekt VEB+ | 470 kW (2 200 v/min) |
VEB+ | tillval |
Oljefilter | 2 fullflödes, 1 bypass |
Oljebytesvolym, inklusive filter | 42 l |
Kylsystem, total volym | 48 l |
Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4.
| Effektuttag | Utväxling |
---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 |
EPTT1000 | 1 000 Nm* | 1.26:1 |
* Momenteffekt vid både körning och stillastående.
Nettovärden enligt: EC 582/2011
D16K550 (410 kW) |
|
---|---|
Max. effekt vid 1 380–1 700 v/min | 550 hk |
Max. moment vid 900–1 380 v/min | 2 800 Nm |
D16K650 (480 kW) |
|
Max. effekt vid 1 450–1 700 v/min | 650 hk |
Max. moment vid 950–1 450 v/min | 3 150 Nm |
D16K750 (550 kW) |
|
Max. effekt vid 1 600–1 800 v/min | 750 hk |
Max. moment vid 950–1 400 v/min | 3 550 Nm |
Typ | Högsta växel | Motormoment (Nm) | Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|
AT2812F | Direkt | 2800 | 60 |
ATO3112F | Överväxel | 3150 | 100 |
ATO3512F | Överväxel | 3550 | 100 |
Typ | Axel | Växel | Max. vridmoment (Nm) | Max axel-/boggitryck (ton) | Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkel reduktion | |||||
RSS1356 | Solo | Hypoid | 2400/2800 | 13 | 56/44 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoid | 13 | 70 | |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 70 |
RTS2310 | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 100 |
Navreduktion | |||||
RSH1370F | Solo | Konisk spiralkugg | 3550 | 13 | 70 |
RTH2610F | Tandem | Konisk spiralkugg | 3550 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Konisk spiralkugg | 3550 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Konisk spiralkugg | 3550 | 33 | 120 |
RTH3815 | Tandem | Konisk spiralkugg | 3550 | 38 | 150 |
RSS1356 | RSS1370A/B | RTS2370A | RTS2310A | RSH1370F | RTH2610F | RTH3210G | RTH3312B | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.50:1 | 2.06:1 | 2.43:1 | 2.06:1 | 3.46:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.79:1 | 2.17:1 | 2.57:1 | 2.17:1 | 3.61:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
3.10:1 | 2.47:1 | 2.83:1 | 2.31:1 | 3.76:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.44:1 | 2.47:1 | 3.09:1 | 2.47:1 | 4.12:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.67:1 | 2.64:1 | 3.40:1 | 2.64:1 | 4.55:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
2.85:1 | 3.78:1 | 2.85:1 | 5.41:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | ||
3.08:1 | 4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |||
3.40:1* | 4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||||
3.67:1* | 5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||||
4.11:1* | 5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | |||||
6.17:1 | 4.63:1 |
*RSS1370B
PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.
PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTER-100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.