Volvo Lastvagnar

Sverige

×

Chassispecifikationer för Volvo FH16

  • Chassihöjder
  • Max. axeltryck fram
  • Bakhjulsupphängning
  • Kopplingshöjder, dragbilar
  • Dragbalkar
  • Bränsletankar
  • AdBlue-tankar
  • Vändskivor
  • Volvo Dynamic Steering
  • Löpaxlar
  • Pusheraxlar
  • Bromsar

Chassihöjder

 

Låg

ca 850 mm

Med

ca 900 mm

Hög

ca 1 000 mm

Extrahög

ca 1 200 mm

Max. axeltryck fram (ton)

 

 

Luft

Blad

Låg

7.5

Med

10/20*

9

Hög

10/20*

10/18**

Extrahög

10/20**

 

* Med dubbla framaxlar (FAL20 på GRAS-GR)
** Med dubbla framaxlar (FAA20/FAA21)

Bakhjulsupphängning

 

Typ

Axlar

Upphängning

Axel-/boggitryck

Reduktion

Löp-/pusheraxlar

Solo

         

RAD-L90

4×2

Parabel-/flerbladsfjädring

13 ton

Enkelväxel/nav

 

RAD-GR

4×2

Luft

11,5/13 ton

Enkelväxel/nav

 

RAD-G2

4×2

Luft (för anläggning)

13 ton

Nav

 
           

Boggi

         

RADT-GR

6×2

Luft

19/20,5/22,5/23 ton

Enkelväxel/nav

Löpaxel (fast/styrbar/medstyrande)

RAPD-GR

6×2

Luft

19/22 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (fast/styrbar)

RADD-G2

6×4/8×4

Luft (för anläggning)

21/23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-BR

6×4/8×4

Parabel

21 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabel-/konventionell bladfjädring

23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Konventionell bladfjädring

26/32 ton

Nav

 

RADD-TR3

8×4

Konventionell bladfjädring

38 ton

Nav

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

21/23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (styrbar) + löpaxel (fast/styrbar)

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 ton

Enkelväxel/nav

Löpaxel (styrbar)

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (styrbar)

RADDT-G2

8×4/10×4

Luft (för anläggning)

27/33/36 ton

Enkelväxel/nav

Löpaxel (styrbar)

Vändskivans kopplingshöjder

 

Drivning

Chassihöjd

Upphängning

Ramhöjd

5W höjd*

Däck

Min. kopplingshöjd

Nominell körhöjd**

4×2

Låg

RAD-GR

266

140

315-60

955

1015

 

Med

RAD-GR

266

140

315-70

1014

1075

 

Med

RAD-GR

300

140

315-70

1031

1092

 

Hög

RAD-GR

266

140

315-80

1056

1147

 

Hög

RAD-GR

300

140

315-80

1090

1164

6×2

Låg

RADT-GR

266

160

315-60

975

1035

 

Med

RADT-GR

266

160

315-70

1034

1095

 

Med

RADT-GR

300

160

315-70

1051

1112

 

Hög

RADT-GR

300

150*

315-80

1160

1234

 

Med

RAPD-GR

266

160

315-70

1034

1095

 

Med

RAPD-GR

300

160

315-70

1051

1112

 

Hög

RAPD-GR

266

160

315-80

1076

1167

 

Hög

RAPD-GR

300

160

315-80

1110

1184

6×4

Hög

RADD-GR

300

150*

315-80

1173

1234

8×4

Hög

RAPDD-GR

300

160

315-80

1137

1207

 

* +60 mm monteringshöjd
** Ungefärliga höjder
 

Dragbalkar
Centralmonterad, halvt undermonterad och undermonterad dragbalk för släpvagn med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall.

Bränsletankar
Aluminium- eller ståltankar i volymer från 150 till 900 liter. Maximal bränslevolym är 1 480 liter för en 4x2-dragbil.

AdBlue-tankar
volymer från 32 till 100 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen. Av plast.

Vändskivor
Certifierad installation för upp till 36 tons last. I sortimentet ingår en ISO-godkänd vändskiva med L-formade profiler i olika höjder, vilket ger stor valfrihet. Flänsmonterad vändskiva är en lågviktsvariant då den inte kräver någon monteringsplåt. Vändskivans höjd över chassiet är från cirka 140 mm. Inbyggd smörjning och indikator för släpvagnskoppling finns som tillval för vissa varianter.

Bromsar
EBS (elektroniskt bromssystem) ger avsevärt mycket bättre respons, prestanda och bromskänsla och en rad andra fördelar. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera ditt bromssystem genom att lägga till EBS Medium-paketet eller något av de andra tillvalen.

 

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar. Volvo Dynamic Steering finns nu för alla axelkonfigurationer, även lastbilar med dubbla framaxlar.

Tandemaxellyft
Tandemaxellyft innebär att den bakre drivaxeln på tandemboggin kan kopplas ur och lyftas upp, vilket minskar bränsleförbrukningen och vändradien. Med en knapp på instrumentbrädan kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen körs lastad sänks axeln automatiskt och aktiveras igen.
Tandemaxellyften finns för 6x4- och 8x4-konfigurationer (med tandemboggi) som är utrustade med skivbromsar.

Löpaxlar
Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5, 9,5, 10 eller 15 ton.

Pusheraxlar
Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar. Axeltryck: 4,5, 7,5 eller 9 ton.

EBS medium

EBS-statusövervakning
EBS-statusövervakning via elsystemet TEA2+ och Volvo Tech Tool.

Start-i-backe-hjälp
Bromsarna frigörs inte förrän vridmomentet är tillräckligt högt för att driva fordonet framåt.

Analys av beläggningsslitage
Beläggslitagevarning – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg. (Endast för skivbromsar.)

Automatisk lossning av parkeringsbroms
Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel väljs (endast I-Shift).

Ytterligare tillval

Utökad bromsförmåga
När föraren aktiverar systemet pumpbromsas släpvagnen automatiskt, vilket minimerar risken för fällknivseffekt.

ESC (elektroniskt stabiliseringssystem)
Stabiliseringsprogrammet gör att varje hjul bromsas individuellt, vilket ger högre stabilitet åt ekipaget och motverkar fällknivseffekten, vältolyckor samt kanande och vajande släp. ESC uppfyller kraven om elektronisk kontroll av fordonsstabilitet och finns för två- och treaxlade fordon.

Nödbromsljus
Vid hastiga inbromsningar från över 50 km/h blinkar bromsljusen med fyra blinkningar per sekund.

Hydraulisk retarder
Växellådsmonterad kompaktretarder med en maxeffekt på 680 kW.

Hastighetsberoende automatiskt sänkningssystem
Över en viss hastighet sänker det här systemet fordonets luftfjädring automatiskt för att reducera vindmotståndet.

GILLAR DU DEN? PROVKÖR DEN

Det rätta sättet att uppleva vår nya Volvo FH16 är att sätta sig bakom ratten. Din lokala Volvoåterförsäljare har nycklarna.