|
D16K |
---|---|
Utsläppsstandard |
Euro 6 |
Antal cylindrar |
6 |
Slagvolym |
16,1 dm³ |
Slaglängd |
165 mm |
Cylinderdiameter |
144 mm |
Kompressionsförhållande |
16.0:1 |
Ekonomivarvtal |
950–1 400 v/min |
Avgasbromseffekt |
230 kW (2 200 v/min) |
Effekt VEB+ |
470 kW (2 200 v/min) |
VEB+ |
tillval |
Oljefilter |
2 fullflödes, 1 bypass |
Oljebytesvolym, inklusive filter |
42 l |
Kylsystem, total volym |
48 l |
Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4.
|
Effektuttag |
Utväxling |
---|---|---|
EPTT650 |
650 Nm* |
1.26:1 |
EPTT1000 |
1 000 Nm* |
1.26:1 |
* Momenteffekt vid både körning och stillastående.
Nettovärden enligt: EC 582/2011
D16K550 (410 kW) |
|
---|---|
Max. effekt vid 1 380–1 700 v/min |
550 hk |
Max. moment vid 900–1 380 v/min |
2 800 Nm |
D16K650 (480 kW) |
|
Max. effekt vid 1 450–1 700 v/min |
650 hk |
Max. moment vid 950–1 450 v/min |
3 150 Nm |
D16K750 (550 kW) |
|
Max. effekt vid 1 600–1 800 v/min |
750 hk |
Max. moment vid 950–1 400 v/min |
3 550 Nm |
Typ |
Högsta växel |
Motormoment (Nm) |
Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|
AT2812F |
Direkt |
2800 |
60 |
ATO3112F |
Överväxel |
3150 |
100 |
ATO3512F |
Överväxel |
3550 |
100 |
Typ |
Axel |
Växel |
Max. vridmoment (Nm) |
Max axel-/boggitryck (ton) |
Godkänd för tågvikt (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkel reduktion |
|||||
RSS1356 |
Solo |
Hypoid |
2400/2800 |
13 |
56/44 |
RSS1370A/B |
Solo |
Hypoid |
13 |
70 |
|
RTS2370A |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
70 |
RTS2310 |
Tandem |
Hypoid |
3550 |
23 |
100 |
Navreduktion |
|||||
RSH1370F |
Solo |
Konisk spiralkugg |
3550 |
13 |
70 |
RTH2610F |
Tandem |
Konisk spiralkugg |
3550 |
26 |
100 |
RTH3210 |
Tandem |
Konisk spiralkugg |
3550 |
32 |
100 |
RTH3312 |
Tandem |
Konisk spiralkugg |
3550 |
33 |
120 |
RTH3815 |
Tandem |
Konisk spiralkugg |
3550 |
38 |
150 |
RSS1356 |
RSS1370A/B |
RTS2370A |
RTS2310A |
RSH1370F |
RTH2610F |
RTH3210G |
RTH3312B |
RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.50:1 |
2.06:1 |
2.43:1 |
2.06:1 |
3.46:1 |
3.33:1 |
3.33:1 |
3.61:1 |
4.14:1 |
2.79:1 |
2.17:1 |
2.57:1 |
2.17:1 |
3.61:1 |
3.46:1 |
3.46:1 |
3.76:1 |
4.58:1 |
3.10:1 |
2.47:1 |
2.83:1 |
2.31:1 |
3.76:1 |
3.61:1 |
3.61:1 |
4.12:1 |
5.43:1 |
3.44:1 |
2.47:1 |
3.09:1 |
2.47:1 |
4.12:1 |
3.76:1 |
3.76:1 |
4.55:1 |
7.22:1 |
3.67:1 |
2.64:1 |
3.40:1 |
2.64:1 |
4.55:1 |
3.97:1 |
3.97:1 |
5.41:1 |
|
2.85:1 |
3.78:1 |
2.85:1 |
5.41:1 |
4.12:1 |
4.12:1 |
6.18:1 |
||
3.08:1 |
4.13:1 |
3.08:1 |
4.55:1 |
4.55:1 |
7.21:1 |
|||
3.40:1* |
4.50:1 |
3.36:1 |
5.41:1 |
5.41:1 |
||||
3.67:1* |
5.14:1 |
3.70:1 |
6.18:1 |
6.18:1 |
||||
4.11:1* |
5.67:1 |
4.11:1 |
7.21:1 |
|||||
6.17:1 |
4.63:1 |
*RSS1370B
PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.
PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTER-100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.
PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.